راز سلامتی قلب در مصرف ماهی جنوب

از خواص ماهی و میگو به عنوان راه حل درمانی برای بیماری های قلبی می توان بهره گرفت و نقش این مواد غذایی ارزشمند را در پیشگیری از بیماری های رایج نظیر فشار خون ، اضافه وزن و دیابت نمی توان انکار کرد.

غذای ماهی خوردنی به شکل قلب
زمان مطالعه: 3 دقیقه

به گزارش مارین‌پرس، ‌مصرف ماهی و سایر آبزیان دریایی مانند میگو ، همان جایگزین مناسب گوشت قرمز است که متخصصان تغذیه بر آن تاکید زیادی دارند.

امروزه دیگر از خواص ماهی و میگو به عنوان راه حل درمانی برای بیماری های قلبی می توان بهره گرفت و نقش این مواد غذایی ارزشمند را در پیشگیری از بیماری های رایج نظیر فشار خون ، اضافه وزن و دیابت نمی توان انکار کرد.

امگا 3 (اسیدهای چرب غیراشباع)

مهم ترین دلیلی که پزشکان را مجاب کرد تا بر مصرف ماهی تاکید زیادی داشته باشند ، وجود اسیدهای چرب غیر اشباع یا همان امگا 3 می باشد.

اسیدهای چرب امگا 3 جزء گروه لیپیدها هستند که برای کارکرد طبیعی بدن ضروری می باشند. از آن جایی که امگا 3 در بدن ساخته نمی شود ، لازم است که حتما آن ها را در رژیم غذایی تان دریافت نمایید. ماهیان روغنی جنوب نظیر ماهی شیر ، می تواند بهترین انتخاب برای دریافت این ماده مغذی باشد.

اسیدهای چرب امگا 3 به دلایل زیر می توانند سلامتی قلب را تضمین کنند :

. کاهش تری گلیسرید و افزایش میزان HDL

. کاهش فشار خون

. جلوگیری از تجمع لخته خون و نارسایی قلبی

. منظم کردن ضربان قلب

. پیشگیری از سکته مغزی

کاهش تری گلیسیرید

بدن میزان کالری اضافی را به تری گلیسیرید تبدیل کرده و در سلول های چربی ذخیره می شوند. برای دریافت انرژی تری گلیسیرید آزاد می شود. اگر بیشتر از میزان کالری که می سوزانید ، غذا بخورید ، بدون شک تری گلیسیرید خونتان را بالا برده اید.

امگا 3 باعث کاهش عمده تر گلیسیرید در حدود 15 تا 30 درصد می شود. هم چنین با کالری کمتر و انرژی زایی بیشتر می تواند برای جلوگیری از اضافه وزن گزینه مناسبی باشد. امگا 3 سطح کلسترول خوب (HDL) را افزایش داده و کاهنده کلسترول بد (LDL) به مقدار مطلوبی می باشد.

کاهش فشار خون

پروتئین های موجود در ماهی جنوب و میگو یا به اصطلاح همان پپتیدها ، می توانند فشار خون بالا را کاهش دهند ، سیستم ایمنی بدن را تحریک کرده و بیماری های قلبی عروقی ناشی از فشار خون بالا را خنثی کند.

جلوگیری از تجمع لخته خون

روغن ماهی با خاصیت ضدلختگی خود می تواند رقیق کننده مناسبی برای شریان های گرفته شده باشد. در نتیجه از نارسایی های قلبی به میزان زیادی جلوگیری می کند و التهاب ، درد و تورم را کاهش می دهد.

منظم کردن ضربان قلب و پیشگیری کننده از سکته مغزی

تپش قلب نامنظم می تواند زمنیه ساز تجمع خون در یک ناحیه شده و سبب ایجاد لخته شود. این لخته ممکن است کنده شود و شریان های مغزی را مسدود کند و موجب سکته مغزی شود. امگا 3 موجود در ماهی جنوب و میگو دریایی از این عارضه جلوگیری کرده و از مغز شما در برابر آسیب ها محافظت می کند.

بمب پُرخاصیت

علاوه بر موارد فوق الذکر وجود ویتامین های D ، C ، A ، B12 ، B6 و E و املاح معدنی مانند منیزیم، روی، آهن، فسفر، کلسیم، پتاسیم، مس، سدیم، منگنز و سلنیوم در ماهی جنوب و میگو ، این نعمت های خداوند را به بمبی سرشار از مواد مغذی تبدیل کرده که سلامتی را برای بدن شما به ارمغان می آورد.

مصرف ماهی جنوب = زندگی سالم تر

اگر بخواهیم کل این مطلب را در یک خط خلاصه کنیم باید بگوییم :

میگو و ماهی جنوب سرشار از پروتئین ، منبع غنی از مواد معدنی و دارای کالری کمی هستند.

بنابراین این ماده غذایی ، انتخاب مناسبی برای مصرف عموم افراد از جمله کودکان ، زنان باردار ، سالمندان ، اشخاص مبتلا به اضافه وزن و بیماری های قلبی است.

توصیه پزشکان درباره نحوه مصرف ماهی و میگو

مصرف دو وعده در هفته از آبزیان دریایی با روش های پخت اصولی و بی ضرر ( آب پز یا بخارپز به همراه آب لیمو ترش تازه و نارنج ) همواره توصیه پزشکان است به کسانی که برای سلامتی خود و خانواده شان ارزش قائل هستند.

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

آشنایی با لاک‌پشت‌های دریایی کیش

د شهریور 17 , 1399
لاک پشت‌های دریایی جزیره کیش به‌ قدری زیبا و جالب هستند که جزو جاذبه‌های گردشگری محبوب کیش محسوب می‌شوند.
زیستگاه لاک پشت های دریایی جزیره کیش در ایران

شاید برای شما جالب باشد