ابتکاراتی برای احیای جمعیت شکارچیان دریاهای اروپا

زمان مطالعه: 4 دقیقه

ابتکاراتی برای احیای جمعیت شکارچیان دریاهای  اروپا

گروه دریامحور – کیان اسماعیلی نژاد – کوسه ها در دریاهای اروپا بی سر و صدا برای زنده ماندن تلاش می‌کنند. در همین رابطه محققان و داوطلبانی که برای تغییر دیدگاه ها و حفاظت از حیات دریایی تلاش می‌کنند. در پای وزوویوس در سواحل غربی ایتالیا، خلیج ناپل قرار دارد که به خاطر زیبایی منطقه اطرافش و غنی بودن زندگی دریایی اش مشهور است.
به گزارش روزنامه دریایی سرآمد، چند سال پیش، روزنامه‌نگار ایتالیایی و محقق دریایی به دنبال راهنمایی غواصان محلی، یک گنج واقعی زنده را در یکی از صخره‌های زیر آب خلیج کشف کرد. تخم‌های کوسه که گهواره‌ای برای زندگی برخی از ده‌ها گونه کوسه‌های ساکن در دریای مدیترانه هستند. اما کوسه‌ها بی‌صدا برای بقا در زیستگاه خود تلاش می‌کنند.

کوسه‌های پرستار در شکاف‌های 
صخره‎های زیر آب 
براساس گزارشی که یورونیوز منتشر و در روزنامه دریایی سرآمد ترجمه و تنظیم شده است، در شکاف‌های صخره‎های زیر آب اروپا کوسه‌های پرستار زندگی می‌کنند. گونه ای که کاملا برای انسان‌ها بی ضرر به حساب می‌آید و بسیار حیاتی برای اکوسیستم دریایی در نظر گرفته می شود.
 هر کدام از این کوسه‌ها را می‌توان با یک الگوی منحصر به فرد از لکه‌ها شناسایی کرد.
الئونورا به هر کوسه یک نام شخصی اختصاص می‌دهد. اما مشاهدات او نشان می‌دهد که به جای افزایش، جمعیت کوسه محلی در حال سقوط است. 
الئونورا در ساباتا در گزارشی گفت: «زمانی که ما این بررسی را شروع کردیم، می‌توانستید صدها مورد از تخم این گونه را در این منطقه پیدا کنید. اکنون، پس از گذشت ۱۰ سال ، تنها ده‌ها مورد وجود دارد.
متأسفانه، این چیزی است که در همه جای دریای مدیترانه در حال اتفاق افتادن است. اینطور نیست که افرادی وجود دارند که به طور فعال کوسه‌ها را صید می‌کنند، اما آنها در تورها و قلاب‌هایی که برای گونه‌های دیگر در نظر گرفته شده‌اند گرفتار می‌شوند . بعد از به دام افتادن ما محیط آن‌ها را بسیار تغییر می‌دهیم.  آن‌ها به مکان‌هایی نیاز دارند که بچه کوسه‌ها بتوانند در آن استراحت کنند و بتوانند غذا پیدا کنند و متاسفانه ما همه مناطق ساحلی را تغییر داده‌ایم،بنابراین آن‌ها خیلی خوب نمی‌توانند عمل کنند .

نیاز به تغییرات فرهنگی و بهبود در ادراکات
 از دهه ۱۹۷۰، جمعیت کوسه در شمال دریای تیرنین ۹۹ درصد کاهش یافته است. با این حال، این بحران اغلب مورد توجه قرار نمی گیرد. 
آکواریوم لیورنو در پروژه زندگی کوسه های اروپایی با بودجه اتحادیه اروپا شرکت می کند که هدف آن آموزش اروپایی ها در تمام سنین در مورد کوسه ها و  نزدیکی به آنها، پرتوها است. بسیاری بر این باورند که تصویر شوم کوسه ها ممکن است مانع از تلاش برای حفاظت از آن‌ها شود.
 جیووانی هماهنگ‌کننده علمی  توضیح داد: «این حیوانات باید از درک منفی ایجاد شده توسط سینما به تصویری پایدارتر و متمرکز بر محیط‌زیست تغییر کنند، تصویری که منعکس‌کننده نقش اکولوژیکی حیاتی آنها در محیط‌زیست است.
تغییر فرهنگی باید با توجه به انتخاب های آشپزی نیز گسترش یابد. کوسه ها در آب های اروپا اغلب به طور تصادفی صید می شوند و به عنوان ماهی های کم ارزش در نظر گرفته می شوند.
 با این حال، صیدهای جانبی را می توان در مناطقی مانند لیورنو فروخت، جایی که مصرف گوشت کوسه یک سنت است. الئونورا که پروژه زندگی کوسه های اروپایی را رهبری می کند، با ماهیگیران کار می کند تا اطمینان حاصل کند که اقدامات حفاظتی رعایت شده و حداقل کوسه های کوچکتر زنده رها می شوند.
بسیاری از رستوران داران دلسوز هستند. ماهی های محلی صید پایدار می توانند به خوبی جایگزین گوشت کوسه شوند، حتی در غذاهای سنتی مانند خورش ماهی معروف لیورنو، کاکوکو. 
دبورا کورسی، یکی از سرآشپزهای متعددی که در این پروژه اروپایی دخیل است، گفت: «هدف ما این است که از انواع مختلف ماهی استفاده کنیم، و شدیدا تلاش می کنیم مه از کوسه اجتناب کنیم تا از تولید مثل این گونه حمایت کنیم. کاکوکو بدون کوسه به همان اندازه خوشمزه باقی می‌ماند – گامی کوچک اما معنی دار برای حفظ جمعیت کوسه های اروپایی.
 برای رسیدن به این هدف هنوز راه طولانی در پیش است. الئونوراد ساباتا گفت: «معکوس کردن کاهش کوسه ها در دریای مدیترانه پیچیده است، زیرا تنها راه حل متوقف کردن ماهیگیری خواهد بود – و این به دلایل مختلفی غیرممکن است.» بنابراین رویکرد ما این است که سعی کنیم بر عنصر انسانی تمرکز کنیم و دیدگاه کوسه‌ها را از خطرناک به در معرض خطر تغییر دهیم. این یک کار چالش برانگیز است، اما دلیل خوبی برای امیدواری وجود دارد که با همکاری یکدیگر، می‌توان اوضاع را بهتر
 کرد.

بازنشر مرین‌پرس به نقل از اقتصاد سرآمد

آخرین اخبار دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

عدم مغایرت تعطیلی شنبه با احکام اسلامی 

د اردیبهشت 31 , 1403
زمان مطالعه: 4 دقیقه محمدعلی ایازی- چیزی که در احکام اسلام بر آن تأکید شده برگزاری نماز جمعه در روز جمعه است و اینکه در وقت نماز جمعه کسب‌وکار نباید برقرار باشد؛ اما حتی در روز جمعه هم قبل و بعد از نماز جمعه، کار کردن مانعی ندارد.بر مبنای فقه […]

همچنین بخوانید: