منطقه حساس شاخص کل بورس در هفته جاری

زمان مطالعه: 5 دقیقه

منطقه حساس شاخص کل بورس در هفته جاری

گروه بازاربورس – مسعود وطنخواه – بورس این روزها همچنان بر روند نزولی همراه با رخوت خود تاکید دارد. شاخص کل بورس هفته گذشته وارد مرحله حساسی از حرکت تکنیکالی خود شده است و نوع واکنش این نماگر بازار سرمایه در هفته جاری نقش تعیین‌کننده‌ای در نوع تصمیم فعالان بازار سرمایه دارد.
10 بهمن بود که در گزارشی از روند شاخص کل بورس با عنوان «احتمال ادامه‌دار بودن روند نزولی شاخص کل بورس» درباره احتمال نزول شاخص کل بورس تا سطح 2میلیون و 80هزار واحد هشدار داده شد.
«اقتصاد سرآمد» در آن گزارش نوشت:  سطح 2میلیون و 150هزار واحدی که یک حمایت برای نماگر اصلی بورس بود در ابتدای بهمن شکسته شده است و با توجه به نفوذ شاخص کل بورس به داخل ابر آبی رنگ، با احتمال بالا باید منتظر رسیدن شاخص کل بورس به کف ابر آبی ایچیموکو بود به عبارت دیگر، شاخص کل بورس به دلیل بودن در ابر دارای حرکت نوسانی-فرسایشی نزولی تا سطح 2میلیون و 80هزار واحد است و بقیه حرکت شاخص کل بورس بستگی کامل به نوع واکنش به این تراز دارد.

ابر ایچیموکو روزانه شکسته است
معاملات هفته گذشته نشان می‌دهد که شاخص کل بورس، ابرایچیموکو را شکسته است، اما شکست ابر ایچیموکو هنوز تثبیت نشده است به عبارت دیگر، احتمال دارد شاخص کل بورس در هفته جاری دوباره به محدوده ابر ایچیموکو بازگردد.
اندیکاتور ایچیموکو ichimoku cloud از مهم‌ترین سیستم‌های معاملاتی امروزی به حساب می‌آید. این اندیکاتور اولین بار توسط ژاپنی‌ها ایجاد شد. ایچیموکو کارایی بسیار خوبی در قالب‌های زمانی مختلف مانند هفتگی یا دقیقه‌ای دارد.
در ادبیات ژاپن، ایچیموکو به معنی ایجاد تعادل در یک نگاه می‌باشد. ابر ایچیموکو به علت فرم خاصی که دارد، این امکان را به معامله‌گر می‌دهد تا در لحظه، صعودی یا نزولی بودن روند را تشخیص دهد.

شکست روزانه و هفتگی
ابر ایچیموکو در دو بازه روزانه و هفتگی شکسته شده است در صورت ادامه روند نزولی در هفته جاری این شکست تثبیت می‌شود که در این صورت در دو بازه روزانه و هفتگی روند کاهش تا سطوح جدید دور از انتظار نیست.
در بازه زمانی روزانه در شکل 1، شاخص کل بورس ابر روزانه ایچیموکو را شکسته است و سطوح حمایت 2میلیون و 30 و 2میلیون واحد را پیش روی دارد.

ابر ایچیموکو هفتگی
در شکل 2، شاخص کل بورس در بازه زمانی وارد ابر ایچیموکو هفتگی شده است که مانند بازه روزانه هنوز ورودش تثبیت نشده است در صورت تداوم روند نزولی در هفته جاری و تثبیت آن، سناریوی روزانه که در 10 بهمن برای بازه روزانه رخ داده است برای بازه هفتگی شاخص کل بورس می‌تواند اتفاق بیفتد.
اگر شاخص کل بورس وارد ابر ایچیموکو هفتگی شود در ادامه تا محدوده پایینی ابر یعنی سطوح زیر 2میلیون واحد احتمال دارد ادامه روند داشته باشد.
داخل ابر کومو مثل یک بادکنک پوک هست و هیچگونه مقاومت و حمایت ندارد. زمانی که یک ابر زخیمی قطع شود معمولا 80 درصد به خط بعدی  برخورد خواهد کرد یعنی اگر مثلا سنکواسپن A را رد کرد احتمال دارد به سنکواسپن B برخورد کند.در اینگونه موارد با حد ضرر سقف قبلی و یا کف ابر معامله‌گران SELL یا فروش را انتخاب می‌کنند  از سنکواسپن A و سنکواسپنB به عنوان حمایت و مقاومت استفاده می‌شود.

کاهش 19486واحدی شاخص کل بورس
شاخص کل بورس در 4 روز کاری هفته گذشته (یکشنبه تعطیل رسمی بود) با کاهش 19هزار و 486واحدی در تراز 2میلیون و 78هزار واحدی ایستاد. نمادهای با سرمایه بالا و به اصطلاح شاخص‌سازها در حرکتی هماهنگ نزولی و تاثیر منفی در رشد شاخص کل بورس داشتند و اگر نبود نماد شرکت مخابرات ایران که به دلیل پیشنهاد هیات مدیره درباره خبر افزایش سرمایه هزار و 693درصدی که در  کدال بارگزاری شد و به تنهایی تاثیر مثبت هزار و 219واحد داشت و از نزول بیشتر این نماگر بورس جلوگیری کرد نزول شاخص کل بورس بیشتر به چشم می‌آمد.
در پیشنهاد هیات مدیره مخابرات ایران به مجمع عمومی فوق‌العاده در خصوص افزایش سرمایه که در کدال بارگزاری‌شده آمده است: «با عنایت به ماده 3 دستورالعمل مراحل زمانی افزایش سرمایه شرکت های ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار (مصوب 1395/07/17 هیئت مدیرة سازمان بورس و اوراق بهادار و اوراق بهادار) به پیوست گزارش توجیهی هیئت مدیرة به منظور پیشنهادافزایش سرمایه از مبلغ 60,000,000,000,000 ریال به مبلغ 1,076,450,747,000,000 ریال از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها به منظور جهت اصلاح ساختار مالي و در راستاي قانون استفاده از توان توليدي و خدماتي کشور که در تاریخ 1402/11/24 به تصویب هیئت مدیره رسیده و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شده، ارائه می گردد.اظهارنظر بازرس قانونی نسبت به گزارش مذکور متعاقبا اطلاع رسانی می گردد.»

هر سهم مخابرات زیر 100 تومان
بر اساس این پیشنهاد در صورت طی مراحل افزایش سرمایه و نهایی شدن به هر10 سهم مخابرات تعداد 169 عدد سهم جدید تعلق می‌گیرد با توجه به قیمت هزار و 140تومان هر سهم مخابرات، فردی که اکنون سهامدار مخابرات باشد. قیمت تمام‌شده برای او پس از افرایش سرمایه هر سهم 67تومان خواهد بود که این مبلغ کمتر از مقدار اسمی هر سهم یعنی صد تومان است.
سهامداران در این افزیش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها نیازی به واریز پول برای شرکت در ان ندارند و به طور اتوماتیک به تعداد سهام‌شان اضافه می‌شود و به نوعی از آن به سهام جایزه نیز تعبیر می‌شود به همین دلیل افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارای جذابیت نزد گروهی از فعالان بازار سرمایه است به عبارت دیگر، در افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی، تعداد سهام شرکت افزایش می‌یابد. لذا برای ثابت نگه داشتن درصد دارایی سهامداران، به افرادی که در زمان برگزاری مجمع، سهامدار شرکت بوده‌اند «سهام جایزه» تعلق می‌گیرد. تعداد سهام جایزه‌‌ای که به هر سهامدار تخصیص داد‌ه می‌شود، براساس درصد افزایش سرمایـه و تعداد سهام فرد پیش از افزایش سرمایـه خواهد بود.

ارزش معاملات خرد در هفته گذشته
شنبه ارزش معاملات خرد 3.5همت، دو‌شنبه3.9، سه‌شنبه 3.7 و چهارشنبه 4همت تومان بود که به نوعی نشان می‌دهد ارزش معاملات در حال انس گرفتن با سطح 3همت است. ادامه این روند همراه با خروج نقدینگی از بورس سبب شده است گروهی از کارشناسان با تردید درباره احتمال صعودی شدن روند بورس تا پایان سال نظر بدهند.

بازنشر مرین‌پرس به نقل از اقتصاد سرآمد

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

تولید تیلاپیا به ۲ هزار تن می‌رسد

ش بهمن 28 , 1402
زمان مطالعه: 5 دقیقه  مدیرعامل اتحادیه ماهیان گرم آبی گفت: بنابر برنامه سازمان شیلات قرار است که تولید تیلاپیا در سال آینده به ۲ هزار تن برسد.به گزارش اقتصاد سرآمد، علی الویری  گفت: بنابر برنامه سازمان شیلات قرار است که تولید تیلاپیا در سال آینده به ۲ هزار تن برسد […]

همچنین بخوانید: