هرمز؛ جزیره‌ای از شگفتی‌های خلقت در خلیج فارس

زمان مطالعه: 7 دقیقه

به گزارش راد، تنوع بالای خاک‌های رنگی در این جزیره باعث شده تا به بهشت زمین شناسی، جزیره رنگ و گنج‌ها و رنگین کمان خلیج‌فارس نیز شناخته شود و به خاطر موقعیت جغرافیایی و طبیعت خاص و دیدنی‌اش، سالانه هزاران جهانگرد و گردشگر جذب آن می‌شود.

سفر به جزیره هرمز و تماشای محیط رنگارنگ، حیات دریایی متنوع، طبیعت بکر و متفاوت، سواحل زیبا و نقره‌ای آن لذت‌بخش و دیدنی هست؛ جزیره‌ ای متعدد در دنیا هست که چشم هر بیننده‌ای را به خاک و سواحل رنگی خود خیره می‌کند.

در سفر به نگین انگشتری جهان ابتدا خاک‌های رنگی و کوه‌های خوراکی که به رنگ قرمز، سفید و زرد دیده می‌شود، نظر همگان را جلب می‌کند؛ این طیف رنگی در جهان منحصر به فرد بوده و از ارزش اقتصادی بالایی برخوردار است.

همچنین معدن خاک سرخ در این جزیره رنگین کمانی وجود دارد که از خاک آن در صنایع مختلف رنگ‌سازی، لوازم آرایشی، شیشه، سرامیک‌سازی، پودرهای میکرونیز صنعتی و تولید نوار کاست و حتی خوراکی استفاده می‌شود.

 هرمز؛ جزیره‌ای از شگفتی‌های خلقت در خلیج فارس

دره حیرت انگیز رنگین کمان هرمز

دره رنگین کمان، زیباترین، مشهورترین، متفاوت ترین و ارزشمندترین جاذبه هرمز است که حیرت و شگفتی زمین‌شناسان و دانشمندان جهان و گردشگران را برانگیخته است.

رنگ‌های مختلفی در این بوم هزار رنگ وجود دارد و پرتکرارترین آن‌ها رنگ قرمز بوده که در کنار رنگ‌های سیاه، زرد، طلایی و نقره‌ای از وجود اکسید آهن در سنگ‌های رسوبی منطقه شکل گرفته است.

از خاکسترها و مواد آتشفشانی در این جزیره نیز سنگ‌ها و صخره‌هایی شکل گرفته‌اند که اغلب آن‌ها دارای رنگ‌های خاکستری، قهوه‌ای آبی، سبز، صورتی و سفید هستند.

تنوع سنگ‌ها و کانی‌های این منطقه و قرارگیری آن بر روی یکدیگر باعث شده است تا در سفر به جزیره هرمز و دره رنگین کمان بتوانید بیش از ۷۰ طیف رنگی مختلف را یک‌جا ببینید و از تماشای رنگ آمیزی خارق‌العاده خالق زیبایی‌ها لذت ببرید.

اوج اعجاز و هنرنمایی طبیعت هرمز را باید در دره رنگین‌کمان به ‌نظاره نشست؛ تقابل و تناقضی که رنگ‌های زیبا ایجاد می‌کنند و هم‌نوایی آن‌ها با پس‌زمینه‌ای از آبی خوش‌رنگ آسمان و دریا دلیل تبدیل شدن دره رنگین‌کمان به یکی از محبوب‌ترین جاذبه های طبیعی این جزیره زیبا است.

 هرمز؛ جزیره‌ای از شگفتی‌های خلقت در خلیج فارس

قلعه پرتغالی‌ها یادآور اشغال استعمار پیر انگلیس است که بدست سردار امام قلی خان آزاد شد و امروز به عنوان نماد مبارزه با استکبار بوده که آثار وادوات باقی مانده دراین قلعه حکایت از مبارزه سخت با متجاوزان بوده است.

مردم این جزیره درطول این سال ها مرزداران واقعی برای کشور بوده و درطول دوران انقلاب ، هشت سال جنگ تحمیلی و جنگ خلیج فارس شهدای زیادی تقدیم کرده که همواره انتظار دارند این جزیره به نماد مقاومت باقی بماند.

برخی طرح‎های گردشگری در هرمز به بافت سنتی و زیست بوم این جزیره لطمه زده و بارها مردم نارضایتی خود را ابرازداشته که تا حد زیادی جلوی این اقدام گرفته شد ولی بازهم باید از این طبیعت خدادادی بیشتر محافظت کرد.

قلعه پرتغالی‌ها در این جزیره به یکی از جاذبه های تاریخی مهم تبدیل شده است که در سفر به جزیره هرمز باید آن را دید.

 هرمز؛ جزیره‌ای از شگفتی‌های خلقت در خلیج فارس

الهه نمک غار زیبای فیروزه‌ای هرمز

غار الهه نمک فیروزه‌ای یکی دیگر از جاذبه‌های هرمز است که به‌دلیل فضای زیبا و آرامش‌بخش خود توجه بسیاری از گردشگران را به این منطقه جلب می‌کند.

کوه الهه نمک یک بلور نمکین عظیم و باشکوه در قلب جزیره هرمز است؛ این کوه نمک بزرگ بر اثر فرسایش توسط باد و طی دوره‌های مختلف زمین‌شناسی شکل گرفته است.

کوه الهه نمک دارای نمک خاص و سودمندی است که سبب می‌شود حضور در این منطقه آرامشی ناب و دلپذیر را به بازدیدکنندگان القاء کند.

آب نارنجی رنگ و عجیبی که با صدای آهنگین و گوش‌نواز خود از میان بلورها و زیر کوه الهه نمک عبور می‌کند؛ در طول زمان سبب شکل‌گیری غار الهه نمک یا غار فیروزه‎ای شده است.

غار الهه نمک یکی از زیباترین جاذبه های جزیره هرمز است. این غار عمق و مساحت زیادی نداشته و حدود ۴۰ متر عمق دارد. با این وجود به‌دلیل برخورداری از طیف گسترده و متنوعی از سنگ‌های رسوبی و املاح بیش از هفت رنگ مختلف بر سنگ‌ها و بلورهای درون غار نقش بسته است.

قندیل‌های نمکین و صدای دلنشین آب در محیط غار آرامش بی‌نظیری در محیط غار ایجاد کرده است. غار الهه نمک یکی از زیباترین جاذبه های هرمز برای علاقمندان حرفه‌ای طبیعت‌گردی است.

در بازدید از این غار زیبا رعایت نکات ایمنی و همراه داشتن تجهیزات روشنایی مناسب ضروری است.

ساحل خونی هرمزگان عجیب و دیدنی

ساحل خاک سرخ که به رنگ خون است، نیز یکی از عجیب‌ترین جاذبه‌های هرمز بوده که که در طول سال و بویژه ایام نوروز توجه گردشگران و توریست‌های بسیاری را به این منطقه جلب می‌کند.

خاک جزیره هرمز به‌دلیل برخورداری از املاح و ترکیبات مختلف دارای طیف‌های رنگی متنوع و فراوانی است که اوج این نمایش رنگی حیرت‌انگیز در ساحل سرخ یا ساحل خوراکی است که به همین دلیل به این نام مشهور شده است.

این خاک سرخ‌رنگ به‌دلیل برخورداری از املاح و موادمعدنی مغذّی به‌عنوان طعم‌دهنده و ادویه در غذاهای محلی هم استفاده می‌شود و به آن« گِلک یا دلک» گفته می‌شود.

رنگ‌آمیزی خیره‌کننده و زیبای این ساحل تصاویری که از سطح سیاره مریخ ارسال می‌شود را تداعی می‌کند؛ ترکیب رنگ‌ها با اکسید آهن یک ساحل رنگی و سرخ پدید آورده که تا چند متر در دریا هم پیشروی کرده است و این امر موجب شده تا موج‌هایی که به ساحل سرخ می‌رسند قرمز و خون‌مانند باشند.

دره مجسمه‌ها تا رودخانه طلایی

هرمز یکی از دیدنی ترین و منحصر به فردترین جزیره های خلیج فارس است که وجود لایه های مختلفی از رسوب ها و مواد آتشفشانی کیفیت و رنگ بندی حیرت انگیز و اعجاب آوری به خاک این جزیره بخشیده است.

خاک متفاوت و متنوع این جزیره سبب شده تا هرمز برای زمین‌شناسان در حکم بهشت و جزیره گنج باشد، این خاک زیبا و عوارض طبیعی متنوع و حیرت‌آوری که در نقاط مختلف جزیره وجود دارند باعث شده تا جزیره هرمز به یکی از مناطق دیدنی جنوب ایران تبدیل شود.

دره مجسمه‌ها، قلعه بی نظیر پرتغالی‌ها، ساحل‌های رنگی شنی و مرجانی، گنبدهای رنگانگ نمکی، رودخانه طلایی، جنگل حرا، دشت آهوان، دره سکوت و پرتگاه های صخره‌ای و سنگی بکر در کنار دریا از دیگر شاهکارهای طبیعت حیرت‌انگیز و دیدنی این جزیره بیضی شکل است.

قصر بی‌بی گل، قصر صورت، بازار زعفرانی، برج گِلُک و برج تیرانداز، موزه دکتر احمد نادعلیان از هنرمندان محیطی و زمینی، حیات وحش جانوری و دریایی مانند آهوان، لاک پشت‌ها و شقایق‌های دریایی، آبسنگ‌های مرجانی، پوشش گیاهی بومی از جمله درختان صمغ عربی یا آکاسیا و جنگل‌های مانگرو نیز می توان به جاذبه‌های دیدنی و گردشگری جزیره زیبای هرمز اضافه کرد که باید گردشگران داخلی و خارجی با چشمان خود این شگفتی‌ها را نظاره باشند.

موقعیت جزیره نمکی هرمز

هرمز جزیره‌ای نمکی و آخرین برآمدگی از رشته کوه های زاگرس در جنوب ایران است که در ۱۹ کیلومتری بندر عباس و در مختصات جغرافیایی ۲۷ درجه شمالی و۵۶ درجه شرقی در دهانه تنگه هرمز و در میان آب‌های خلیج فارس وااقع شده است.

مساحت این جزیره رنگی که یکی از بخش‌های شهرستان بندرعباس در استان هرمزگان بوده، به بیش از ۴۲ کیلومتر می‌رسد که در میان آب‎های خلیج فارس قرار گرفته است و علاوه بر موقعیت بسیار مهم راهبردی در طول تاریخ، با وجود کانی‌ها و سنگ‌های زیبا، لقب موزه زمین شناسی و بهشت زمین شناسان نام گرفته است.

نام هرمز از بندر بزرگ و مهم هرمز کهنه که حدود ۶۰ کیلومتر با این جزیره فاصله داشت گرفته شده است؛ این جزیره از قرن‌ها پیش منطقه‌ای مهم در زمینه تجارت دریایی و مناسبات سیاسی بوده است.

آب و هوای خشک و گرمای طاقت‌فرسایی دارد اما با این وجود باید گفت که جزیره هرمز یکی از جاذبه‌های استثنایی برای گردشگری در جنوب ایران است.

هرمز پیش از این زیر نظر شهرستان قشم بود که با تصویب هیات وزیران بخش هرمز درپنجم اسفندماه ۹۷ و ابلاغ آن در تاریخ هشتم اسفندماه ۹۹ توسط معاون اول رییس جمهور به شهرستان بندرعباس پیوست.

یکی از اقدام نامناسب برخی گردشگران در این سال‌ها این بود که به هنگام بازگشت بخشی از خاک‌های رنگی با خود می‌آورند که این رویه ضربه به بافت زیست بوم منطقه می‌زد لذا این جزیره بیشتر برای دیدن جاذبه‌های دیدنی بوده است.

مکان‌هایی که در سفر به جزیره هرمز می‌توان از آنها بازدید کرد، به همین موارد ختم نمی‌شود.

جزیره هرمز به دلیل برخورداری از سواحل صخره‌ای زیبا و وجود تنوع گسترده رنگی که زیبایی‌های بصری چشم نوازی را فراروی گردشگران قرار می‌دهد به جزیره رنگین کمانی خلیج فارس شهره است.

همچنین این جزیره که در ۹,۶ مایلی برابر (۱۸) کیلومتری بندرعباس واقع شده به دلیل مجاورت با تنگه هرمز از اهمیت راهبردی ویژه‌ای برخوردار است.

هرساله به ویژه در فصل زمستان و تعطیلات نوروزی، هزاران نفر از علاقه مندان به گردشگری دریایی و طبیعت بکر خلیج فارس را به سوی خود فرا می خواند.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

​استقرار ۲۲ فروند لندینگ‌کرافت برای جابجایی مسافران نوروزی در کیش

پ اسفند 25 , 1401
زمان مطالعه: 7 دقیقه رییس اداره بنادر و دریانوردی کیش از آمادگی ۱۷ همیار ناجی و استقرار ۲۲ فروند لندینگ‌کرافت در ایام تعطیلات نوروز 1402 خبر داد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بنادرودریانوردی، مهدی امامدادی با اعلام این خبر اظهار داشت: این 17 همیار ناجی طی امضای […]
​استقرار ۲۲ فروند لندینگ‌کرافت برای جابجایی مسافران نوروزی در کیش

همچنین بخوانید: