طرح انتقال آب از دریای عمان در مسیر مشهد- تربت‌حیدریه آماده لوله‌گذاری است

علیرضا طاهری افزود: طرح انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور در مجموع حدود ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی اضافه کرد: سهم خراسان رضوی از این طرح انتقال ۱۲۰ میلیون متر مکعب آب است که طبق مکاتبه با وزارت نیرو حدود ۳۰ درصد آن به آب شرب اختصاص خواهد یافت و مابقی با کاربری صنعت مورد استفاده قرار می گیرد.

طاهری ادامه داد: در گذشته عده ای پروژه انتقال آب از دریا را توهم می دانستند اما این پروژه به عنوان ضرورت انکارناپذیر به مرحله اجرایی رسید و افتخار انجام مطالعات آن به خراسان رضوی رسید.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی افزود: هم اینک شیرین سازی آب برای استان سیستان و بلوچستان تبدیل به قانون شده و باید این قانون به استان های خراسان رضوی و خراسان جنوبی نیز تعمیم داده شود.

طاهری اضافه کرد: هزینه کل اجرای پروژه انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور ۳.۹ میلیارد دلار و هزینه انتقال هر متر مکعب آب به مشهد ۲.۹ یورو است.

نگرانی برای تامین آب مشهد

وی با بیان اینکه برای تامین آب شرب مشهد به شدت نگران هستیم ، خاطر نشان کرد: وضعیت سدهای تامین آب مشهد نگران کننده است، هم اینک از یک میلیون و ۲۵۰ میلیون متر مکعب حجم ذخیره مخزن سد دوستی فقط ۱۷۵ میلیون متر مکعب آن آب دارد که ۱۰۰ میلیون متر مکعب از این میزان آب مرده و ۷۵ میلیون متر مکعب قابل استفاده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی افزود: همچنین ۳۳ درصد از حجم ذخیره سد تبارک، ۲۱ درصد از حجم ذخیره سد طرق، ۲۳ درصد از حجم ذخیره سد کارده و ۳۵ درصد از حجم ذخیره سد ارداک هم اینک آب دارد.

وی گفت: زائران نوروزی باید توجه داشته باشند که در سفر خود به مشهد مدیریت مصرف را لحاظ کنند، همچنین شهروندان نیز باید با صرفه جویی ۱۵ تا ۲۰ درصد کمک کنند تا وارد فضای جیره بندی آب نشویم.

طاهری با بیان اینکه سرانه مصرف آب در مشهد ۲۷۰ میلیون متر مکعب در سال است، افزود: این میزان در سال ۱۴۲۰ به ۴۰۰ میلیون متر مکعب در سال می رسد که شرکتهای آبفا مشهد و آب منطقه ای برای تامین آب مشهد، برنامه هایی را در دست انجام دارند.

وی با تاکید بر ضرورت بازپرخانی آب، اضافه کرد: اکنون ٧٠ تا ٨٠ درصد آب مصرفی شرب تبدیل به فاضلاب می شود.

طاهری خاطر نشان کرد: برای تبدیل فاضلاب به پساب پنج تصفیه خانه در مشهد فعال است و برای حقآبه ٢ هزار هکتار اراضی کشاورزی اطراف سدهای طرق و کارده که در تامین ۶۰ میلیون متر مکعب آب شرب این کلانشهر نقش دارند، از پساب تصفیه شده استفاده می شود.

باغ ویلاها تهدید جدی برای زیست بوم مشهد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی افزود: دشت مشهد منبع اصلی آب در این کلانشهر است و رودخانه ها نقش حیاتی در تغذیه دشت دارند، اما متاسفانه این رودخانه ها در حال حذف شدن هستند.

طاهری اضافه کرد: عمده منابع خوب آبی مشهد در غرب وجود دارد، توسعه باغ ویلاها در غرب تهدیدی برای زائر و مجاور امام رضا (ع)، نسل آینده و نسل فعلی است.

سد ابیورد آماده آبگیری

وی در خصوص بهره برداری از سد ابیورد در شهرستان درگز نیز اظهار کرد: این سد به عنوان یک مگاپروژه روی رودخانه “زنگلانلو” اجرا شده و عملیات اجرایی آن با حجم مخزن ۴۲ میلیون متر مکعب پایان یافته و به صورت آزمایشی نیز آبگیری شده است.

طاهری گفت: این سد هیچ حقآبه کشاورزی ندارد و به زودی در مدار بهره برداری قرار می گیرد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی افزود: متوسط آورد این رودخانه ۶۰ تا ۷۰ میلیون متر مکعب در سال است و دستورالعمل های لازم بین ایران و کشور همسایه برای استفاده از این آورد رعایت می شود.

خراسان رضوی با اقلیم خشک و کویری از نظر آب وضعیتی بحرانی دارد ، به طوریکه از ۳۷ دشت این استان، شرایط ۳۴ دشت بحرانی و سطح آب زیرزمینی آن افت کرده است.

اکنون حدود ۹۰ درصد گستره استان خراسان رضوی و ۹۸ درصد پهنه شهرستان مشهد در شرایط خشکسالی شدید قرار دارند که گذر دادن این خطه از تنش آبی، نیازمند مشارکت مردم و کاری جهادی است.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

ادامه تدوین «سیاست‌های کلی توسعه دریامحور»

پ اسفند ۲۵ , ۱۴۰۱
به گزارش بازار به نقل از مجمع تشخیص مصلحت نظام، در جلسه شامگاه گذشته بررسی سیاست‌های کلی «توسعه دریامحور» در دستور کار قرار گرفت و بحث در کلیات و بند اول این سیاست‌های کلی ادامه یافت. در این جلسه بخش دوم گزارش دریادار شهرام ایرانی، فرمانده نیروی راهبردی دریایی ارتش […]