رزمایش چین با هدف «قبضه قدرت» در جزایر کلیدی تایوان ادامه یافت

زمان مطالعه: 2 دقیقه

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، ارتش چین که دومین روز رزمایش نظامی خود را در اطراف جزیره تایوان برگزار کرد، در بیانیه‌ای تاکید کرد که این رزمایش با هدف تنبیه «لای چینگ‌ته» رئیس جدید جزیره تایوان صورت گرفته است.

رزمایش دو روزه چین در تنگه تایوان و در حوالی تعدادی از جزایر تحت اختیار تایوان در نزدیکی ساحل چین، برگزار شد؛ رزمایشی که یک مقام تایوانی مدعی شد که در جریان آن بمباران فرضی ناوهای خارجی تنها سه روز پس از روی کار آمدن چینگ‌ته انجام شده است.

چین جزیره تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند و لای چینگ‌ته (ویلیام لای) را جدایی‌طلب اعلام کرده است. پکن سخنرانی مراسم تحلیف وی را که دوشنبه هفته گذشته ایراد شد، به شدت مورد انتقاد قرار داد. ویلیام لای در این نطق از پکن خواست تا تهدید کردن تایوان را متوقف کند و همچنین مدعی شد که تایوان «فرمانبردار» چین نیست.

فرماندهی جبهه شرقی ارتش آزدای‌بخش خلق چین در بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرد که نیروهای این مرکز فرماندهی، رزمایش موسوم به «شمشیر مشترک -۲۰۲۴ اِی» را امروز ادامه دادند.

در بخش دیگری از این بیانیه تاکید شده است: این رزمایش با هدف آزمودن «توانایی مشترک به دست گرفتن قدرت، حملات مشترک و تصرف مناطق اصلی» انجام می‌شود. چین هرگز گزینه استفاده از قوه قهریه و زور را به منظور تسلط بر تایوان، رد نکرده است.

یک مقام امنیتی تایوان به رویترز گفت که بمب‌افکن‌های چینی در نزدیکی منتهی‌الیه شرقی «کانال باشی» که تایوان را از فیلیپین جدا می‌کند، علیه ناوهای فرضی خارجی حملاتی را تدارک دیده و نحوه «به دست گرفتن قدرت» را در «نخستین زنجیره جزیره‌ای» تمرین کردند. نخستین زنجیره جزیره‌ای به نواحی اطلاق می‌شود که از ژاپن تا تایوان، فیلیپین و بورِنو امتداد داشته و سواحل دریایی چین را دربرمی‌گیرد.

گارد ساحلی چین نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که «رزمایش انتظامی» خود را در آب‌های شرقی تایوان برگزار کرده است. در ویدئوی پویانمایی که فرماندهی جبهه شرقی ارتش چین در شبکه اجتماعی «وی‌چت» منتشر کرده است، موشک‌هایی دیده می‌شوند که از زمین، هوا و دریا به سمت تایوان شلیک شده و سپس به شهرهای تایپه، کائوهسیونگ و هوالین اصابت می‌کنند. در پایان این ویدئو، با استفاده از الفبای سنتی چینی که تایوانی‌ها از آن استفاده می‌کنند، با رنگ قرمز نوشته شده است «سلاح مقدس برای کشتن استقلال‌طلبان.»

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

نجات ۲ سرنشین قایق در آب‌های عسلویه

ج خرداد 4 , 1403
زمان مطالعه: 2 دقیقه به گزارش خبرنگار مرین‌پرس، مصطفی حاجی رضایی روز جمعه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پیرو تماس تلفنی بستگان یک فروند قایق موتوری به مرکز فرعی جست و جو و نجات دریایی عسلویه مبنی بر عدم مراجعه قایق مفقودی با ۲ سرنشین، پس از هماهنگی لازم شناور […]

همچنین بخوانید: