برج الفبای بندر باتومی گرجستان

«برج الفبا» در شهر باتومی، با ارتفاع ۱۳۰ متری، نمادی از ۳۳ حرف الفبای گرجی است. حروف بر روی برج به‌صورت مارپیچ نوشته شده است و از ساختار (DNA) الگو گرفته شده که نمادی از این است که ادبیات و شعر و هنر در ماهیت و ژنتیک گرجی‌ها وجود دارد.
در سال ۲۰۰۹، شهرداری باتومی برای ایجاد شهرت جهانی تصمیم به طراحی و ساخت یک نماد شهری بزرگ و معروف گرفت. یک مسابقه طراحی برای یک نماد شهری خاص، بلند و منحصربه‌فرد برگزار شد و طراحی ارائه‌شده توسط یک هنرمند گرجی پذیرفته شد و ساخت آن توسط شرکتی اسپانیایی انجام گرفت. هزینه ساخت این برج ۶۵ میلیون دلار بود که ظرف دو سال (از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۱) ساخته شد.

در مرکز این برج چند دستگاه آسانسور برای انتقال بازدیدکنندگان وجود دارد. در رأس این برج یک سازه کروی زیبا با بدنه‌ای شیشه‌ای وجود دارد که در هر طبقه، یک نمای زیبای۳۶۰ درجه‌ای رو به دریای سیاه را نشان می‌دهد.
این قسمت کروی دارای پنج طبقه است: طبقه اول برای جابه‌جایی بازدیدکنندگان، خروج از آسانسور و تشریح اجزای برج و توضیحات مقدماتی است. طبقه دوم متعلق به استودیوی تلویزیونی است. طبقه سوم مربوط به یک آشپزخانه و رستوران بزرگ و مجلل است که در سال ۲۰۱۵ افتتاح شد. طبقه چهارم یک عرشه باز برای تماشای دریا و آسمان، حتی در شب، فراهم کرده است. طبقه پنجم نیز محل استقرار یک جِرم متوازن‌کننده‌ی بزرگ ۵۰ تنی است که وظیفه کاهش دامنه ارتعاشات برج و پایدارسازی برج را دارد. البته، امکان بازدید از این قسمت نیز وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *