اختصاصی مانا- اگرچه پیشبینی کارشناسان و تحلیلگران برای روزهای آینده صنعت کانتینری حرکت به سمت خطوط قرمز است اما ممکن است برای حمل کالاهای کریسمس مشتریان اقداماتی به عمل آورند اما نرخها بالا نخواهد رفت زیرا مشتریان نرخهای پایین را برای حمل کالا ترجیح میدهند.
«جک مک کاون» تحلیلگر ارشد و کهنهکار صنعت دریایی در این زمینه معتقد است اگرچه شرایط حملونقل کانتینری در حال بازگشت به جایگاه قبل از همهگیری کرونا است اما نمیتوان انتظار داشت که نرخها بالا برود.
وی در ادامه میگوید: در سال های 2021 و 2022 میلادی بزرگترین شرکتهای حملونقل کانتینری در مجموع 364 میلیارد دلار درآمد خالص داشته اما متاسفانه آنچه از ابتدای سال جاری میلادی شاهدیم روز به روز قیمت ها کاهش پیدا می کند و در ماه های باقی مانده تا سال 2024 نرخ ها به سمت خطوط قرمز حرکت خواهند کرد مگر اینکه محموله های مربوط به کریسمس حال وهوای این صنعت را عوض کند .
هزینه های بالا و نرخ های پایین
به گفته مدیران خطوط کشتیرانی و اپراتورها هزینه ها جبران نرخ های دریافتی را نمی کنند مگر آنکه شرایط بازار برای کالاهای کریسمس به گونه ای باشد که وفور کالاها را برای حمل کانتینری شاهد باشیم .
البته به ندرت پیش می آید که قیمت ها تغییر بکند اما آنچه مسلم است نرخ ها در سطوح فعلی باقی خوهد ماند
رولف هابن یانسن مدیر اجرایی هاپاگ لوید در مصاحبه با خبرگزاری بلومبرگ گفت نگران ماههای پایانی سال 2023 نیستیم بلکه نگران 24 تا 36 ماه آینده هستیم زیرا ما شاهد یک رکود طولانی خواهیم بود .
استفان کواتچوف تحللیگر بلومبرگ نیز در ارتباط با میزان ضرر و زیانی که شرکت مرسک طی ماههای قبل متحمل شد گفت خط کشتیرانی دانمارک به عنوان دومین خط کشتیرانی جهان در سال گذشته 27 میلیارد دلار سود خالص داشت اما در آمد و میزان سود این شرکت در سال 2023حدود 80 درصد کاهش یافت ودر ماه های اخیر به مرحله زیان رسیدو ممکن است در آستانه 2024 تراز این شرکت منفی شود
شرکت های بزرگ هزینه هارا کاهش می دهند
طی روزهای گذشته مدیران شرکت های مرسک و هاپاگ لوید و CMA CGM فرانسه و MSC که بازیگران عرصه صنعت کانتینری بوده و یک سوم ظرفیت جهان را کنترل می کنند.
اعلام کردند برای اینکه بتوانند در آستانه سال 2024 هزینه های خود را تامین کنند برای جلوگیری از رکود بیشتر هزینه ها را کاهش می دهند .
بدین ترتیب برخی از مدیران خطوط اصرار می کنند که جنگ قیمت ها به ادغام و یا ورشکستگی بزرگ در سالهای همه گیری کرونا کمک کرده که در حال حاضر نیز چنین شرایطی برای حمل و نقل کانتینری حاکم است.
رامون فرناندز مدیر مالی CMA CGM در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد هر بازیگر عرصه کانتینری برای اطمینان از اینکه بازار در آستانه سال نوی میلادی کمی متحول شود باید نرخ ها همچنان پایین باقی نگهدارند زیرا افزایش نرخ ها به همه شرکت ها آسیب خواهد زد و مشتریان کمترین رغبتی به حمل کالا نشان خواهند داد.
استفان کواتچوف در ادامه یاد آور می شود برای مدیریت صنعت کانتینری در کوتاه مدت ممکن است برای جلوگیری از ضرر و زیان بیشتر باید برخی سفرها تعلیق شده، قراردادهای اجاره ای که منقضی شده دوباره منعقد شود، برخی کشتی ها بیکار شده و کشتی های قدیمی به یاردهای اسکراب اعزام شود. همچنین نرخ ها در حالت فعلی بماند.
به گفته این تحلیل گر آنچه به عنوان یک بن بست قوی درحال ظهور است آن است که شرکت های بزرگتری مانند مرسک و هاپاگ لوید رسماً اعلام کردند نقدینگی زیادی برای صبرکردن و تمرکز بر کاهش هزینه ها ندارند.
خرده فروشان به نرخ های پایین فکر می کنند
به هرحال همه چیز در حال حاضر به عرضه و تقاضا و اینکه چه کسی با نرخ های پایین حاضر به حمل کالا است خلاصه می شود در چنین شرایطی تولیدکنندگان و خرده فروشانی که محموله های قابل حمل را در اختیار دارند به هیچ عنوان حاضر نیستند که نرخ ها از این سطح بالاتر برود.
فیل لویی اقتصاد دان ارشد شرکت حمل و نقل دیجیتال Flexport در این زمینه گفت شرکت هایی که برندهای معروفی را در اختیار دارند و آماده اند تا آنها را در آستانه کریسمس به اکثر نقاط جهان حمل کنند در حال حاضر از کاهش هزینه های حمل و نقل اقیانوسی به شدت اظهار خوشحالی می کنند و متاسفانه باید گفت شرکت های حمل و نقل کانتینری چاره ای جز قبول نرخ های معمولی ندارند.
ترجمه: بهاره قهرمانی