رقابت مالکان و اپراتور‌ها برای انعقاد طولانی مدت قرارداد‌های اجاره کشتی‌‌های کانتینری

زمان مطالعه: 2 دقیقه

رقابت مالکان و اپراتور‌ها برای انعقاد طولانی مدت قرارداد‌های اجاره کشتی‌‌های کانتینری

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از بلومبرگ دریایی؛ مؤسسه Braemar  با انتشار گزارشی در زمینه بازار اجاره کشتی‌های کانتینری با نگاهی به تحولات ژئوپلیتیکی، اقتصاد بازار کانتینر و بحران دریای سرخ شرایط فعلی بازار حمل‌و‌نقل کانتینری را  به «بازاری در آتش» تشبیه کرده و یادآور شد: نرخ اجاره کشتی‌های کوچک و متوسط در حال حاضر به سمت بالا در حرکت است. پیش‌بینی می‌شود این شرایط تا پایان ماه ژوئن همچنان حفظ شود.  

در ادامه این گزارش آمده است: بررسی‌ها نشان می‌دهد که درحال حاضر دوره اجارۀ کشتی‌های کوچک کانتینری حدود ۲۰۰۰ تا ۳۵۰۰ teu به صورت طولانی مدت ۲۴ و ۳۶ ماهه بسته می‌شود که این کار باعث رقابت بین مالکان و اپراتور‌های کشتی‌های کانتینری شده است.

این مؤسسه به موردی که اخیراً شرکت هاپاگ لوید به قرارداد طولانی مدت تن داده و نرخ اجاره یک کانتینر ۲۹۵۴ teu را به قیمت ۲۵۰۰۰ دلار به مدت ۲۴ ماه اجاره کرده، اشاره کرد.

گزارش‌های منتشر شده در زمینه اینکه نرخ‌های اجارۀ این کشتی‌ها همچنان بالا می‌رود از سوی مؤسسه آلفا لاینر نیز مورد تأکید قرار گرفته است.  

از سوی دیگر Darron Wadey مشاور Dynamar  گفت: برخی اپراتور‌ها به دنبال کشتی‌های ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ teu هستند و نرخ‌های اجاره کانتینر در حال پرواز هستند و به عبارتی این کشتی‌ها از مقبولیت بیشتری برخوردارند. در این راستا کشتی‌های ۲۰۰۰، ۴۰۰۰ و ۳۵۰۰ teu تا ۹۹۹۹ teu از اقبال بیشتری برخوردارند، اما از سال ۲۰۲۱ میلادی به بعد کشتی‌هایی با این تناژ کمتر سفارش داده شده است، به همین جهت اپراتور‌ها و مالکان به این نتیجه دست یافته‌اند که‌ای کاش به جای سفارش کشتی‌های سایز بزرگ به کشتی کوچک و متوسط اهمیت لازم داده می‌شد. به هر حال تقاضا در بازار اجاره به شدت بالاست و اکثر انبار‌ها در بنادر پر از کانتینر در حال بارگیری هستند و اپراتور‌ها برای اجاره در پی کشتی‌های کوچک و متوسط رایزنی می‌کنند.  

«پیتر ساند» تحلیلگر اکسنتا نیز گفت: نرخ اجاره کانتینر از اواسط دسامبر تا‌کنون ۱۰۰ درصد افزایش یافته و کشتی‌هایی با سایز ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ teu با محموله‌هایی پُر، از آسیا به سمت اروپا حرکت می‌کنند در این میان اپراتور‌ها منتظر بازگشت این کشتی‌ها هستند.

در پایان این گزارش از قول «پیتر ساند» آمده است هیچ چیز نا‌خوشایندی در بالا رفتن نرخ‌ها وجود ندارد، زیرا خطوط کشتیرانی به دنبال همین موضوع بودند که بتوانند با سود بیشتری فعالیت کنند که این موقعیت با بحران دریای سرخ نصیب آن‌ها شده است.

بازنشر مرین‌پرس به نقل از مانا

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

گزارش به اعضا: موافقت وزارت جهاد کشاورزی با ۱۰ هزار تن ثبت سفارش جدید ماهی تون وارداتی

ش خرداد 26 , 1403
زمان مطالعه: 2 دقیقه موافقت وزارت جهاد کشاورزی با 10 هزارتن ثبت سفارش جدید ماهی تون وارداتی در پی نامه مورخ معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر این که ثبت سفارش واردات ماهی تون تا اطلاع ثانوی انجام نخواهد شد اتحادیه نسبت به این موضوع اعتراض نمود و […]

همچنین بخوانید: