موضوعات: شیلات

مزارع میگو گمیشان گلستان برای پرورش آبگیری شد

زمان مطالعه: 3 دقیقه

سید جواد قدس علوی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: تاکنون ۵۰ مرزعه پرورش میگو در گمیشان از سوی سرمایه گذاران آبگیری و آماده  ذخیره سازی بچه میگو شده است.
وی ادامه داد:  از ۲۵ اردییهشت ماه سال جاری تحویل بچه ماهی و کار ذخیره سازی آن در مزرعه زیر نظر کارشناسان مرتبط آغاز می شود.
وی ادامه داد: امسال با توجه به شرایط خوب در مجتمع پرورش میگو گمیشان به ویژه پاک بودن مزارع از وجود بیماری ، پیش بینی ۱۱۰ مزرعه برای پرورش این محصول اختصاص داده می شود.
به گفته قدس علوی وسعت پرورش هر مزرعه میگو در گمیشان بیشتر ۲۰ هکتار است.
قدس علوی اضافه کرد: سال قبل سرمایه گذاران ۸۰ مزرعه را برای پرورش میگو اختصاص داده بودند که از این مزارع هزار و ۵۴۵ تن محصول برداشت و روانه بازار و بیشتر خارجی کردند.
 شاپور فکوری رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های آبزیان دامپزشکی گلستان به خبرنگار ایرنا گفت: اکنون گلستان به عنوان تنها استان پاک کشور از لحاظ بیماری لکه سفید برای پرورش میگو است که تولید میگو در مجتمع گمیشان طی 2 سال اخیر بدون رخداد این بیماری استان پیش بینی می شود استقبال برای گسترش سطح پرورش افزایش یابد.
 شروع ذخیره سازی پست لارو و پرورش میگو در مجتمع گمیشان از اواسط اردیبهشت ماه آغاز و تا میانه تیرماه ادامه و برداشت محصول هم از شهریورماه آغاز و اواسط مهر ماه پایان می یابد.

تامین ۲۵ درصد بچه میگو در گلستان 

مدیرکل شیلات گلستان گفت: ۲۵ درصد از تامین بچه میگو برای پرورش در مجتمع گمیشان در استان تامین و در اختیار سرمایه گذاران قرار داده می شود.
وی افزود: مرکز تکثیر بچه میگو در مجتمع گمیشان هر هفته ۲۰ میلیون بچه میگو را در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهد که پیش بینی تامین توسط این مرکز بین ۱۵۰ تا ۱۰۰ میلیون قطعه است.
قدس علوی گفت: بقیه نیاز پرورش میگو در مجتمع گمیشان از جنوب تامین و به استان انتقال داده خواهد شد.
به گفته وی برای پرورش میگو در هر هکتار نزدیک به ۲۵۰ هزار بچه میگو نیاز است.

تولید ۵ هزار تن میگو
مدیرکل شیلات گلستان گفت: امسال پیش بینی تولید پنج هزار تن میگو برای سال جاری هدف گذاری شده است.
قدس علوی افزود: این میزان تولید پیش بینی شده  با وجود مساعد بودن شرایط در مجتمع گمیشان برای پرورش است.
وی گفت: تولید میگو هدفگذاری شده در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل از رشد سه برابری برخوردار است.
میگوی تکثیری در مجتمع گمیشان از نوع وانامی بوده و به طور عمده طول دوره تولید این محصول ۱۲۰ روزه است، طبق آمار موجود از استخرهای مجتمع پرورش میگوی گمیشان در شرایط عادی به طور متوسط ۳.۵ تن محصول در هکتار برداشت می شود.
پرورش میگو در خطه گلستان از دهه ۷۰ آغاز شد و ثمربخش بودن پرورش میگو در گمیشان برای نخستین سال، ترغیب دستگاه های مرتبط استانی را برای جذب سرمایه گذاری در این حوزه کشاورزی طبق سند آمایش دوچندان کرد و به مرور طی یک دهه اخیر با جذب اعتبارات دولتی برای ایجاد زیرساخت ها در حوزه های مختلف از جمله خط انتقال آب از دریا، مزارع، صنایع فرآوری و بسته بندی در شهرک ها از جمله گمیشان، اکنون ظرفیت پوشش اجرای این طرح در مرحله اول برای آماده سازی و سرمایه گذاران در فضایی به مساحت چهار هزار هکتار فراهم است.

منبع

مدیر سایت

انتشار
منتشر شده توسط:
مدیر سایت