لزوم تعریف راهبر فرادستگاهی برای تحقق اقتصاد دریامحور

زمان مطالعه: 2 دقیقه

معاون برنامه ریزی، توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادر و دریانوردی گفت: اقتصاد دریامحور در برنامه هفتم كشور به عنوان یك موضوع ویژه و كلیدی و پیشران لحاظ خواهد شد.

به گزارش مرین‌پرس، حسن بیك محمدلو عضو هیئت عامل و معاون برنامه ریزی، توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادر و دریانوردی در رابطه با توسعه اقتصاد دریامحور با برنامه «گفتگوی اقتصادی» رادیو گفت‌وگو مصاحبه تلفنی كرد.

بیك محمدلو در مقدمه گفت: وقتی صحبت از اقتصاد دریامحور می‌شود باید بین اقتصاد دریا و اقتصاد ساحلی تفكیك قائل شد چون اقتصاد دریا همه فعالیت‌های اقتصادی با منشأ دریا را در بر می‌گیرد و طبق برآوردها حجم فعالیت‌های اقتصاد دریایی در جهان تا سال ۲۰۳۰ به سه تریلیون دلار هم خواهدرسید.

وی افزود: اقتصاد ساحلی اما یك دایره بزرگتر و مجموعه فعالیت‌های اقتصادی با وسعت بیشتر را نیز در پس كرانه (چند كیلومتر در عمقِ چسبیده به ساحل) شامل می‌شود.

معاون برنامه ریزی، توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینكه سهم اقتصاد دریا از تولید ناخالص داخلی با سهم اقتصاد ساحل از تولید ناخالص داخلی متفاوت است اظهار كرد: كشورهایی كه مثل ما با دریاهای آزاد در ارتباط هستند و سواحل طولانی دارند سهمشان در تولید ناخالص داخلی نهایتاً ۱۰ درصد است اما این سهم در كشورهای دیگر كه اقتصاد ساحلی دارند به ۵۰ درصد هم رسیده است.

بیك محمدلو خاطرنشان كرد: هنوز آمار دقیقی در مورد سهم اقتصاد دریا محور و اقتصاد ساحلی در تولید ناخالص ملی ما به طور دقیق احصا نشده اما طبق برآوردها این سهم از ۱ تا ۲. ۷ دهم درصد متغیر و مبهم است.

وی با بیان اینكه اقتصاد دریامحور در برنامه هفتم كشور به عنوان یك موضوع ویژه و كلیدی و پیشران لحاظ خواهد شد گفت: تحقق اقتصاد دریامحور یك موضوع فرادستگاهی و فرابخشی و حتی فرادولتی است لذا وجود بیش از ۵ هزار كیلومتر نوار ساحلی و ۳۴ جزیره در كشورمان نشان می‌دهد كه باید حكمرانی بخش دریا و راهبر فرادستگاهی را تعریف كنیم.

معاون برنامه‌ریزی، توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به ظرفیت معادن دریایی اظهاركرد: در حال حاضر خیلی كشورها، از اكتشافات و استخراجات دریایی و انرژی‌های تجدیدپذیر فراساحلی بهره مند می‌شوند.

بیك محمدلو عنوان كرد: برآوردها نشان می‌دهد حجم انرژی فراساحلی مانند بادهای كنار ساحل تا سال ۲۰۳۰ تا بیش از ۴۰ درصد مورد توجه قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به تأكید مقام معظم رهبری بر لزوم گفتمان سازی در این حوزه و ایجاد مطالبه برای پیشرفت حوزه دریایی در جامعه حتی با تولید پویانمایی گفت: سازمان بنادر در سال‌های گذشته به كمك ارتش جمهوری اسلامی ایران برخی مفاهیم دریایی را در كتب دبستانی درج كرد اما ناكافی است و اقدامات باید افزایش پیدا كند.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

صنعت کشتی سازی هند احیا می شود

د آذر 21 , 1401
زمان مطالعه: 2 دقیقه مرین‌پرس دولت هند در نظر دارد با اختصاص بودجه، پرداخت یارانه نقدی، معافیت های مالیاتی و اعطای وام بانکی به گونه ای از صنعت کشتی سازی حمایت کند که این صنعت در سال ۲۰۳۰ میلادی به یکی از ۱۰ حوزه فعال و توسعه یافته این کشور […]

همچنین بخوانید: