بخش انرژی اعماق دریا مغفول مانده است/دولت به سمت توسعه دریا محور حرکت کند

زمان مطالعه: 3 دقیقه

بخش انرژی اعماق دریا مغفول مانده است/دولت به سمت توسعه دریا محور حرکت کند

قاسم ساعدی نماینده مجلس یازدهم و عضو سابق کمیسیون انرژی در گفت‌وگو با مانا با تأکید بر اینکه اقتصاد دریا محور در کشور جمهوری اسلامی یک اقتصاد غنی است، بیان کرد: باید از این ظرفیت‌ها و قابلیت‎های دریایی به بهترین نحو استفاده شود.

وی افزود: بهترین راه‌ها و شاهراه‌های تردد و منابع انرژی ما در دریا وجود دارد. منابع بسیار غنی در این حوزه داریم ولی متأسفانه در برنامه‌های توسعه گذشته مثل برنامه پنجم و ششم توسعه دریا محور مغفول مانده است و خیلی کم به آن اشاره شده است. دولت‌های آن زمان توجه کمتری به دریا کرده‌اند.

عضو سابق کمیسیون انرژی مجلس اضافه کرد: مجلس یازدهم دولت را به این سمت و سو هدایت کردند که به توسعه دریا محور بیشتر توجه کند و اقتصاد دریا محور را سرلوحه خود قرار دهد.

وی تأکید کرد: باید از این ظرفیت خدادادی و قابلیتی که در دریاها وجود دارد، بهترین استفاده را برد و آن استفاده‌هایی که می‌تواند در چرخه اقتصاد ما نقش داشته باشد را مورد توجه قرار داد. در برنامه توسعه هفتم به برخی از این بخش‌ها اشاره‌هایی شده است اما هنوز به صورت کافی و وافی به توسعه دریا محور توجه نشده است.

ساعدی بخش معدن و دریا را دو بخش بسیار مهم برای اقتصاد ایران توصیف کرد که در برنامه‌های توسعه گذشته به آنها توجهی نشده است و افزود: امیدواریم دولت توجه ویژه‌ای به این دو بخش کند. در بخش معادن اقداماتی انجام شده ولی کم است. ما می‌توانستیم برنامه‌های غنی‌تر و جامع‌تری در این بخش داشته باشیم و از ظرفیت بسیار مهم معادن در کشور استفاده کنیم.

وی تأکید کرد: حتی می‌توانستیم در خیلی از جاها وابستگی خود به خارج را کم کرده و به‌ صادرکننده مطرح در منطقه تبدیل شویم. اگرچه در معادن قدم‌های خوب و برجسته‌ای برداشته شده است ولی در دریا هیچ اقدامی نشده است.

عضو سابق کمیسیون انرژی مجلس توضیح داد: دریا یک بخشی از ثروت ملی ما است که هنوز بکر است و استفاده‌های لازم از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های آن نشده است. امیدوارم که برنامه‌ریزان و متخصصان حوزه اقتصاد دریا به این بخش بیشتر توجه کنند و دولت باید به این سمت و سو حرکت کند.

وی اضافه کرد: در بخش انرژی در اعماق دریا سهم بسیار زیادی داریم ولی متأسفانه هنوز نتوانستیم از این بخش استفاده کنیم. میادین مشترکی که داریم توسط کشورهای همجوار به خوبی استفاده می‌شود اما ما از این ظرفیت استفاده نکرده‌ایم.

ساعدی یادآور شد: در دریا ظرفیت‌های حمل‌و‌نقلی زیادی وجود دارد که باید رونق یابد. باید در بخش شیلات از دریا خوب استفاده کنیم. ما از جای جای دریاها در کشورمان می‌توانیم به‌خوبی استفاده کنیم و ترانزیت دریایی به اسم جمهوری اسلامی ایران را راه بیاندازیم و شیلات را توسعه دهیم. همان‌طور که در دریای خزر در بحث شیلات قدم‌هایی برداشته شده است، در دریاهای دیگر هم می‌توان چنین اقداماتی انجام داد.

وی در پایان با بیان اینکه استفاده از ظرفیت‌های دریا مغفول مانده است گفت: باید این ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها را شناسایی کرده و منطبق با برنامه‌های توسعه‌ای به این بخش به‌عنوان یک فعالیت ویژه و اولویت‌دار توجه کنیم.

بازنشر مرین‌پرس به نقل از مانا

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

بهره برداری از کانال دسترسی جدید بندر نوشهر با ورود کشتی تجاری

ی خرداد 20 , 1403
زمان مطالعه: 3 دقیقه به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، سعید کیا کجوری روز یکشنبه ۲۰ خرداد ماه در حاشیه ورود کشتی تجاری از کانال دسترسی جدید بندر نوشهر با اعلام این مطلب افزود: یکی از چالش‌هایی که در سال های اخیر بنادر شمالی کشور از جمله بندر […]
بهره برداری از کانال دسترسی جدید بندر نوشهر با ورود کشتی تجاری

همچنین بخوانید: