برای تحقق توسعه دریامحور به توسعه ناوگان نیاز داریم / لزوم تشکیل کنسرسیومی برای حمایت از توان ساخت کشتی در داخل کشور

زمان مطالعه: 2 دقیقه

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش جمهوری اسلامی:

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران با اشاره به بند هشتم سیاست‌های کلی توسعه دریامحور مبنی بر افزایش سهم کشور در حمل و نقل دریایی و ترانزیت با ایجاد و تقویت شبکه حمل و نقل ترکیبی تاکید کرد: مهم‎ترین مأموریت شرکت ملی نفتکش ایران در توسعه دریامحور باید توسعه ناوگان و حفظ و صیانت از ظرفیت حمل‌و‌نقلی این شرکت باشد.

برای تحقق توسعه دریامحور به توسعه ناوگان نیاز داریم/ ناوگان دریایی کشور مستهلک شده است

به گزارش مانا، علی احمدی در نشست ویژه اعضای شورای مدیران ارشد ارگان‌های دریایی کشور، با موضوع اجرای سیاست‎های کلی نظام در خصوص توسعه دریامحور، تاکید کرد: ناوگان شرکت ملی نفتکش نیازمند نوسازی است.

علی احمدی توضیح داد: شرکت ملی نفتکش ایران برای حفظ و ارتقای صیانت از ظرفیت‎های جابه‌جایی، با توجه به نیاز‌های جدید بازار، باید به فکر ناوگان جدید و نوسازی ظرفیت‌های خود باشد.

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران با اعلام اینکه این شرکت به ۵۰ فروند شناور اقیانوس‌‎پیما با برآورد سرمایه‌گذاری پنج میلیارد دلار نیاز دارد، تاکید کرد: اگر‌چه شخصاً به حمایت و تقویت ظرفیت داخلی در ساخت شناور اعتقاد دارم، اما چنین ظرفیت اعتباری و توان و تکنولوژی ساخت شناور نفتکش در داخل کشور وجود ندارد و ضرورت دارد ظرفیت کشتی‌سازی‌های داخلی و نوع کشتی‎‌های قابل ساخت آن‌ها در حال حاضر توسط دبیر خانه ‎شورای عالی صنایع دریایی برآورد شده و از شرکت‌های کشتیرانی نظیر شرکت ملی نفتکش ایران، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت‌های کشتیرانی خصوصی خواسته شود تا در راستای استفاده حداکثری از ظرفیت کشتی‌سازی‌های داخلی برای کشتی‌های اولویت‌دار، سفارش ساخت داخل بدهند و برای سایر نیاز‌های ناوگان حمل‌و‌نقل دریایی توسط مراجع ذی‌ربط اجازه خرید ساخت کشتی از منابع خارجی داده شود.

علی احمدی با بیان اینکه نوعاً شناور‌هایی که شرکت ملی نفتکش ایران نیاز دارد، الزاماً باید از خارج کشور تأمین شود، تاکید کرد: به بهانه حمایت از توان داخل، کار حمل‌و‌نقل دریایی را نخوابانیم و کشور را برای تأمین شناور‌های پیشرفته با تکنولوژی معطل نکنیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران با اشاره به تکنولوژی جدید ساخت شناور‌ها و کمبود ظرفیت تکنولوژیکی ساخت در داخل کشور، گفت: ناچاریم برای رفع خلا و جلوگیری از خسران در آینده، به سمت سفارش ساخت در خارج از کشور برویم و یا با تشکیل کنسرسیومی از ذی‌نفعان داخلی و صاحبان کشتی‌سازی‌های  خارجی و تأمین کنندگان مالی (فایناس) برای ساخت کشتی‎‌های اقیانوس‌پیما به انتقال فنّاوری و تأمین مالی از منابع خارجی در خدمت سازندگان داخلی باشیم.

وی با بیان اینکه وقتی از ظرفیت خارجی برای ساخت شناور نفتکش حرف می‌زنیم، منظور کشور چین است، افزود: پیشنهاد ما برای سفارش ساخت شناور، استفاده از ظرفیت توافق و قرارداد ۲۵ ساله با چین (لیست دوم سایناشور) در صنایع دریایی است.

علی احمدی همچنین برای حمایت و پشتیبانی از ظرفیت‎های ساخت شناور در شیپ یارد‌های صدرا، ایزوایکو و … پیشنهاد کرد ابتدا طرحی در این راستا ارائه شود و سپس به مقتضای آن کنسرسیومی برای انتقال دانش فنی و تأمین منابع مالی خارجی برای کمک به شیپ‎یارد‌های داخلی و ساخت کشتی‌های بزرگ و دارای فنّاوری سطح بالا در کشور ایجاد گردد.

 

بازنشر مرین‌پرس به نقل از مانا

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

جشنواره ملی دانش و پژوهش امام علی (ع)

چ اردیبهشت 19 , 1403
زمان مطالعه: 2 دقیقهنوشهر- دومین جشنواره دانش و پژوهش امام علی (ع) نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در نوشهر برگزار شد. منبع

همچنین بخوانید: