دوبرابر شدن صادرات ایران به قطر در فصل میوه‌های تابستانی

زمان مطالعه: 3 دقیقه

دوبرابر شدن صادرات ایران به قطر در فصل میوه‌های تابستانی

نائب رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قطر از دوبرابر شدن ارزش و وزن صادرات ایران به قطر در فصل جاری خبر داد و دلیل آن را تقاضای زیاد این کشور برای انواع میوه‌های تابستانی ایران اظهار کرد.
به گزارش اقتصاد سرآمد، خورشید گزدرازی، نائب رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قطر در گفت‌وگو با ایلنا آخرین وضعیت تجارت دو کشور را تشریح کرد و گفت: در فصل گرم سال هستیم و با عرضه میوه‌های تابستانی به بازار تعداد کانتینرهای حامل محصولات صادراتی ایران به قطر نسبت به فصول دیگر سال حدود دوبرابر افزایش پیدا می‌کند و همچنین ارزش صادرات نیز نسبت به همین میزان رشد می‌یابد زیرا برای انواع میوه‌های تابستانی ایران مانند گیلاس، زردآلو، شلیل و اقلام دیگر در بازار قطر تقاضای زیادی وجود دارد و این میوه‌ها به صورت بسته‌بندی شده و در کانتینرهای یخچال‌بر به قطر صادر می‌شود.
وی همچنین از به وجود آمدن امکان ثبت شرکت برای ایرانی‌ها در قطر خبر داد و گفت: شرایط اقامت و ثبت شرکت برای ایرانی‌ها در قطر آسان شده و سرمایه‌داران ایرانی می‌توانند با برقراری مراودات تجاری با این کشور اقدام به ثبت شرکت کنند.
رییس اتاق بازرگانی بوشهر افزود: در پی مراودات سفیر ایران در قطر و رایزن قطر در ایران موافقت‌هایی در این باره صورت گرفته و امیدواری بسیار برای تحکیم این شرایط و اجرای آن در مقیاس کلان وجود دارد.  
گزدرازی توضیح داد: ایرانی‌ها با ثبت شرکت در قطر می‌توانند به عنوان یک سرمایه‌گذار خارجی از حقوقی برخوردار شوند، کالاهای ایرانی را به واسطه قطر به بازارهای جهان صادر کنند و از قطر به عنوان واسطه‌ای برای دور زدن تحریم‌ها و حضور در تجارت جهانی بهره برند.وی خاطرنشان کرد: در حالی که ایران شرط دریافت روادید را برای قطری‌ها حذف کرده اما داشتن روادید برای ایرانی‌ها در سفر به قطر همچنان الزامی است.نائب رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قطر در پاسخ به سوالی درباره احتمال افزایش تمایل کارگران ایرانی به کار در کشورهای همسایه جنوبی اظهار کرد: به باور من تا وقتی که هندی‌ها و بنگلادشی‌ها هستند ایرانی‌ها نمی‌توانند در کشورهای حاشیه خلیج فارس کارگری کنند چون این کارگران حاضر به انجام کارهایی هستند که ایرانی‌ها این کارها را انجام نمی‌دهند.
وی افزود: بیشتر ایرانی‌ها در این کشورها به عنوان سرمایه‌گذار و صاحبان املاک و دارایی‌ها حضور دارند به طوری که در سال ۲۰۲۲، تعداد ایرانی‌هایی که در امارات شرکت ثبت کردند به ۴۰هزار نفر رسید.  گزدرازی اضافه کرد: قطر ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و از این تعداد تنها ۵۰۰ هزار نفر قطری‌ هستند، یک میلیون نفر هندی هستند و در میان این هندی‌ها حدود پنج درصد می‌توانند نیروی کاری اداری باشند و بقیه کارگر هستند و یک میلیون دیگر را هم کارگران بنگلادشی، مصری، فیلیپینی و پاکستانی تشکیل می‌دهند.
وی تصریح کرد: ایرانی‌ها در صادرات خدمات فنی و مهندسی به همسایگان جنوبی به ویژه قطر و عمان و عراق در غرب عملکرد خوبی داشته‌اند و اگر هم نیروی کاری از ایران به این کشورها می‌رود و سرمایه‌گذاری نمی‌کند در قالب نیروی متخصص ارائه‌دهنده خدمات فنی و مهندسی حضور پیدا می‌کند.
رییس اتاق بازرگانی بوشهر بیان کرد: دستمزد کارگر ساده در قطر ماهانه ۲۰۰۰ ریال قطری است که برابر با ۳۰ میلیون تا ۴۰ میلیون تومان ایرانی می‌شود اما موضوع اینست که رابطه کارگر ساده و کارفرما در این کشور شکل ارباب رعیتی دارد و ایرانی‌ها تمایلی به کار در این چهارچوب ندارند و عرب‌ها هم از استخدام کارگر ایرانی استقبال نمی‌کنند.

بازنشر مرین‌پرس به نقل از اقتصاد سرآمد

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

دیدار رییس قوه قضاییه  با امیر قطر

پ خرداد 24 , 1403
زمان مطالعه: 3 دقیقه رییس قوه قضاییه در راستای توسعه دیپلماسی قضایی با امیر قطر دیدار و گفت‌گو کرد. حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران، در جریان سفر به قطر در راستای توسعه دیپلماسی قضائی، با «تمیم بن حمد بن خلیفه آل‌ثانی» امیر قطر دیدار و […]

همچنین بخوانید: