چین؛ از جزایر سه‌گانه  خلیج فارس تا جزیره تایوان

زمان مطالعه: 2 دقیقه

چین؛ از جزایر سه‌گانه  خلیج فارس تا جزیره تایوان

غلامرضا مصدق – بعد از شکست دولت ملی گرای چین از کمونیستها در جنگ داخلی این کشور در سال ۱۹۴۹ ملی گراهای شکست خورده به جزیره تایوان(فُرمُز) که جزیره ای از خاک اصلی چین است عقب نشینی کرده و در آنجا دولت جمهوری چین را تشکیل دادند. با به رسمیت شناخته شدن دولت کمونیست چین كه بر سرزمين اصلي چين مسلط شده بود، كرسي جمهوری چین در سازمان ملل به چین کمونیست واگذار شد و اکثر کشورهای دنیا بجز واتيكان و ۱۲ دولت که عموماً کشورهای کوچک در اقیانوسیه، آمریکای جنوبی هستند روابط دیپلماتیک خود را با جمهوری چین( تایوان) را قطع کردند.
در اینکه جزیره تایوان جزء لاينفك سرزمين اصلي چين است ترديدي نيست، اما حالا که چین بی شرمانه برای چندمین بار بطور تلویحی بر ادعای واهی امارات بر جزاير سه گانه متعلق به ايران براي كسب منافع اقتصادي بيشتر از كشورهاي كرانه جنوبي خليج فارس مهر تاييد زده و در جواب آخرين اعتراض رسمي ايران در كمال وقاحت بر ثابت بودن اين سياست خود در موضوع جزاير ايراني تاكيد كرده و از آنجا كه موضعگيري چين در اين مورد بعنوان يك ابرقدرت جهاني بسيار مهم است، بعنوان يك اقدام متقابل منطقي و كاملاً عادلانه ايران هم رسماً همين موضع چين در مورد جزاير ايراني را در مورد تايوان اتخاذ نماید  و از دولت چين بخواهد كه با گفتگو و مذاكره مشكل خود را با دولت تايوان حل و فصل كند. به زبان ساده معناي  اين موضعگيري اين است  كه حاكميت چين بر تايوان قابل مذاكره است و از كجا معلوم كه در پي اين مذاكره تايوان از چين جدا نشود؟!.
تشابه موضوع جزاير ايراني خليج فارس با جزيره تايوان درست مثل اين است كه، بقاياي رژيم سلطنتي گذشته ايران بعد از انقلاب با فرار به جزيره قشم با حمايت غربي ها به نام ايران بزرگ دولتي تشكيل دهند و ادعا كنند نماينده كل ايران هستند و چون ادعاي آنها را دنيا نمي پذيرد، بعنوان كشوري مستقل استقلال خود را از ايران اعلام كند. اگر دولت چين اين موضوع را پذيرفت شايد ما هم پيشنهاد چين در مورد جزاير سه گانه ايراني خليج فارس بپذيريم!!

بازنشر مرین‌پرس به نقل از اقتصاد سرآمد

آخرین اخبار دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

افتتاح بزرگترین آب‌شیرین‌کن فراساحلی و نیروگاه بادی شرق کشور

ش خرداد 19 , 1403
زمان مطالعه: 2 دقیقه با حضور وزیر نیرو و هیئت همراه بزرگترین نیروگاه بادی شرق کشور با ظرفیت ۵۰ مگاوات افتتاح شد. این نیروگاه شامل ۲۰ توربین ۲.۵ مگاواتی است.به گزارش اقتصادسرآمد، طی سفر وزیر نیرو به استان سیستان و بلوچستان علاوه بر طرح‌های آب و برق بزرگترین نیروگاه بادی […]

همچنین بخوانید: