آغاز بررسی علت مرگ و میر ماهیان در دریاچه نمک ماهشهر / مقصران به دادگاه معرفی می‌شوند

زمان مطالعه: 2 دقیقه

آغاز بررسی علت  مرگ و میر ماهیان در دریاچه نمک ماهشهر / مقصران به دادگاه معرفی می‌شوند

ایرج سلیمانی در گفتگو با خبرنگار مانا افزود: کارشناسان این اداره در این خصوص اقدام به پایش و نمونه‌برداری از آب حوضچه‌های استحصال نمک کردند.

وی گفت: پس از مشخص شدن نتایج مرگ و میر ماهیان، مقصران آن به دادگاه معرفی می‌شوند.

سلیمانی اظهار داشت: بعد از مرگ و میر ماهیان در سال ۱۴۰۱، مرکز تحقیقات شیلات طی قراردادی با شرکت پتروشیمی بندر امام خمینی، متولی انجام تحقیقات و پایش حوضچه‌های استحصال نمک شد که قرار شد پس از انجام مطالعات مقتضی، نسبت به ارائه راهکار‌های لازم برای کنترل شرایط به منظور جلوگیری از چنین اتفاقاتی اقدام شود.

سلیمانی گفت: همچنین از ابتدای سال جاری مکاتبات متعددی با پتروشیمی بندر امام در خصوص مواردی همچون رشد جلبک‌ها و نحوۀ آبگیری به منظور جلوگیری از مرگ و میر آبزیان انجام شده است.

برخی منابع محیط زیستی دلیل وقوع مرگ و میر ماهیان را ورود مواد آلاینده از پتروشیمی‌های منطقه عنوان کردند.

در مهر سال ۱۳۹۲ سرازیر شدن مواد شیمیایی “استایرن” و “جیوه” پتروشیمی بندر امام به “خورموسی” در سواحل شمال غرب خلیج فارس باعث تلف شدن بیش از ۲۰ هزار قطعه ماهی شده بود.

نبوی معاون وقت سازمان حفاظت محیط زیست مرگ و میر ماهیان در نزدیکی منطقه ویژه ماهشهر در نواری به طول دو کیلومتر در تیر ۱۳۸۹ را ناشی از ورود مواد آلاینده بیان کرده بود.

به گفته وی، وقتی مرگ و میر دسته جمعی اتفاق می‌افتد باید پذیرفت که آلاینده‌ای کشنده وارد آب شده است، زیرا نرسیدن اکسیژن کافی به آب باعث می‌شود ماهیان به طور تدریجی تلف شوند لذا دسته جمعی نمی‌میرند.

بندر ماهشهر در جنوب خوزستان که محل استقرار ۲۳ واحد پتروشیمی است، همیشه با چالش آلودگی محیط زیستی روبه‌رو بوده است.

آب دریاچه استحصال نمک ماهشهر که به آب‌های خلیج فارس متصل است بر اثر جزر و مد خور‌های منطقه تأمین می‌شود.

سالانه حدود ۵۰۰ هزار تُن نمک در دریاچه نمک ماهشهر در جنوب خوزستان استحصال می‌شود.
 

منبع

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

کاهش ۹۰ درصدی سود برخی خطوط کشتیرانی کانتینری در نیمه دوم سال ۲۰۲۳

ج شهریور 3 , 1402
زمان مطالعه: 2 دقیقه به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از پورت تکنولوژی؛ مؤسسه Sea-Intelligence در آخرین تجزیه و تحلیل خود اعلام کرد حمل‌و‌نقل کانتینری حالت عادی خود را پس از همه گیری کرونا به دست آورد؛ اما در سه ماهه دوم ۲۰۲۳ میلادی با کاهش سود مواجه شد. […]

همچنین بخوانید: