کاهش 8209واحدی شاخص کل بورس ایران

زمان مطالعه: 5 دقیقه

کاهش 8209واحدی شاخص کل بورس ایران

گروه بازارسرمایه – سمیه ملایی – بازار سرمایه مانند چند ماه گذشته با رکود خود دست و پنجه نرم می‌کند. رخوتی که نه‌تنها از نبود ورود جریان نقدینگی جدید ناشی می‌شود؛ بلکه آمارها گویای ادامه روند خروج پول از بورس است. ارزش معاملات خرد در روزهای خوب بورس در اردیبهشت ماه سالجاری که محدوده 10 همت تومان و ماه گذشته در حدود 4 یا 5همت تومان بود در بهمن ماه رکورد کمترین را با ورود به کانال 3همت تومان ثبت کرد.
به گزارش اقتصادسرآمد، ارزش معاملات خرد به دلیل اینکه نوع رفتار سهامداران خرد را نشان می‌دهد یکی از مواردی است که همواره مورد رصد فعالان بازار سرمایه است به عبارت دیگر، معاملات خرد همان معاملات عادی هستند که توسط سهام‌داران خرد صورت می‌گیرد. این نوع از معاملات شامل محدودیت‌های قیمتی و حجمی هستند. این امر بر خلاف معاملات بلوکی است که هیچ‌گونه محدودیتی در رابطه ‌با قیمت و حجم نداشتند. سرمایه‌گذارانی که به‌صورت حرفه‌ای در این بازار مشغول هستند در فرایند انتخاب بهترین سهام از ارزش معاملات خرد برای تصمیم‌گیری استفاده می‌کنند، زیرا حجم و ارزش معاملات خرد در بورس میزان نقدشوندگی روزانه‌ی این بازار را مشخص می‌کند و اطلاعاتی را در رابطه ‌با خریدوفروش سهام به سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهد. در واقع می‌توان گفت در یک روز معاملاتی سهام هر نماد بورسی با قیمت‌های مختلف و حجم‌های متفاوت به فروش می‌رسد. توجه به همین اطلاعات حائز اهمیت است.

سرانه خرید و فروش حقیقی
دومین روز کاری در حالی که ارزش معاملات خرد 4همت تومان بود سرانه خرید و فروش حقیقی 36میلیارد تومان در مقابل 43میلیارد تومان ثبت شد به عبارت دیگر، سهامداران حقیقی روز دوشنبه بیشتر فروشنده بودند تا خریدار.
سرانه خرید حقیقی
به میانگین خرید سهام یک شرکت در روز توسط افراد حقیقی، سرانه خرید حقیقی آن سهم گفته می‌شود. سرانه خرید حقیقی یعنی هر شخص حقیقی به طور متوسط چند تومان از یک سهم را در آن روز خریداری کرده است. برای محاسبه سرانه خرید باید کل مبلغ خریداری‌شده یک سهم توسط اشخاص حقیقی در روز را بر تعداد خریداران حقیقی تقسیم کرد.

سرانه فروش حقیقی
و از سوی دیگر، به میانگین فروش هر سهم توسط افراد حقیقی در روز سرانه فروش حقیقی آن سهم گفته می‌شود. سرانه فروش حقیقی یعنی هر شخص حقیقی به طور متوسط چند تومان از سهام یک شرکت را فروخته است. برای محاسبه سرانه فروش بایدکل مبلغ سهام فروخته‌شده یک شرکت توسط اشخاص حقیقی در روز را تقسیم بر تعداد فروشندگان حقیقی کرد.

منفی بودن تراز پول
همچنین تراز پول حقیقی در سهام منفی 330 و صندوق با درآمد ثابت نیز 310میلیارد تومان شد به عبارت دیگر، هم در پول حقیقی و هم در صندوق با درآمد ثابت خروج پول اتفاق افتاد. معمولا خروج پول حقیقی با ورود ان به صندوق با درآمد ثابت همراه است، اما دو ماه گذشته، گاهی با پدیده خروج نقدینگی همزمان از هر دو اتفاق افتاده است. موردی که نشان‌دهنده نبود جذابیت سرمایه‌گذاری در بورس برای فعالان بازار سرمایه است.

کاهش 8209واحدی شاخص کل بورس
شاخص کل بورس در سومین روز هفته، در حالی که بیشتر نمادهای بزرگ بورس قرمز بودند با 8هزار و 209واحد نزول در تراز 2میلیون و 91هزار واحد ایستاد. بیشتر از نیمی از نمادهای بازار سرمایه نزولی و به رنگ قرمز بودند. این نزول در حالی صورت می‌گیرد که قیمت شرکت‌ها پس از کاهش‌های مدوام وارد سطح جذابی شده است، اما نبود نقدینگی در بورس و رونق بازارهای رقیب خودرو، طلا و بازار ارز سبب شده است که کماکان  بازار سرمایه با رخوت همراه باشد.
پالایش نفت بندرعباس با 735، بانک ملت با 552، پالایش نفت اصفهان با 457، سرمایه‌گذاری غدیر با 373 و بانک پاسارگاد با 353واحد بیشترین نقش را در نزول شاخص کل بورس را داشتند و در نقطه مقابل داروسازی سینا با 55، گروه دارویی سبحان با 52، سیمان بهبهان با 40 و سیمان داراب با 32واحد مثبت، مانع از نزول بیشتر شاخص کل داشتند.
نزول قیمت در سهام با سرمایه بالا سبب شده است که فعالان بازار سرمایه رغبتی به دادوستد شرکت‌های با سرمایه بالا نداشته باشند و همین امر موجب شده است که شرکت‌های با سرمایه کوچک مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار گیرد.

عرضه اولیه «آردینه»؛ چهارشنبه
چهارشنبه این هفته بازار سرمایه میزبان عرضه اولیه «آردینه» است. عرضه به سرمایه‌گذاران واجد شرایط (صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی و مختلط) به روش حراج انجام می‌شود. تعداد سهام قابل عرضه در مرحله اول، 16 میلیون سهم معادل ۴ درصد از کل سهام شرکت بوده و حداکثر تعداد سهام قابل خریداری 229 هزار سهم با ارزش‌گذاری 58 هزار و 959 ریال است.
عرضه اولیه (Initial Public Offering – IPO) به این معنا است که یک شرکت سهام خود را برای اولین بار در بورس اوراق بهادار عرضه کند. شرکت‌های خصوصی، دولتی و حتی شرکت‌های تازه تأسیس، برای افزایش رشد و توسعه کسب‌وکار خود نیازمند سرمایه هستند؛ بنابراین با وارد شدن به بازار بورس و عرضه بخشی از سهام خود به عنوان IPO ، به تأمین سرمایه مورد نیاز خود می‌پردازند. به این ترتیب این شرکت‌ها سهام خود را برای اولین بار در بازار بورس به فروش می‌گذارند و طی آن، شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل می‌شود.
پیش از این مسعود امینی، مدیرعامل مجموعه آردینه با بیان اینکه این مجموعه با تجربه‌ای بیش از 60 سال در تولید نشاسته به این مرحله رسیده است، گفت: آردینه 60 سال پیش راه‌اندازی و از سال 1370 به سمت صنعتی و مکانیزه شدن در زمینی به مساحت 22 هزار مترمربع، تغییر رویه داد.
او با اشاره به اینکه در سال 1384 خط تولید جهت تولید گلوکز راه‌اندازی شد و نام شرکت از نشاسته آردینه به شرکت نشاسته و گلوکز آردینه تغییر کرد، گفت: در سال 1399 اقدام به حضور در بازار سرمایه کردیم و در سال 1401 با پذیرش شرکت با نماد آردینه در بازار دوم فرابورس موافقت شد.
مدیرعامل آردینه با تأکید بر اینکه این شرکت در صنعت پالایش غلات به ویژه گندم توانسته نقش مهمی در تأمین مواد اولیه بسیار از کارخانه‌های مواد غذایی داشته باشد، افزود: این کارخانه با 4 خط تولید مجزا و ظرفیت تولید 35 هزار تن گلوکز گندم، رتبه اول تولید را در کشور در میان 35 شرکت به خود اختصاص داده و با تولید 10 هزار تن نشاسته گندم از تولیدکنندگان برتر این محصول است.

بازنشر مرین‌پرس به نقل از اقتصاد سرآمد

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

صید ۱۰۰۰ تن ماهی استخوانی  در دریای خزر

س بهمن 24 , 1402
زمان مطالعه: 5 دقیقه مدیرکل شیلات گیلان با اشاره به صید یک‌هزار تن انواع ماهی استخوانی در دریای خزر گفت: بیش از ۵۰ درصد ماهیان صید شده را ماهی سفید، ۴۹ درصد کفال و یک درصد سایر گونه‌ها تشکیل می‌دهد.به گزارش اقتصادسرآمد، کوروش خلیلی مدیرکل شیلات گیلان در حاشیه بازدید […]

همچنین بخوانید: