تجارت چالش برانگیز خوراک آبزیان

زمان مطالعه: 4 دقیقه

تجارت چالش برانگیز خوراک آبزیان

خرداد 1403


بخش خوراک از طریق ارائه خوراک با کیفیت و خدمات فنی و اعتباری به آبزی‌پروران همواره مروج و حامی صنعت آبزی پروری بوده است؛ در چهار سال گذشته شاهد تغییرات بسیار شگفت انگیز و پرچالشی در این صنعت بوده‌ایم که می‌توان آن را به دو مرحله تقسیم کرد.

بررسی های اخیر Alltech Feed برای سال 2023 کاهش 4 درصدی مصرف خوراک آبزیان را نسبت به سال قبل نشان داد. پیشی گرفتن هزینه خوراک از قیمت‌های میگو و ماهی در بازار به‌ عنوان نگرانی اصلی این صنعت مطرح هستند. امروزه نه تنها بخش خوراک آسیب دیده و تحت فشار است بلکه وشعیت اسفناک آن‌ها در اولویت هم قرار ندارد. چگونه این موضوع را باید درک کرد؟

اجازه دهید دو مرحله را بررسی کنیم. در سال‌های 2021-2022 قیمت مواد اولیه خوراک به دلیل جنگ اوکراین، قرنطینه کووید و مشکلات متعاقب زنجیره تأمین افزایش یافت. شرکت‌ها مجبور به افزایش قیمت خوراک بودند اما همیشه پشت منحنی قرار داشتند که منجر به متضرر شدن آن‌ها می‌شد. در برخی از کشورها، شرکت‌های تولیدکننده خوراک مجاز به افزایش قیمت بدون تأیید دولت نبودند.

این موضوع منجر به افزایش 90 درصدی قیمت مواد خام در واحد فروش خوراک شد. با این حال، سال 2023 شاهد کاهش قابل توجهی در قیمت بسیاری از مواد اولیه خوراک بودیم و قیمت خوراک بر این اساس کاهش یافت، اما تقاضای خوراک نیز کم شد که بر استفاده از ظرفیت کارخانه و در نتیجه صرفه‌جویی در مقیاس در هزینه تولید تأثیر ‌گذاشت.

به ویژه آسیا هم تحت تأثیر قرار گرفته است زیرا قیمت گونه‌های عمده صادراتی آن مانند میگو، تیلاپیا و pangasius به دلیل عرضه بیش از تقاضا کاهش یافته است. بسیاری از پرورش دهندگان میگو یا یک دوره ذخیره سازی نکرده‌اند یا تراکم ذخیره سازی را کاهش داده‌اند که منجر به کاهش تقاضای خوراک شده است. اکنون چالش کارخانجات غذای آبزیان از حاشیه‌ سود منفی به کاهش حجم تبدیل شده است.

چالش‌ها و نوآوری‌های جدیدی در راه است، بنابراین چگونه می‌توانیم این تجارت را هدایت کنیم؟

چالش جدید به شکل پایداری خودش را نشان داده که به نظر می‌رسد امروزه هزینه‌‌های آن کاملاً بر دوش بخش خوراک قرار دارد. اما سوال اصلی این است که تعریف پایداری چیست و چگونه می‌توان آن را اندازه گیری کرد؟ این سؤال به طور مداوم از انجمن جهانی 2023 میگو و اجلاس آبزی پروری 2023 (TARS) درخواست شده است. چگونه افزایش هزینه را در طول زنجیره تامین پخش کنیم؟ موضوع این است که مصرف کننده محصول را می‌خواهد اما ممکن است حاضر به پرداخت هزینه‌های آن نباشد.

بخش خوراک هنوز قد علم نکرده است و نیاز به نوآوری دارد

  1. غذادهی هوشمند با غذا‌ده‌های خودکار یک فرآیند کلیدی برای بهبود کارایی،کاهش تجمع لجن در استخرهای خاکی و کاهش آلودگی در قفس های پرورشی است. با این حال درک این موضوع مهم در آسیا کند بوده است. یک بحث این است که آبزی پروری در کشور های آسیایی خرد و پراکنده است و آبزی‌پروران کوچک زیادی را شامل می شود که تمایلی به پرداخت هزینه برای چنین خدماتی ندارند.
  2. تغذیه میگو با پروتئین خام کمتر بر اساس نیاز‌های تغذیه‌ای دقیق می‌تواند هزینه خوراک را کاهش دهد. در آسیا، اندونزی با این مفهوم پیشرو بوده است که به کاهش هزینه خوراک، هزینه تولید و کاهش آلودگی استخر کمک شایانی کرده است.

 

  1. انجام مطالعات تحقیق و توسعه برای گونه‌های ماهیان دریایی ؛ اگر آسیا می‌خواهد باراموندی را به عنوان گونه‌ دریایی اصلی خود توسعه دهد، باید آنالیز تغذیه دقیق‌تری را به خوراک‌های مخصوص مراحل مختلف چرخه زندگی اختصاص دهد.

 

  1. مواد اولیه جایگزین؛ رشد ماهی و میگو در آبزی پروری به مواد اولیه مناسب نیاز دارد. پودر ماهی و مواد تشکیل‌دهنده منابع دریایی به یک مشکل استراتژیک تبدیل می‌شوند و باید با منابع پروتئین دیگر مثل منابع گیاهی، محصولات مشترک انرژی‌های تجدیدپذیر، پودر حشرات و پروتئین‌های تک سلولی تکمیل شوند.

 

  1. استدلال‌های موافق و مخالف در باره مواد غذایی GMO (دستکاری ژنتیکی شده) باید مبتنی بر واقعیت، متوازن و کلی نگر باشند. امروزه بدون سویا و ذرت تراریخته، مواد غذایی کافی برای تغذیه دام و صنایع آبزی‌پروری ما وجود نخواهد داشت. افزایش هزینه خوراک برای تولیدکنندگان و قیمت برای مصرف کنندگان را تصور کنید؟

 

  1. عملکرد خوراک یک تجارت رقابتی است. درک این موضوع در آسیا به دلایلی کندتر از حد انتظار بوده است. یک عامل به درک ضعیف استفاده از نقش خوراک به عنوان یک اقدام پیشگیرانه است. بعضی از آبزی‌پروران به خوراک به عنوان بیمه نگاه می‌کنند و بسیاری حاضرند در صورت منفی شدن حاشیه سودشان، ریسک کنند و مصرف غذا را کاهش دهند! چشم امید ما به نسل جدیدی از آبزی‌پرورانی است که مایل به تمرکز بر بهبود بهره‌وری هستند نه صرفه جویی در هزینه‌ها.

 

  1. شکی نیست که این تجارت بیش از حد معمول چالش برانگیز است، اما این عقب نشینی در تقاضای خوراک آبزیان موقتی بوده و صنعت باید برای مرحله بعدی رشد آماده شود.

 

تعداد بازدید: ۰

لینک کوتاه: کپی کن!

بازنشر مرین‌پرس به نقل از اتحادیه تولید و تجارت آبزیان

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

شناسایی زیستگاه جدید مرجان دریایی در خلیج‌ فارس

ش خرداد 26 , 1403
زمان مطالعه: 4 دقیقه مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر از شناسایی زیستگاه جدید مرجان، در مرز دریایی خلیج‌فارس استان بوشهر خبر داد و گفت: این زیستگاه با وسعت ۲۰ هکتار در عمق ۵ تا ۱۲ متر دریا در ۱۰۰ کیلومتری نایبند استان بوشهر کشف شده است.به گزارش اقتصادسرآمد، عبدالرحمن […]

همچنین بخوانید: