زمینه مساعد سرمایه‌گذاری مشترک ایران و پاکستان در چابهار

زمان مطالعه: 3 دقیقه

زمینه مساعد سرمایه‌گذاری مشترک ایران و پاکستان در چابهار

سفیر ایران در پاکستان با تاکید بر اهمیت همگرایی کشورهای منطقه برای امنیت و رفاه مشترک به ویژه ریشه‌کنی تروریسم، گفت: همکاری‌های تهران و اسلام‌آباد در حوزه بنادر به سود همه طرف‌ها خواهد بود و همزمان فضای مساعد برای سرمایه‌گذاری مشترک ما در بندر چابهار نیز مهیا است.
به گزارش اقتصادسرآمد، رضا امیری مقدم طی مصاحبه تفصیلی با مرکز پژوهش و مطالعات امنیتی CRSS در اسلام‌آباد مواضع کشورمان پیرامون آخرین تحولات مرتبط با روابط دوجانبه با پاکستان، شهادت سید ابراهیم رئیسی و همراهانش در سانحه بالگرد، انتخابات آتی ریاست جمهوری در ایران، اوضاع افغانستان، همکاری‌های منطقه‌ای علیه تروریسم و سرمایه‌گذاری خارجی در بندر چابهار را تشریح کرد.
وی اظهار داشت: ما رئیس‌جمهوری را از دست دادیم که جان خود را وقف خدمت به ایران، گسترش روابط با کشورهای اسلامی و حفظ ارزش‌های اسلامی کرد.سفیر کشورمان گفت: شهید آیت‌الله رئیسی مدافع قوی فلسطین بود و در برابر نسل‌کشی غزه توسط رژیم ناپاک اسرائیل و حامیان غربی آن ایستاد.وی افزود: در خصوص هرگونه تغییر سیاست باید گفت که جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر نهادها و قانون اساسی است. نهادهای ما اعم از قوه قضائیه، مجلس و مجریه زیر نظر مقام معظم رهبری فعالیت می کنند.
امیری مقدم گفت: بیش از ۴۰ سال است که جمهوری اسلامی ایران در مقابل امپریالیسم به سرکردگی آمریکا ایستادگی کرده و با وجود تلاش ها برای تضعیف ایران عزیز، ما دستاوردهای چشمگیری داشته‌ایم که از سوی این قدرت‌ها به عنوان تهدید تلقی می شود.
وی تاکید کرد: ما تهدیدی برای کسی نیستیم. نظام ما تحت هدایت مقام معظم رهبری و حضور ملت ما، ثبات و امنیت کشور ایران را تضمین می کند.
امیری مقدم درخصوص روابط ایران و پاکستان نیز گفت که این تعاملات دیرینه و تاریخی در سطح بسیار عالی قرار داشته و پر رونق است و ما هیچ گونه اختلاف تاریخی و سرزمینی نداریم.
وی گفت: استقبال گرم دولت و مردم پاکستان از شهید جمهور سید ابراهیم رئیسی و غم و اندوهی که پس از شهادت ایشان نشان دادند، پایه محکم روابط دو کشور همسایه را نشان می دهد. لذا امیدواریم با همکاری های دوجانبه در سطح منطقه ای و بین المللی و شکوفایی روابط اقتصادی و فرهنگی، بدون هیچ شکاف و مشکلی رو به جلو حرکت کنیم.
وی درباره پروژه مشترک گازی نیز گفت: قرارداد خط لوله گاز ایران و پاکستان که در سال ۲۰۰۹ به امضا رسید، به دلیل مسائل اجرایی در طرف پاکستانی معلق باقی مانده است هرچند ایران بیش از یکهزار کیلومتر خط لوله را تا نزدیکی مرز همسایه شرقی احداث کرده است.
سفیر ایران افزود: تامین نیاز انرژی برای پاکستان حیاتی است. منبع انرژی ایران گزینه مقرون به صرفه برای پاکستان است اما مردم باید از دولت خود بپرسند که چرا این توافق اجرا نشده است. در عین حال ما امیدواریم این موضوع به صورت دوجانبه و بی نیاز از داوری بین المللی حل شود تا این روابط قوی بین دو ملت حفظ شود.
وی اظهار داشت: به تازگی پاکستان اعلام کرده که قصد دارد خط لوله را از بندر گوادر تا مرز ایران احداث کند. هیاتی نیز از پاکستان شامل نمایندگانی از وزارت نفت به زودی به ایران سفر خواهد کرد تا در مورد اجرای فاز اول این پروژه گفت‌وگو کند.
سفیر ایران در پاکستان با اشاره به ظرفیت‌های مهم بندر چابهار و لزوم تقویت همکاری‌های دو کشور در حوزه دریا، گفت: بندر چابهار یک منطقه آزاد تجاری با دسترسی به اقیانوس هند و قابلیت پهلوگیری کشتی‌های بزرگ است که فرصت های سرمایه گذاری را برای همه کشورها فراهم و تجارت منطقه ای را تقویت می کند.

بازنشر مرین‌پرس به نقل از اقتصاد سرآمد

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

احداث بزرگترین مجتمع ماهیان خاویاری کشور در دزفول گرفتار کاغذبازی است

ی خرداد 27 , 1403
زمان مطالعه: 3 دقیقه معاون آبزی پروری شیلات خوزستان با اشاره به برنامه ریزی برای احداث بزرگترین مجتمع ماهیان خاویاری کشور در دزفول گفت: تخصیص زمین و تامین آب احداث این طرح بزرگ گرفتار کاغذبازی اداری است.به گزارش اقتصادسرآمد، امیر اسدی در آیین رهاسازی ۴۵۰ هزار قطعه انواع بچه ماهی […]

همچنین بخوانید: