یکی از مهمترین سازههای در دست ساخت پروژه فاز ۱۴ پارس جنوبی آخرین سهپایه مشعل سکوهای این فاز برای نصب در موقعیت D بود که این سازه پس از تکمیل توسط متخصصان داخلی بهآباندازی شد.
به گزارش ماریننیوز، طرح توسعه فاز 14 پارس جنوبی با هدف تولید گاز طبیعی بهمیزان دو میلیارد فوتمکعب استاندارد در روز در دست انجام است. بهمنظور تحقق این هدف، ساخت و نصب 4 سکوی دریایی هر یک بهظرفیت تولید 500میلیون فوتمکعب در روز در برنامه قرار گرفت.
در ابتدای سال 95 دو سکوی 14C و 14D که در یارد بندرعباس مراحل نهایی تکمیل و آمادهسازی را میگذراندند، به پروژه فاز 17 و 18 اختصاص یافتند. بهدلیل آماده شدن بخش دریایی فازهای 17 و 18 برای نصب سکو از یک طرف و آماده نبودن سکوهای 17B و 18B در یارد شرکت صدرا در آن زمان، وزارت نفت تصمیم گرفت تا با اعمال تغییراتی در سکوهای 14C و 14D آنها را با مشخصات سکوهای 17B و 18B راهی خلیج فارس کند.
یکی از دلایل اصلی تأخیر در تکمیل این فاز از میدان مشترک گازی پارس جنوبی، همین اولویتبندی و تغییر در برنامهها بود.
بالاخره دو سکوی دریایی فاز 14 در سال گذشته وارد مدار بهرهبرداری شد و تولید روزانه یکمیلیارد فوتمکعب گاز ترش از مخزن پارس جنوبی در این پروژه محقق شد. هماکنون بخش دریایی فاز 14 پارس جنوبی شرایط مطلوبی دارد و بر اساس برنامهریزیهای انجامشده، مقرر است دو سکوی باقیمانده این طرح با ظرفیت روزانه هر یک 500 میلیون فوتمکعب تا پایان سال جاری وارد مدار تولید شده و با توجه به آماده نشدن واحدهای پالایشگاهی این پروژه، گاز تولیدی این دو سکو به یکی از پالایشگاههای پارس جنوبی برای تصفیه ارسال شود.
درحال حاضر با بهرهبرداری از دو سکوی اصلی 14A و اقماری 14C، روزانه 28.3 میلیون مترمکعب گاز غنی معادل یک فاز استاندارد در بخش فراساحل این طرح از میدان گازی مشترک پارس جنوبی برداشت و جهت تصفیه به خشکی ارسال میشود. با بهرهبرداری از دو سکوی باقیمانده این فاز، یک میلیارد فوتمکعب (حدود 28 میلیون مترمکعب) به ظرفیت روزانه تولید گاز کشور افزوده میشود.
یکی از مهمترین سازههای در دست ساخت پروژه فاز 14 پارس جنوبی، آخرین سهپایه مشعل سکوهای این فاز برای نصب در موقعیت D بود که این سازه پس از تکمیل توسط متخصصان داخلی، بهآباندازی شد.
محمدمهدی توسلیپور، مجری طرح توسعه فاز14 پارس جنوبی درخصوص آخرین وضعیت توسعه این فاز، از عملیات بارگیری، مهاربندی و انتقال سهپایه مشعل آخرین سکوی فاز 14 پارس جنوبی بهمنظور نصب در موقعیت D این فاز در آبهای خلیج فارس، خبر داد و گفت: این سازه، آخرین سهپایه مشعل سکوهای فاز14 است که پس از ساخت در یارد ایزوایکو در بندرعباس، توسط شناور تندگویان حمل و آماده نصب در موقعیت سکوی اقماری14D میشود.
وی درباره زمان نصب این سازه اظهار داشت: شناور حامل سهپایه مشعل سکوی14D، دوم خرداد ماه و در اولین وضعیت پایدار دریا عازم میدان گازی پارس جنوبی شد و در صورت شرایط مساعد جوی، عملیات نصب این سازه 510تنی با ارتفاع 79 متر، توسط شناور نصاب SEAPAD از روز هشتم خرداد ماه آغاز خواهد شد و عملیات شمعکوبی و نصب کامل این سازه باتوجه به پیشبینی پدیده رفیوزال، حدود یک ماه بهطول خواهد انجامید.
منبع: تسنیم
احداث ساختمان ماهی سفید در شهر ساحلی چالوس، علاوه بر هویتسازی و نماد قدردانی از زحمات صیادان شمال کشور در تامین امنیت غذایی میتواند پیامدهای اقتصادی زیادی را در پی داشته باشد
احداث برج نارنج در شهر ساحلی بابلسر علاوه بر ایجاد هویت شهری و نماد گردشگری سلامت شمال کشور، پیامدهای مثبت اقتصادی زیادی در پی خواهد داشت.
امروزه طراحی و ساخت نمادهای شهری نه تنها سبب ایجاد هویت شده و معماری شهر پیرامون آن نماد شکل گرفته بلکه زنجیره اقتصادی بسیار بزرگی از مجموعههای اداری و تجاری، رستورانها و دیگر مراکز تفریحی را نیز شامل میشود. با توجه به اهمیت این موضوع که پیامد آن توسعهیافتگی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است؛ علی مهدیان، ناصر علیقلی زاده فیروزجایی، عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران و محمد مونسان، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شاهرود، با استفاده از هوش مصنوعی اقدام به نمادسازی شهرهای ساحلی و بندر کردهاند که این نوید داده میشود که این سلسله مطالب به صورت پیوسته در پایگاه خبری مرینپرس منتشر خواهد شد. یادداشت اول به برج مشعل جهت ساخت در پایتخت انرژی ایران، بندر بوشهر، یادداشت دوم به ساختمان لاکپشت جهت احداث در جزیره قشم، یادداشت سوم به استفاده از کشتی غولپیکر از رده خارج به عنوان نماد شهری جزایر هرمز و ابوموسی، یادداشت چهارم به ساختمان مرجان به…