«ابلاغیه توسعه دریامحور» فرصت ویژه برای صنایع دریایی کشور

زمان مطالعه: 4 دقیقه

«ابلاغیه توسعه دریامحور» فرصت ویژه برای  صنایع دریایی کشور

گروه توسعه – محمد رحیمی- فعالیت های صنایع دریایی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تا قبل از سال 1397 در ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی پیگیری می شده است و از سال 1397، وظایف این ستاد، در قالب یک گروه دریایی زیرنظر ستاد حمل و نقل پی گرفته شده است. در جریان نخستین نمایشگاه صنایع دریایی و دریانوردی بوشهر ، روزنامه دریایی اقتصاد سرآمد با مسئول گروه دریایی ستاد حمل و نقل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت و گویی داشته است که درباره وظایف و رسالت این گروه و فرصت های نخستین نمایشگاه صنایع دریایی و دریانوردی بوشهر که توسط شتابدهنده ایده بان بوشهر برگزارشد.آنچه در ذیل می خوانید، سخنانمصطفی بزرگی است از ستاد حمل و نقل معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری که مسئولیت گروه دریایی ستاد را برعهده دارد:

اقتصاد سرآمد: درخصوص ساختار و وظایف گروه دریایی ستاد حمل و نقل معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری بفرمایید؟
مصطفی بزرگی: تا قبل از سال 1397 ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی در معاونت وجود داشت. در سال 1397، ستاد دانش بنیان دریایی، ستاد هوایی و مرکز ملی فضایی ادغام شد و ستاد حمل و نقل راه اندازی شد. تمام مأموریت و وظایف گروه ما در رابطه با صنعت دریایی است. هرچند زیرمجموعه ستاد حمل و نقل هستیم، اما صرفاً حمل و نقل دریایی را پی نمی گیریم و موضوعات دریایی دیگری چون گردشگری دریایی، صنعت کشتی سازی، بانکرینگ، صنعت بازیافت کشتی‌ها، مطالعات وتدوین اسناد و تدوین نقشه راه فناوری دریایی را پیگیری می‌کنیم. به طور کلی وظیفه ما تسهیل‌گری در روند توسعه صنعت دریا می باشد.

اقتصاد سرآمد: این ادغام قبل از سیاست های ابلاغی رهبری در حوزه توسعه دریامحور رخ داده است، آیا این ابلاغیه با توجه به دغدغه هایی که ایجاد کرده است، تأثیری بر روی ساختار و فعالیت های شما دارد؟
مصطفی بزرگی: با ابلاغ سیاست های توسعه دریامحور از سوی رهبر معظم انقلاب، فرصت و دروازه ای برای موضوعات دریا در کشور باز شده است و تمام ارگان ها و وزارت خانه ها به صورت جدی تر این احکام را دنبال می‌کنند. در معاونت علمی و فناوری، در حال حاضر وظایف و مأموریت های مربوط به دریا علاوه بر ستاد حمل و نقل از سوی معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و معاونان ایشان در حال پیگیری می باشد. ما در گروه دریا نیز رسالت و وظایف خود را به طور جدی تر در راستای توسعه دریامحور دنبال می کنیم.

اقتصاد سرآمد: هدف از حضورتان در نمایشگاه صنایع دریایی و دریانوردی بوشهر چیست؟
مصطفی بزرگی: به دلیل ارتباط گروه دریایی ستاد حمل و نقل معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با دست اندرکاران حوزه دریامحور، پیش تر در جریان برگزاری نمایشگاه صنایع دریایی بوشهر بودیم.  با توجه به این که شتاب دهنده های فن آوری و پارک علم و فناوری بازوی اجرایی معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری در استان ها هستند. نمایشگاه بهانه ای شد برای بازدید از صنایع دریایی که در استان بوشهر وجود دارد. ما به اتفاق دبیر ستاد حمل و نقل بازدید هایی از کشتی سازی صدرا ، موسسه کشتی سازی محلاتی، بندر بوشهر و همچنین از نمایشگاه صنایع دریایی بوشهر داشتیم خوشبختانه اتفاقات خوبی در حال رقم خوردن است.
ما در معاونت علمی و فناوری تلاش می کنیم که در نمایشگاه های مختلف حاضر شویم و با شرکت های مختلف ارتباط بگیریم. دانش دریایی ما در این نمایشگاه قطعاً بیشتر می شود و از توانمندی شرکت ها مطلع می شویم و بر وندور لیستی که در ستاد وجود دارد، افزوده می شود و می توانیم از این توانمندی ها بیشتر استفاده کنیم.

 اقتصاد سرآمد: برخی شرکت های دانش بنیان در نمایشگاه صنایع دریایی حضور داشتند، طی بازدید از غرفه آن‌ها، چه بازخوردی داشتید؟
مصطفی بزرگی: من با یک سری شرکت هایی مواجه شدم که محصولاتی نوینی و دانش بنیانی را تولید می کردند که ما هم نمی دانستیم چنین محصولاتی در داخل کشور در حال تولید است و برای ما خیلی جذاب بود. چون خیلی از شرکت های دانش بنیان مجوز فعالیت را از معاونت توسعه شرکت های دانش بنیان می گیرند، اما خیلی اهل ارتباط برقرار کردن با ستادهای معاونت نیستند که به دلیل عدم آشنایی آن‌ها با این ستادهاست. 
هدفی که از سخنرانی در نمایشگاه صنایع دریایی و دریانوردی بوشهر معرفی ساختار سازمانی معاونت علمی و فن آوری، ستادهای تخصصی، مأموریت و اقدامات ستاد و پروژه های اولویت دار معاونت بوده است تا کسانی که می توانند کمک و همکاری کنند، مراجعه کنند تا از توانمندی آن‌ها بهره گیری شود.
در همین راستا در نمایشگاه‌های مرتبط حضور پیدا کرده و اهداف ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان حمل و نقل و فضایی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری را دنبال می کنیم  مانند حمل و نقل و لجستیک که در مصلی امام در تهران برگزار شد. سال گذشته هم نمایشگاه صنایع در کیش برگزار شد که با ایجاد غرفه حضور موثر داشتیم.

بازنشر مرین‌پرس به نقل از اقتصاد سرآمد

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

اقتصاد دریامحور با مشارکت بخش خصوصی میسر می‌شود

د دی 18 , 1402
زمان مطالعه: 4 دقیقه عضو انجمن مهندسی دریایی ایران گفت: اقتصاد دریامحور در صورتی بهره‌ور و چابک خواهد بود که بخشِ خصوصی مسئولیت اجرای آن را بر عهده گیرد. مهندس پیمان مسعود زاده در گفتگو با خبرنگار مانا؛ با تأکید بر اینکه توسعه اقتصاد دریا محور با محور قرار گرفتن […]

همچنین بخوانید: