یازدهمین اجلاس کمیته فرعی پیشگیری و مقابله با آلودگی دریا در “آیمو” برگزار شد/پیشنهاد ایران برای مطالعه بیشتر بر روی راهنمای بازرسی از خزه تراشی بدنه کشتی ها

زمان مطالعه: 3 دقیقه

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بنادرودریانوردی، در این اجلاس، علاوه بر بحث و تبادل نظر درباره اعمال الزامات در مورد تخلیه آب پسماند از سیستم های پاک کننده گازهای خروجی (EGCs) و اسکرابر در کشتی ها، موضوع ” توزیع مقررات ملی کشورها درمورد استفاده از سیستم های اسکرابر از طریق سایت سازمان آیمو” نیز پیشنهاد شد.

بر اساس این گزارش، “به روزرسانی آیین نامه الزامات بررسی و صدور گواهینامه موتورهای دیزل دریایی برای اطمینان از مطابقت با محدودیت انتشار گاز دی اکسید نیتروژن (NOx)” ، شروع بازنگری ضمیمه چهارم کنوانسیون مارپل (جلوگیری از آلودگی ناشی از فاضلاب کشتی ها)” و ” تهیه پیش نویس راهنمای کاهش انتقال موجودات زنده از طریق خزه تراشی بدنه کشتی ها زیرآب” نیز از دیگر موضوعات مطرح شده در این اجلاس بوده است.

همچنین در اجلاس یازدهم کمیته فرعی پیشگیری و مقابله با آلودگی دریا، مسائل مهم “نحوه جمع آوری داده ها از ادوات و وسایل ماهیگیری رها شده در دریا” و “تهیه پیش نویس دستورالعمل حمل و  نقل ایمن گلوله‌های پلاستیکی (Plasti Pellets) در کشتی‌ها” نیز مورد بررسی قرار گرفت.

بر اساس این گزارش، نمایندگان دولت جمهوری اسلامی ایران نیز مواضع خود دریاره سیستم های پاک کننده گازهای خروجی در کشتی‌ها (اسکرابر)، تداوم مطالعه بیشتر بر روی راهنمای بازرسی از خزه تراشی بدنه کشتی ها، تحقیق بر روی تولید رنگ های ضدخزه با دوام و کارایی طولانی تر و تجربیات مطالعات قبلی انجام شده بر روی نحوه کار سیستم فاضلاب در کشتی‌ها را به صورت ویدئوکنفرانس مطرح کردند.

همچنین در اجلاس یاد شده، به منظور کاهش آلودگی دریا براثر تخلیه آب پسماندهای ناشی از فعالیت سیستمهای پاک کننده گازهای خروجی (EGCs) و اسکرابرها، بر دو رویکرد ” “اعمال الزامات بیشتر بر روی فعالیت این سیستم ها و ” ممنوعیت نصب و استفاده از هرگونه اسکرابر بر روی کشتی ها” تاکید شد.

در ادامه نمایندگان ایران دیدگاه ‌های خود را مبنی بر بررسی بیشتر و انجام مطالعه در زمینه ممنوعیت نصب و استفاده از اسکرابرها عنوان کردند. بنا بر اعلام هیات ایرانی، سیستم های اسکرابر یکی از راهکارهای جایگزین به جای استفاده از سوخت کم گوگرد در کشتی ها است و با توجه به سرمایه گذاری شرکت های کشتیرانی برای نصب این سیستم ها، این ممنوعیت در حال حاضر می تواند به بروز چالش خصوصا برای کشتی های موجود تبدیل شود.

در ادامه، دولت ایران پیشنهاد داد تا به عنوان یکی از راهکارهای جلوگیری از آلودگی، کشتیها در مناطق ویژه و حساس دریایی، آب و پسماندهای باقیمانده از فعالیت اسکرابرها را تحویل تسهیلات دریافت مواد زائد در بنادر و اسکله ها دهند. در نهایت موضوع برای بررسی های بشتر به اجلاس بعدی PPR12 (بهمن 1403) موکول شد.

شایان ذکر است جلسات داخلی کمیته فرعی PPR1 با حضور نمایندگان سازمان بنادر و دریانوردی (با ریاست اداره کل ایمنی و حفاظت دریایی)، شرکت ملی نفتکش ایران، شرکت کشتیرانی ج.ا. ایران، اتحادیه مالکان کشتیهای ایرانی، موسسات رده بندی ایرانیان و آسیا، شرکت ملی پایانه ها و مخازن پتروشیمی، انجمن دریانوردان تجاری (ITF) و شرکتهای دانش بنیان  به مدت 5 ماه برگزار شد و اسناد به صورت تخصصی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفتند.

بازنشر مرین‌پرس به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

سرمایه حکشتی با افزایش ۴۳ درصدی به ۸.۲ هزار میلیارد تومان می رسد

ش اسفند 12 , 1402
زمان مطالعه: 3 دقیقه تین نیوز شرکت بورسی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، مجوز افزایش سرمایه ۴۳ درصدی را از محل سود انباشته گرفت و آماده برگزاری مجمع فوق العاده شد. به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری گفتمان دریا، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، مجوز افزایش سرمایه 43 […]

همچنین بخوانید: