سرنوشت مبهم مصوبه اتصال فارس به خلیج فارس

زمان مطالعه: 6 دقیقه

سرنوشت مبهم مصوبه اتصال فارس به خلیج فارس

جایگاه فارس در اقتصاددریا محور نیازمند باز تعریف است
​​​​​​​گروه اقتصاددریا – امید اسماعیلی – حدود دو سوم جمعیت کشورهای دنیا در ۶۰ کیلومتری سواحل دریاها ساکن هستند در حالی که در ایران تراکم جمعیتی کمی در این نواحی وجود دارد رسیدن به این مهم در گرو برنامه‌ریزی راهبردی کلان در مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه است.
مسئولان رده بالای استان فارس از تریبون‌های مختلف به دنبال بهره‌گیری این استان از اقتصاد دریامحور هستند، این همان مطالبه‌گری درست و به جای مردم و مسئولان استان فارس است که می تواند این استان را برای توسعه آماده کند. 

از مصوبه اتصال فارس به خلیج فارس
 عبور نمی‌کنیم
در همین رابطه جعفر قادری نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در دانشگاه شیراز با بیان این‌که از مصوبه اتصال فارس به خلیج فارس عبور نمی‌کنیم، اظهار کرد: بر این اساس چنین امکانی برای کهگیلویه وبویر احمد و کرمان نیز وجود دارد و بر اساس سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب، تحقق این امر ظرفیت خوبی را برای توسعه دریامحور فراهم می‌کند.
وی می گوید: ایجاد شهرک‌های تخصصی و مسکونی در کرانه‌های دریاها، ظرفیت‌های خوبی را برای توسعه دریا محور کشور فراهم می‌کند. 
عضو هیات علمی دانشگاه شیراز ادامه داد: در حالی که نیمی از تولیدات ناخالص داخلی کشورهای دنیا مبتنی بر دریا است، متاسفانه این رقم در ایران کمتر از پنج درصد است.
قادری افزود: علاوه بر آن ایران کشوری با اقلیم خشک است و با خشکسالی های مداوم روبروشده؛ بنابراین استفاده از آب دریا می‌تواند پاسخگوی نیازهای آبی کشور باشد اما در حالی که کشورهای منطقه، سالانه ۱۰ میلیارد متر مکعب آب از خلیج فارس برداشت می‌کنند، ایران کمتر از یک میلیارد برداشت دارد.
وی اضافه کرد: اهمیت این موضوع از این رو روشن‌تر می‌شود که بدانیم ظرفیت سدهای کشور در مجموع ۵۰ میلیارد متر مکعب است و معمولا حدود ۴۰ میلیارد آن آبگیری می شود و امکان استفاده از ۳۰ میلیاردآن وجود دارد.
فارس قابلیت بالایی برای حمل و نقل دریایی دارد
عضو هیات علمی دانشگاه شیراز ادامه داد: ترانزیت و حمل و نقل دریایی ظرفیت بالایی برای اقتصاد دریا محور است و قابلیت بالایی را برای توسعه و اشتغال فراهم می‌کند.
وی افزود: حجم بالای تردد از تنگه هرمز، نشان دهنده این ظرفیت است و فارس با توجه به موقعیت جغرافیایی خود می‌تواند در این زمینه نقش آفرینی خوبی داشته باشد.
قادری ذخایر ارزشمند خلیج فارس مانند منیزیم و دیگر معادن در اعماق این آب‌ها را از دیگر ظرفیت‌های بالقوه توسعه دریامحور ایران اسلامی برشمرد.
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی گفت: سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در زمینه توسعه دریامحور باید در مراکز علمی کشور نیز ما به ازا داشته باشد و پایان‌نامه‌های دانشجویی به این سمت سوق داده شود.

امام جمعه شیراز: جایگاه فارس در اقتصاد دریا محور باز تعریف شود
 پیش تر لطف الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز در خطبه‌های نماز جمعه گفت: مدیران استانی و ملی باید جایگاه شیراز را در عرصه اقتصاد دریامحور بازتعریف کنند. 
وی اظهار کرد: شیراز نقش پشتیبانی پررنگی در زمینه دریایی داشته و این سابقه تاریخی نباید فراموش شود. 

اگر جایگاه پیشتیبانی شیراز در عرصه دریایی و اقتصاد دریامحور توجه نشود، دیر می‌شود
امام جمعه شیراز افزود: اگر در فرصت فعلی جایگاه پیشتیبانی شیراز در عرصه دریایی و اقتصاد دریامحور مورد توجه قرار نگیرد دیر می‌شود و مسئولان فارس باید فکر و برنامه ریزی کنند تا جوانان فارسی در پس کرانه دریا خدمت کند و خدماتی نیز دریافت کنند.

قابلیت تبدیل جنوب فارس
 به هاب لجستیکِ منطقه
 مدیرکل راه و شهرسازی لارستان با اعتقاد به اینکه جنوب فارس به هابِ لجستیکِ منطقه تبدیل خواهد شد،گفت:در حوزه جنوب استان،کریدورهای زیادی شکل گرفته که با تکمیل آن‌ها و استفاده درست از پتانسیل‌های منطقه،این حوزه هاب لجستیک منطقه خواهدشد. 
مهندس حسن شبانی در گردهمایی راهداران و آیین تجلیل از راهداران نمونه و خانواده آنها که در سالن همایش‌های این اداره‌کل برگزار شد، اظهار کرد: اقتصاد و توسعه مکمل هم هستند و نبض اقتصادی هر کشور یا منطقه‌ای، حمل‌ونقل است.

وضعیت کریدورهایی جنوب فارس 
مدیرکل راه و شهرسازی لارستان ادامه داد: در حوزه جنوب استان فارس، کریدورهای زیادی شکل گرفته که با تکمیل آن‌ها، اگر از پتانسیل‌ها به خوبی استفاده شود، این حوزه هاب لجستیک منطقه خواهد شد.
وی اضافه کرد: در کریدورهایی که از شمال به جنوب شکل گرفته، به عنوان نمونه محور شیراز-جهرم-لار-بندرعباس اتفاقات خوبی در این ۲سال افتاده و بیش از ۳۰ کیلومتر از این بزرگراه تکمیل شده و به بهره‌برداری رسیده است.
شبانی یادآور شد: در دو سه روز گذشته، ۱۷ کیلومتر از آن را دوباره زیر بار ترافیک بردیم و مردم از آن استفاده می‌کنند و با تکمیل این کریدور اتصال بنادری همچون بندرعباس، بندر خمیر و بندرلنگه به لارستان، شیراز و اصفهان، مرکز کشور اتفاق خواهد افتاد.
به گفته مدیرکل راه و شهرسازی لارستان کریدور شمال به جنوب دیگری با عنوان شیراز-جهرم-خنج-لامرد و پارسیان در حال شکل‌گیری است که آن هم در همین زمینه اما در حوزه دیگری برای اتصال پارسیان به مرکز استان و کشور است و تقریبا نزدیک‌ترین فاصله دریا به مرکز استان می‌شود.
این مقام مسئول گفت: در ادامه کریدور جهرم-لار-بندرعباس، کریدور دیگری هم از اینجا به سمت بستک، کیش، جزایر سمت غرب هرمزگان، بندر چارک و بندر آفتاب دوشاخه می‌شود که خوشبختانه فعال است و در حال چهارخطه کردن این محور هستیم؛ ۱۰ کیلومتر از آن به بهره‌برداری رسیده، ۱۳ کیلومتر از آن هم به مناقصه رفته و پیمانکار آن مشخص شده است که به زودی شروع به کار خواهد شد.
مدیرکل راه و شهرسازی لارستان عنوان کرد: تونل گردنه پاسخند در حال انجام است که در این ۲سال با سرعت کار شده و امیدوارم به زودی و تا پایان سال اتمام عملیات این تونل به سرانجام برسد.
شبانی با بیان اینکه در حوزه غرب به شرق مسیری به نام بندرعباس-لار-لامرد-جم و عسلویه داریم که خوشبختانه فعال شده، گفت: برای تونل بالنگستان پیمانکار گرفته‌ایم که به شدت کار می‌کند، ضمن اینکه برای گردنه‌های صعب‌العبور و تُل تله‌های نیز بیرم پیمانکار گرفته‌ایم که کار می‌کند و به سرانجام خواهد رسید، محور مُهر-گله‌دار و کمربندی لامرد نیز در حال کار شدن است.
وی یادآور شد: با توجه به منطقه ویژه‌ای که لامرد دارد، محوری از لامرد به سمت کمشک کار می‌شود، پیمانکار هم داریم که باعث اتصال آنجا به هرمزگان و جزایری همچون کیش است.
مدیرکل راه و شهرسازی لارستان گفت: تقریبا تمام کریدورهایی که ضروری بوده فعال هستند و این کریدورها را توسعه می‌دهیم تا زمانی که بحث هاب لجستیک منطقه قطعا برای جنوب استان فارس اتفاق بیفتد.

چهارهزار کیلومتر راه در جنوب فارس
وی با بیان اینکه وظیفه راهداری جنوب استان فارس را اداره‌کل راه و شهرسازی لارستان انجام می‌دهد، گفت: با توجه به اینکه در حوزه حمل‌ونقل، درآمدزایی وجود دارد و در حوزه راهداری بیشتر هزینه‌کرد داریم، باید حوزه درآمدزایی آن هم به این منطقه اختصاص یابد و حداقل کار این است که معاونت آن را به این اداره‌کل بدهند.
شبانی افزود: در جنوب استان فارس، بیش از چهار هزار کیلومتر راه داریم، وسعت حوزه جنوب استان از ۱۴ استان کشور هم بیشتر است، وسعت این حوزه زیاد و زحمت راهداری نیز به همین مراتب بیشتر 
است.

بازنشر مرین‌پرس به نقل از اقتصاد سرآمد

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

بررسی ضرورت‌های اجرای سیاست های توسعه دریامحور 

چ اردیبهشت 19 , 1403
زمان مطالعه: 6 دقیقه از کمبود نیروی متخصص دریایی تا تغییر نگاه حکمرانی دریا  ​​​​​​​گروه اقتصاددریاپایه – نشست ویژه اعضای شورای مدیران ارشد ارگان‌های های دریایی کشور، با موضوع ارائه گزارش عملکرد اقدامات و برنامه‌های نهاد دریایی در اجرای سیاست های کلی نظام در راستای توسعه دریامحور با حضور برخی […]

همچنین بخوانید: