اعلام آمادگی منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) برای توسعه فرصت‌های همکاری با صنایع تولیدی پتروشیمی/ افزایش توان بندر امام(ره) با احداث چهار پایانه مکانیزه تخلیه و بارگیری کالا

زمان مطالعه: 3 دقیقه

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، بهروز آقائی در دیدار با سعید صادقی مدیر عامل پتروشیمی امیرکبیر، ارزش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بندر امام خمینی(ره) را حدود 40هزار میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: بیش از  120 شرکت در این بندر سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

وی بندر امام خمینی(ره) را فضایی امن و مطمئن برای سرمایه‌گذاران دانست و گفت: تسهیلات و مشوق‌های ارائه  شده در بندر موجب شده تا سرمایه‌‎گذاران رغبت بیشتری برای سرمایه‌گذاری از خود نشان دهند.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان به سرمایه‌گذاران نوید داد که هرگونه بستر و امکانات لازم برای سرمایه‌گذاری در این بندر فراهم است.

وی وجود مخازن و خط لوله انتقال میعانات نفتی، اسکله تخصصی و اراضی کافی را از ظرفیت‌های مهم این بندر برای سرمایه‌گذاران عنوان کرد و گفت: انعطاف لازم در اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان متناسب‌ با مدل‌های مختلف سرمایه‌گذاری وجود دارد و تمام تلاش ما ایجاد بستری برای کمک به تولیدکنندگان کشور است.

آقائی بندر امام خمینی(ره) را از بنادرریل پایه کشور برشمرد که از ابتدای احداث به خط راه آهن سراسری متصل بود و افزود: این بندر به عنوان یکی از بنادر هاب غلات کشور مطرح است که بیش از ۷۰ درصد غلات کشور در این بندر تخلیه می‌شود.

وی گفت: بندرامام خمینی(ره) به شبکه ریلی متصل و از ۱۸ ایستگاه ریلی در حوزه غلات، مایعات، روغن و… برخوردار است که در زمره بنادر پیشرفته کشور به شمار می‌رود.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با اشاره به ظرفیت‌های زیرساختی ایجاد شده در این بندر گفت: بندر امام خمینی(ره) ظرفیت انبارش خوبی در حوزه صنایع نفت  و  پتروشیمی دارد و در حوزه نفتی نیز بیش از ۳۵۰ هزار متر مکعب مخزن سبک و سنگین در بندر وجود دارد.

آقائی ظرفیت انبارش درجای کالای اساسی در بندر امام خمینی(ره) را حدود پنج میلیون و ۱۰۰ هزار تن اعلام کرد و ادامه داد: سالانه در حدود ۲۵ میلیون تن کالای اساسی به صورت دینامیکی در این بندر می‌تواند وارد و انبار کرد.

وی ادامه داد:  این بندر در حوزه کانتینری نیز تجهیزات پیشرفته نظیر گنتری‌کرین، یک یارد بزرگ کانتینری و 600 هزار TEU کانتیتر ظرفیت  برخوردار است و  با توجه به اپراتوری شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی می‌توان گفت در این حوزه محدودیتی نداریم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان تصریح کرد: بندر امام خمینی(ره) از بیشترین اراضی توسعه برخوردار است و حدود ۵ هزار هکتار اراضی متعلق به منطقه ویژه اقتصادی بندری است که این اراضی قابلیت وصل شدن به اسکله را دارا هستند و فضای خوبی برای توسعه  به شمار می‌رود.

آقائی عنوان کرد: همچنین سه پایانه مکانیزه غلات در حال احداث در مجتمع بندری امام خمینی(ره) داریم و در حدود ۲۱ میلیون دلار تجهیزات برای تخلیه غلات در اسکله در حال مونتاژ شدن است.

وی گفت: ما در بندر امام خمینی(ره) تمام تلاش خود را به کار بسته‌ایم تا کالاها در اشکال مختلف به صورت رقابت‌پذیر و در سریع‌ترین زمان ممکن به دست مشتری برسد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان بیان داشت: در سال ۱۴۰۱ جابجایی ۴۶ میلیون تن کالا از مبادی دریایی استان به ثبت رسید که نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ رشد یک درصدی را نشان می‌دهد.

آقائی با اشاره به اینکه سال گذشته ۱۵ میلیون تن کالای اساسی در بندر امام خمینی(ره) تخلیه شد، افزود: با ارتقاء توان تجهیزاتی و عملیاتی در زمینه تخلیه و بارگیری کشتی‌های حامل کالای اساسی، این بندر سال گذشته موفق به ثبت رکورد تخلیه ۸۱ هزار تن کالا در یک روز شد.

وی همچنین تصریح کرد: با مشارکت بخش خصوصی در ایجاد احداث چهار پایانه مکانیزه تخلیه و بارگیری کالا، فرآیند ورود و خروج کالاهای اساسی به صورت تمام مکانیزه و با سرعت بسیار قابل توجهی صورت خواهد گرفت و توان بندر را در این بخش به 30 میلیون تن در سال خواهد رساند.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

خط کانتینری میان بندر بوشهر و بندر جبل علی امارات

د اردیبهشت 25 , 1402
زمان مطالعه: 3 دقیقه خط کانتینری میان بندر بوشهر و بندر جبل علی امارات میلاد پاشازاده کد خبر : 1583 ۱۴۰۲/۰۲/۲۵ مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر از راه‌اندازی خط منظم کانتینری میان بندر بوشهر و جبل علی امارات در نیمه نخست سال ۱۴۰۲ خبر داد

همچنین بخوانید: