گرایش کشورهای عربی به سوی ایران

زمان مطالعه: 4 دقیقه

گرایش کشورهای عربی به سوی ایران

امید اسماعیلی- پس از پادرمیانی‌های چین برای برقراری روابط مجدد میان تهران و ریاض باعث برای از سرگیری ارتباطات دیپلماتیک گام‌های مثبتی برای عادی‌سازی روابط ایران و عربستان برداشته شد. در همین راستا و طی روزهای گذشته تحولات منطقه از یک سو و تمایل کشورهای عربی برای برقراری ارتباط با ایران از سوی دیگر باعث شده روزنامه‌های مطرح جهان عرب گزارشات و مقالاتی را در خصوص موضوعات مطرح شده منتشر کنند که در ذیل با هم می‌خوانیم:
روزنامه القدس العربی با تیتر «۴ شکستی که بر آینده تل آویو تأثیر می گذارد» نوشت: طوفان الاقصی باعث شد رژیم صهیونیستی متحمل شکست‌های مختلف در زمینه‌های گوناگون به ویژه در چهار زمینه شود؛ شکست امنیتی، نظامی، دیپلماتیک و شکست در برابر افکار عمومی جهان. اسرائیل در طول تاریخ از حمایت‌های افکار عمومی در جهان به ویژه در کشورهای غربی برای ارتکاب جنایات خود علیه ملت فلسطین بهره می بُرد به ویژه آن که یک بهانه به اصطلاح تاریخی در خصوص یهودیان طی جنگ جهانی دوم برای خود دست و پا کرده بود. اما امروزه به فضل تحولات نوار غزه دیگر این حمایت‌ها وجود ندارد.
روزنامه المراقب العراقی در خصوص محور مقاومت می‌نویسد: از زمان آغازعملیات طوفان الاقصی و تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه نقش محور مقاومت به صورت مؤثر و قدرتمند در منطقه برای رساندن این پیام به جهانیان خودنمایی کرد؛ «هیمنه غرب بر خاورمیانه به پایان رسیده و بازیگر اصلی در منطقه، محور مقاومت متشکل از جمهوری اسلامی ایران، عراق، یمن، سوریه و لبنان است».
روزنامه رأی الیوم با این تیتر «کشورهای حوزه خلیج فارس پشت به آمریکا به سمت ایران متمایل می شوند» نوشته است: به نظر می‌رسد عربستان سعودی به همراه تمام کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به دنبال رهایی یافتن از باج گیری های آمریکایی، غربی و صهیونیستی در خصوص روابط خود با ایران هستند. این کشورها تلاش می‌کنند از زیر لوای قدرت‌های مذکور و باج گیری های مربوط به حمایت نظامی آمریکا خارج شوند. البته که آمریکا از اختلافات میان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و ایران تغذیه می‌کند و برای مسموم کردن این روابط همواره در تلاش است. در جریان درگذشت رئیس جمهور فقید ایران شاهد واکنش‌های گسترده مقامات کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و تاکید آنها بر لزوم تقویت روابط فیما بین بودیم.
روزنامه سوری الثوره در خصوص رژیم صهیونیستی نوشت: رژیم صهیونیستی که در داخل و خارج، دچار شکست‌های بزرگی شده از سوی شیطان بزرگ و سر افعی جهانی یعنی آمریکا حمایت می‌شود. این در حالی است که خودِ آمریکا بر روی اجساد انسان‌هایی بنا شد که برای تشکیل این رژیم تروریستی شاهد نسل کشی گسترده‌ای بودند. رژیم صهیونیستی نیز از همین سیاست آمریکا تبعیت می‌کند. آمریکایی که تنها کشور استفاده کننده از بمب هسته‌ای است از همین موضوع برای تحت فشار گذاشتن دیگر کشورها استفاده می‌کند؛ مانند آنچه که در خصوص ادعای سلاح‌های شیمیایی بر سر سوریه آورد. رژیم صهیونیستی نیز با همین سیاست در حال نسل کشی فلسطینی‌ها با استفاده از سلاح‌های ممنوعه است.
روزنامه یمنی المسیره با انعکاس سخنان فرمانده منطقه نظامی چهارم این کشور در این رابطه منتشر کرد: گشودن جبهه دریای مدیترانه باعث شده دشمن در برابر بحران اقتصادی بزرگی قرار بگیرد. هدف قرار گرفتن کشتی‌های خاطی انزوای تجاری بی سابقه‌ای را برای رژیم صهیونیستی رقم می‌زند. هزینه‌های بارگیری تا بنادر فلسطین اشغالی بیش از ۳۷ درصد افزایش یافته است.
روزنامه العربی الجدید در خصوص به رسمیت شناختن کشور فلسطین نوشت: خشم آمریکا از به رسمیت شناختن کشور فلسطین توسط سه کشور اروپایی بار دیگر ادعاهای دروغین واشنگتن را در خصوص تشکیل کشور مستقل فلسطین رسوا کرد. ما باید به اهمیت به رسمیت شناخته شدن کشور فلسطین در عرصه جهانی توجه کنیم. اسپانیا، ایرلند و نروژ با این اقدام خود در برابر پروژه آمریکایی و صهیونیستی ایستادند.
روزنامه الوطن سوریه با تیتر آینده منطقه بعد از طوفان الاقصی نوشت: تاریخ منطقه شاهد وقوع جنگ‌های مختلفی از سوی رژیم صهیونیستی و کشورهای غربی استعمارگر برای تثبیت اشغالگری صهیونیست‌ها بوده است اما عوامل مختلفی مهیا شده تا امکان پیروزی در نبرد کنونی در منطقه را تأمین کند؛ نخست هماهنگی قدرتمند میان محور مقاومت دوم کاهش قدرت و نفوذ آمریکا در برخی کشورهای منطقه برای تضعیف مقاومت سوم افزایش قدرت روسیه و چین در جنگ‌های ضد آمریکایی در منطقه و چهارم کاهش اعتماد آمریکا به نظامیان صهیونیست در هرگونه جنگ منطقه‌ای با محور مقاومت.

بازنشر مرین‌پرس به نقل از اقتصاد سرآمد

آخرین اخبار دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

نقش ناوگروه 86 نداجا  در قلمروسازی ژئوپلتیکی 

د خرداد 7 , 1403
زمان مطالعه: 4 دقیقه رضا محمودپور – محمود آلاشتی- با گذشت یک سال از بازگشت ناوگروه اقتدارآفرین نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از سفر به دور دنیا و نامگذاری این رویداد به روز” افتخار و اقتدار ارتش ایران در تقویم ملی کشور” ( 27 اردیبهشت) لازم است تا ابعاد […]

همچنین بخوانید: