حمل‌و‌نقل سبز هزینه‌های ساخت و انرژی را بالا می‌برد

زمان مطالعه: 2 دقیقه

حمل‌و‌نقل سبز هزینه‌های ساخت و انرژی را بالا می‌برد

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا، مؤسسه آلفا لاینر در آخرین گزارش هفتگی خود به بررسی صنعت حمل‌و‌نقل کانتینری سبز پرداخته و اعلام کرده ساخت کشتی بزرگتر با سوخت سبز به افزایش هزینه بیشتر منجر می‌شود، بر این اساس در حال حاضر ۱۸۶ کشتی کانتینری با بیش از ۱۸۰۰۰ TEU فعال بوده و یا در دست ساخت است.  

در ادامه آمده از آنجایی‌که ساخت کشتی‌های بیشتر از ۱۸۰۰۰ TEU به افزایش قیمت ساخت و انرژی می‌انجامد به همین جهت ناوگان کانتینری تا سال ۲۰۲۸ میلادی نیاز به سفارش جدید ندارد، زیرا یارد‌های کشتی سازی تا سال ۲۰۲۸ میلادی  پر از سفارش کشتی کانتینری است که در صورت تحویل آن‌ها پنج میلیون TEU به ظرفیت ناوگان کانتینری افزوده می‌شود.  

با توجه به اینکه ناوگان کشتیرانی باید مقررات زیست محیطی را رعایت کند باید سوخت سبز گرانتری را خریداری کند که این هزینه بر نرخ حمل کانتینر تأثیر خواهد گذاشت.  

«Jan Tiedemann»، تحلیلگر Alphaliner در این زمینه می‌گوید: از آنجایی‌که انرژی سوخت سبز به منظور حذف CO۲ باید در سراسر جهان در سال‌های آینده به کارگرفته شود به همین جهت شبکه‌های سوخت رسانی تولید سوخت سبز ایجاد شده‌اند، اما متاسفانه تولید این نوع سوخت با صرف هزینه بالایی امکانپذیر است، زیرا هرچه کشتی‌ها بزرگتر شوند به همان نسبت به سوخت بیشتری نیاز دارند.

وی ادامه می‌دهد:‌ای کاش سفارش دهندگان کشتی کانتینری به جای کشتی ۱۸۰۰۰ TEU به بالا حلقه‌های ۵۰۰۰ تا ۸۰۰۰ TEU را انتخاب می‌کردند که هم از نظر ساخت و هم انرژی سبز با صرفه جویی بیشتری همراه است؛ اما متاسفانه رقابت‌ها برای ساخت کشتی‌های بیشتر از ۱۸۰۰۰ TEU اوج گرفته و حتی سفارش دهندگان حاضر به سفارش کشتی ۱۴۰۰۰ TEU نیستند در حالیکه آنان از مزایای کشتی‌های ۱۴۰۰۰ تا ۱۶۰۰۰ TEU اطلاع چندانی ندارند و این باور در آنان شدت گرفته که کشتی‌های ۱۴۰۰۰ تا ۱۶۰۰۰ TEU مربوط به ۱۰ سال گذشته است و اکنون باید به فکر کشتی بزرگتر بود. اما آنان هنوز به این درک نرسیدند که بسیاری از بنادر آمریکای لاتین، آمریکای جنوبی و غرب آفریقا هنوز آماده پهلوگیری کشتی‌های بالاتراز ۱۸۰۰۰ TEU نیستند و این موضوع را عبور کشتی‌ها از دماغه امید نیک در پهلوگیری بنادر کیپ تاون و سایر بنادر آفریقای جنوبی نشان داد.  

موضوع بعدی یافتن کالا برای چنین کشتی‌هایی است، یک کشتی ۱۸۰۰۰ TEU در یک رفت و برگشت باید ۳۶۰۰۰ TEU کالا بارگیری و جابه‌جا کند در غیر اینصورت تردد این کشتی‌ها با هزینه رفت بالا چندان به صرفه نخواهد بود.  

وی در پایان می‌گوید: از نظر کارشناسان و تحلیلگران آلفا لاینر بهترین تناژ کشتی کانتینری بین ۹۰۰۰ تا ۱۶۰۰۰ TEU است که می‌تواند بهترین خدمت رسانی را در سراسر جهان داشته باشد و مدیران خطوط کشتیرانی می‌توانند چنین ظرفیت‌هایی را مدیریت کنند.  

بازنشر مرین‌پرس به نقل از مانا

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

سن ناوگان خدمات دریایی کاهش می‌یابد/ الحاق ۴۰ فروند شناور به بنادر تا پایان شهریور امسال ​

ش خرداد 12 , 1403
زمان مطالعه: 2 دقیقه سرپرست معاونت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی: سرپرست معاونت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در بخش تأمین ناوگان خدمات دریایی مورد نیاز بنادر، خبر‌های خوبی در راه است، تاکید کرد: با انجام سفارش ساخت و خرید تجهیزات، به زودی تحول بنیادین در نوسازی […]
سن ناوگان خدمات دریایی کاهش می‌یابد/ الحاق ۴۰ فروند شناور به بنادر تا پایان شهریور امسال ​

همچنین بخوانید: