به گزارش پایگاه اطلاعرسانی سازمان بنادرودریانوردی، مهدی نیکوکار افزایش هزینه های بندری ناشی از تداوم لایروبی برای حفظ عمق ایمن ناوبری، کاهش تاب آوری اسکله های بنادر تجاری و نیز تداوم کاهش حمل و نقل دریایی را مهمترین تاثیرات کاهش تراز آب دریای خزر عنوان کرد.
سرپرست اداره کل مهندسی سواحل و بنادر با بیان اینکه در صورت ادامه این روند، عملکرد بنادر تجاری ایران در خزر با مشکل بنیادی مواجه خواهد شد، اظهار کرد: با توجه به تسریع روند کاهش تراز خزر در چند سال اخیر، مطالعه جامع در خصوص پیش بینی بلند مدت و کوتاه مدت تراز آب دریای خزر و پیشگیری از اثرات کاهش تراز بر عملکرد بنادر و سازههای ساحلی حاشیه دریای خزر، از آذر ماه سال جاری آغاز شده است.
وی افزود: در این پروژه مطالعاتی، با تدوین برنامههای چند ساله، اثرات کاهش تراز آب دریای خزر در احجام عملیات لایروبی کانال و حوضچه بنادر، ایجاد مسیر ناوبری ایمن و مطلوب، برنامه عملیاتی در خصوص تقویت و تعمیرات اسلکه ها و اجرای طرح های توسعه ای و احداث اسکله های جدید مورد بررسی قرار میگیرد.
نیکوکار گفت: اهداف نهایی در این مطالعات، مشتمل بر تحلیل و بررسی داده ها و به روزرسانی مدلهای پیش بینی، ارائه سناریوهای محتمل آینده و تدوین برنامه به منظور پیشگیری از عوارض کاهش تراز در بنادر و سازه های ساحلی و بررسی تغییرات هیدرودینامیک و رسوب بنادر شمالی، تغییرات لازم در تاسیسات و منصوبات اسکله ها و تجهیزات تخلیه و بارگیری و نیز ارایه طرح توسعه و جانمایی احداث اسکله های جدید بنادر و برنامه تامین ناوگان لایروبی است.