موضوعات: شیلات

۱۰۰ میلیارد ریال برای ایجاد شهرک شیلات گمیشان اختصاص یافت

زمان مطالعه: 2 دقیقه

سیدجواد قدس‌علوی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: این اعتبار بخشی از مجموع اعتبار ۱۲ هزار میلیارد ریالی تصویب شده در سفر اسفند پارسال آیت الله رییسی به گلستان برای توسعه بخش شیلات استان است که برای ایجاد زیرساخت های پایدار موردنیاز به ویژه سامانه آبگیری در داخل دریای خزر، ایجاد و انتقال کانال به عرض ۱۱۰متر و ۲ موج شکن به طول سه کیلومتر و ایجاد زیرساخت های مورد نیاز توسعه پرورش میگو و ماهیان خاویاری در گمیشان هزینه می شود.

به گفته وی این اعتبار زمینه ساز شتاب بخشیدن به اجرای برنامه بلندمدت توسعه تولید میگو و پرورش ماهیان خاویاری در منطقه گمیشان خواهد بود.

موقعیت مکانی شهرک ۱۰ هزار هکتاری پرورش میگو گمیشان

مدیرعامل شرکت شهرک های کشاورزی سازمان جهادکشاورزی گلستان نیز گفت: ایجاد شهرک ۶ هزار و ۵۰۰ هکتاری پرورش آبزیان شامل میگو و ماهیان خاویاری در گمیشان براساس مطالعات سال ۹۴، پیگیری می شود که در سفر اسفندماه پارسال دولت به استان اعتبار تکمیل این طرح اختصاص یافت.

نعمت اله کفشگیری به خبرنگار ایرنا افزود: انتقال آب موردنیاز شهرک آبزی پروری از دریای خزر به اعتبار فراوانی نیاز دارد که در سفر دولت سیزدهم به استان ۱۰ هزار میلیارد ریال برای اجرای آن تصویب شد.

کفشگیری گفت:در این شهرک، ۶ هزار هکتار به پرورش میگو و بقیه اراضی به پرورش ماهیان خاویاری اختصاص خواهد یافت.

به گفته وی با بهره برداری از این شهرک، سه هزار و ۷۰۰ نفر صاحب شغل شده و سالانه نزدیک به ۱۸ هزار تن میگو و ۳۶۰ تن ماهی خاویاری تولید می شود.

به گزارش ایرنا ، پرورش میگو در گلستان از دهه ۷۰ آغاز شده و ثمربخش بودن پرورش میگو در گمیشان برای نخستین سال، ترغیب دستگاه های مرتبط استانی را برای جذب سرمایه گذاری در این حوزه کشاورزی طبق سند آمایش دوچندان کرد و به مرور طی یک دهه اخیر با جذب اعتبارات دولتی برای ایجاد زیرساخت ها در حوزه های مختلف از جمله خط انتقال آب از دریا، مزارع، صنایع فرآوری و بسته بندی در شهرک ها از جمله گمیشان، اکنون ظرفیت پوشش اجرای این طرح در مرحله اول برای آماده سازی و سرمایه گذاران در فضایی به مساحت چهار هزار هکتار فراهم است.

گمیشان در شمال غربی استان گلستان قرار دارد و شغل اکثر اهالی این منطقه ترکمن نشین صیادی و کشاورزی است.

منبع

مدیر سایت