تلاش برای افزایش ترانزیت در کریدور شمال – جنوب ادامه‌ دارد

زمان مطالعه: 3 دقیقه

تلاش برای افزایش  ترانزیت در کریدور  شمال - جنوب ادامه‌ دارد

بندرعباس – استاندار هرمزگان گفت: تلاش و برنامه‌ریزی‌های استان برمبنای افزایش ظرفیت ترانزیت در کریدور شمال – جنوب ادامه و استمرار دارد که افزایش حجم ترانزیت بار به مقصد بنادر روسیه و برعکس بخشی از آن است.
به گزارش اقتصادسرآمد،  مهدی دوستی در نشست با مدیر عامل شرکت حمل و نقل ترکیبی روسیه با قدردانی از ابراز همدری دولت و ملت روسیه با جمهوری اسلامی ایران و همکاری‌های این کشور در وقایع اخیر، اظهار کرد: دوستی ما با دولت روسیه بسیار عمیق است؛ از این رو علاقه‌مند هستیم این دوستی را در مناسبات اقتصادی هم عمیق‌تر ادامه دهیم.
وی، روسیه را دوست روزهای سخت جمهوری اسلامی ایران دانست و افزود: آمادگی داریم مزیت‌های خود را با روسیه به اشتراک گذاشته و در تعاملات اقتصادی وارد مراحل عملیاتی شویم به همین منظور لازم است طی یک برنامه زمان‌بندی با شاخص‌ها و مدیر پروژه‌ی مشخص، موانع موجود در توسعه مناسبات اقتصادی احصا و رفع شود.
برای رفع موانع اجرایی زیرساختی و نرم‌افزاری در کریدور مهم شمال به جنوب آمادگی کامل داریم.نماینده عالی دولت در هرمزگان، با بیان اینکه حدود ۶۰ درصد از ترانزیت، تجارت و عملیات بندری ایران از بنادر هرمزگان انجام می‌شود، ادامه داد: این ظرفیت در هرمزگان با وجود بنادر دیگری چون بندر شهید باهنر، بندرلنگه، بندرخمیر، سیریک و جاسک در حال افزایش است؛ ضمن اینکه امتیاز مهم مدیریت ریلی تا عمق ۶۰۰ کیلومتری خاک کشور در اختیار این استان قرار دارد.
دوستی، مزیت ۱۴ جزیره و ۹ فرودگاه هرمزگان را نیز زمینه‌ مناسب تصمیم‌گیری درباره ترانزیت در سایر بخش‌ها برشمرد و گفت: برای رفع موانع اجرایی زیرساختی و نرم‌افزاری در کریدور مهم شمال به جنوب آمادگی کامل داریم.
دوستی در پاسخ به مطالبه طرف روسی جهت کاهش تعرفه‌های حمل و نقل ریلی، گفت: جمهوری اسلامی ایران به طور قطع در این حوزه انعطاف‌پذیر برخورد خواهد کرد و براساس ظرفیت تناژی که روسیه اعلام می‌کند می‌توانیم پیگیری کاهش تعرفه‌ها را در دستورکار قرار دهیم.
وی بالای بودن هزینه‌های حمل و نقل ریلی در کشور را حاصل وجود محدودیت در تامین دیزل و واگن دانست و تاکید کرد: چنانچه روسیه متعهد به تامین واگن و دیزل شود به طور قطع تعرفه‌ها با کاهش چشمگیری روبرو خواهد بود.
 کریدور شمال – جنوب که در آغاز راه، محصول اراده و عزم روسیه، ایران و هند در سال ۲۰۰۰ میلادی برای ایجاد گذرگاه حمل و نقل بار بود، در طول سال‌های بعد، شاهد پیوستن شمار دیگری از کشورها به این مسیر ترانزیتی بود.
آنچه برای این کشورها در پیوستن به این مسیر ترانزیتی انگیزه بخش بود، این بود که مسیرهای متداول برای ارسال کالا از هند به سمت سن پترزبورگ روسیه که از کانال سوئز عبور می‌کند، حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر طول دارد اما کریدور ایران در این مسیر تنها هفت هزار و ۲۰۰ کیلومتر است که بهره‌گیری از این ظرفیت، ۴۰ درصد زمان ترانزیت و ۳۰ درصد هزینه‌های حمل و نقل را کاهش می‌دهد.
پیش از این مقامات ۲ کشور اعلام کرده‌اند که تفاهم قبلی ایران و روسیه برای خط ریلی رشت – آستارا با استاندارد بین‌المللی در حال اجرا است. اخیرا سفیر ایران در روسیه، شایعه‌ها درباره عقب نشینی روس‌ها از اجرای قرارداد رشت – آستارا را رد کرده است.
این توافقنامه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ و پس از سخنرانی آیت الله «سیدابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری فدراسیون روسیه بین نمایندگان ۲ کشور به امضا رسید.
مسیر غربی کریدور شمال – جنوب که کشورهای روسیه، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان را شامل می‌شود، از نظر ریلی دارای حلقه مفقوده‌ای به مسافت ۱۶۲ کیلومتر بین رشت و آستارا است که با امضای این توافق و احداث این مسیر ریلی عملاً جنوب آسیا از طریق ارتباط ریلی بین سن پترزبورگ و خلیج‌فارس به شمال اروپا متصل خواهد شد./ ایرنا

بازنشر مرین‌پرس به نقل از اقتصاد سرآمد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

سوم خرداد؛  صحنه مقاومت،ایثار و پیروزی  

پ خرداد 3 , 1403
زمان مطالعه: 3 دقیقه مهدی فرج پور- وقتی تاریخ ۸ ساله جنگ تحمیلی را ورق می‌زنیم، نورانیت صفحه زرین و درخشان عملیات مشترک رزمندگان سلحشور ارتش، سپاه و نیروی‌های مردمی جمهوری اسلامی ایران را در سوم خرداد ۱۳۶۱، نشانه‌هایی از اراده الهی خداوند و امداد‌های غیبی در کنار مجاهدت و فداکاری […]

همچنین بخوانید: