شرکت صدرا یک فروند شناور کاتاماران چند منظوره خرید

زمان مطالعه: 6 دقیقه
شرکت صدرا یک فروند شناور کاتاماران چند منظوره خرید

شرکت صدرا یک فروند شناور کاتاماران چند منظوره خرید

 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری گفتمان دریا؛ شرکت کشتی سازی سیراف روز شنبه مورخ 1401/12/06 همزمان با  اتمام ساخت شناور کاتاماران چند منظوره آلومنیومی با نام «تاراز» اقدام به عملیات بارگیری و انتقال آن به یارد نکا شرکت صدرا نمود. شناور  «تاراز» طی قراردادی 6 ماهه به شرکت صنعتی دریایی ایران که یکی از مجموعه های فعال در زمینه بورس دریایی ((با نماد بورسی خصدرا)) واگذار شد؛ در حاشیه بازید از فرآیند بارگیری و انتقال این شناور مصاحبه ای اختصاصی با دکتر حسن ضیائی مدیر عامل هلدینگ سیراف درباره تشریح مشخصات فنی، تجربه ساخت این کلاس از شناور ها، جزئیاتی از قرارداد منعقد شده و به برنامه های آتی این مجموعه پرداخته شد.

مدیرعامل هلدینگ سیراف در پاسخ به مشخصات فنی کاتاماران چند منظوره در حال انتقال از کارخانه به یارد نکا شرکت صدرا بیان کرد: این شناور آلومینیومی با نام «تاراز» از خانواده ((مولتی کت)) بوده و به واسطه شرایط عملیاتی و چند منظوره بودن به عنوان یکی از شناورهای استراتژیک در حوزه بندری و ساحلی صنعت دریایی محسوب می شود. شرکت کشتی سازی سیراف تا به حال موفق به ساخت چهار فروند از این تیپ شناورها شده که هر فروند جدید تکمیل کننده شناور قبلی خود بوده است؛ یکی از هم خانواده های تولیدی این سبک از شناورها نیز به خارج از کشور و برای یکی از مشتریان کشور نروژ در خلیج فارس صادر شده است.

دکتر حسن ضیائی درباره مشتری این شناور و شرایط قرارداد منعقد شده افزود: شناور مذکور طی قراردادی به شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) فروخته شده است؛ ساخت این شناور حدود 6 ماه به طول انجامید، خوشبختانه علیرغم نوسانات ارزی چند ماه گذشته با برنامه ریزی های صورت گرفته از سوی کادر مدیریتی و مهندسی سیراف، خللی در زمانبندی توافقی با مشتری رخ نداد، و شناور ساخته شده طبق پیش بینی امروز در مورخ ۱۴۰۱/۱۲/۰۶ از کارخانه خارج و به امید خداوند عازم دریای خزر شده است تا به ناوگان دریایی یارد نکا(مجتمع کاسپین) شرکت صدرا الحاق شود.

وی در تکمیل چگونگی عدم افزایش قیمت توافق اولیه با توجه به عدم ثبات در بازار ارز و کالا تا به انتهای تحویل شناور، بیان داشت: اینکه گفته شود نوسانات و گرانی ها، هیچ تغییری در روند کار ایجاد نکرده، سخن بیهوده‌ای است؛ اما عقیده ما بر این است مشتریان ما باید در حاشیه امنی با سازندگان داخلی، منجمله شرکت کشتی سازی سیراف همکاری کنند؛ سعی ما بر این بوده تا با تعاملات مناسبی که با مشتری در تقسیم ریسک در قرارداد در نظر گرفته شده، به نحوی بتوان در یک شرایط برد برد پروژه را به سرانجام رساند. خوشبختانه با تمهیداتی که در تنظیم قرارداد در نظر گرفته شده بود، هیچگونه تغییری در قیمت توافقی و زمان تحویل شناور به وجود نیامد.

دکتر ضیائی در تشریح برنامه هلدینگ سیراف در حوزه کشتی سازی افزود: با شرایط فعلی کلیه تولیدکنندگان داخلی در شرایط سختی قرار دارند، متاسفانه معضل انعقاد قرارداد به صورت ریالی و هزینه کردهای ارزی، باعث ابهام آمیز شدن فضای قراردادها شده، به صورتی که کلیه تولید کنندگان صنعتی قادر به پیش بینی قیمت ها در تهیه اقلام مورد نیاز در روند تکمیل پروژه ها نیستند؛ به همین دلیل تمرکز شرکت کشتی سازی سیراف بر روی تولید شناورهای تخصصی و خاص می‌باشد، عموماً شناورهای تولیدی ما بر اساس نیازهای مشتری طرح ریزی شده، مجموعه سیراف به دلیل واحد تحقیق و توسعه و R&D بسیار قوی، و با اعلام قیمت تمام شده مناسب قادر به تأمین نظر مشتریان می باشد.

حسن ضیائی به آمادگی شرکت سیراف برای حضور در حوزه های مختلف صنعت دریایی اشاره و بیان داشت: کشور ما در حال ایجاد شرایطی است که در صنایع داخلی بتواند فعالیت بیشتری داشته باشد، در این زمینه می‌توان به طرح هایی مانند: طرح جایگزینی شناورهای فرسوده توسط سازمان بنادر و دریانوردی و یا تامین شناورهای مورد نیاز صنعت نفت اشاره کرد، بنده فکر می‌کنم با توجه به رویکرد، زیرساخت ها، توانایی های فنی و اجرایی که مجموعه سیراف دارد، می تواند در کنار صاحبان صنعت به خصوص در زمینه خدمات دریایی_بندری در فضای به وجود آمده در این عرصه‌ها با قدرت حضور پیدا کند.

مدیرعامل شرکت سیراف در نقد اقتصاد دولتی و تلاش بخش‌ خصوصی برای رقابت با شرکت های دولتی گفت: البته در این راستا باید پذیرفت شرکتی مانند سیراف مبنای آن مربوط به بخش خصوصی می باشد، و عملاً زیرساخت های رقابت با شرکت هایی که مورد حمایت دولت و صنایع نظامی می‌باشند را ندارد؛ به هر میزان هم که ما از توانایی های خود بهره گیری کنیم، متاسفانه معضل موجود عرصه رقابت را برای شرکتهای خصوصی تنگ می‌کند؛ اما امیدواریم با مزیت های رقابتی خود در مباحث فنی و طراحی بر اساس نیاز مشتری، بتوانیم در این شرایط ناعادلانه میان ما و صنایع کشتی سازی دولتی و نظامی ایفای نقش مناسبی داشته باشیم.

وی با توجه به خبر انتخاب و معرفی شرکت های بخش خصوصی در حوزه دریایی به طرف چینی از سوی دبیرخانه سوی شورای عالی صنایع دریایی کشور بیان داشت: صنعت دریایی یک صنعت بین المللی است و در حقیقت هیچ کشوری نمی‌تواند به تنهایی زنجیره تامین خود را تهیه کند، کشور ما نیز برای توسعه زنجیره تامین صنایع دریایی و دریانوردی نیاز به ارتباط بین المللی دارد، اگر چشم انداز مذاکرات درست باشد می تواند محل ایجاد فرصت های خوبی برای صنایع دریایی ایران باشد؛ تفکر خلاق و نوآور هلدینگ سیراف در طول ۲۵ سال گذشته از روند رو به رشد این مجموعه بوده و ما فکر می کنیم، اگر به طور هدفمند با کشورهای صاحب صنعتی مانند چین ارتباط داشته باشیم حتماً نتایج مثبتی را در بر خواهد داشت و از این فرصت استقبال می کنیم.

دکتر حسن ضیائی خطاب به نهادهای تصمیم گیر در حوزه دریایی کشور عنوان کرد: توصیه من به نهادهای تصمیم گیر در حوزه صنعت دریایی و دریانوردی به عنوان عضوی کوچک در بخش خصوصی این است که بخش های دولتی هیچکدام برای طولانی مدت قادر به تامین نیاز های بلند مدت این صنعت نیستند، همانطور که در ۴۰ سال گذشته کشور ما از این رویه نتیجه خوبی نگرفته، امیدوارم از تجربیات این سال ها دولت و سیاست گذاران این صنعت درس بگیرند و از تغییرات زیاد در حوزه مدیریتی و استفاده از مدیرانی که علیرغم تعهد مستقیماً تخصص خاصی در صنایع دریایی ندارند اجتناب کنند. امیدوارم دوستان جایگاه صنعت دریایی را در ایران درک کرده و بدانند بزرگترین ترانزیت کالا در کشور از حوزه های بندری و دریایی صورت می پذیرد، و یکی از استراتژیک ترین نقاط فعالیت کشور موضوع شیپینگ می باشد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: باتوجه به مرزهای آبی که در کشور وجود دارد، نیروی انسانی دریایی یک بخش کلیدی و مهم در صنعت دریایی می باشد. این صنعت متعلق به هیچ قشر و دولت خاصی نیست و فقط به مردم تعلق دارد و باید پذیرای این باشیم که ما وامدار و امانتدار مردم هستیم و این صنعت را باید با رشدی قابل توجه تحویل نسل آینده خودمان داده، برای نگهداشت و توسعه این صنعت تلاش زیادی کنیم.

انتهای پیام/

 

آخرین اخبار دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

تخلیه و بارگیری بیش از 89 میلیون انواع کالا در بنادر هرمزگان/ افزایش 19.8 درصدی شناورهای ورودی به بندر شهید رجایی

د اسفند 8 , 1401
زمان مطالعه: 6 دقیقه مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از تخلیه و بارگیری بیش از 89 میلیون و 294 هزار تن انواع کالای نفتی و غیر نفتی طی ۱۱ ماهه سال جاری در بنادر این استان خبر داد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، حسین […]
تخلیه و بارگیری بیش از 89 میلیون  انواع کالا در بنادر هرمزگان

همچنین بخوانید: