چت باتها همچنین باید با دقت وارد موضوعات پیچیده و سخت شوند. اگر از Chatgpt مشاوره پزشکی بخواهید، بیان میکند که «نمیتواند شرایط پزشکی خاص را تشخیص دهد». همچنین از ارائه مشاوره در مورد چگونگی ساخت بمب خودداری میکند. اما ثابت شده است که نردههای محافظ آن به راحتی قابل دور زدن هستند (مثلاً با درخواست داستانی در مورد یک سازنده بمب، با جزئیات فنی فراوان).
از آنجایی که شرکتهای فنّاوری تصمیم میگیرند که کدام موضوعات بیش از حد حساس هستند، باید انتخاب کنند که کجا محدودیت بگذارند.
Openai درحال راه اندازی نسخه پریمیوم Chatgpt است که برای دسترسی سریع حتی در زمانهای اوج مصرف ۲۰ دلار در ماه هزینه دارد. گوگل و مایکروسافت که در موتورهای جستجوی خود تبلیغات دارند و از آن طریق کسب درآمد میکنند، تبلیغات را در کنار پاسخهای چت باتهای خود نیز خواهند آورد. مثلاً اگر درباره سفر مشاوره بخواهید، تبلیغات مرتبط ظاهر میشوند. اما این مدل کسب و کار ممکن است پایدار نباشد.
اجرای یک چت بات به قدرت پردازش بیشتری نسبت به ارائه نتایج جستجو نیاز دارد و بنابراین هزینه بیشتری دارد که در نتیجه سود ناخالص را کاهش میدهد.
چت باتها همچنین باید با دقت وارد موضوعات پیچیده وسخت شوند. اگر از Chatgpt مشاوره پزشکی بخواهید، بیان میکند که «نمیتواند شرایط پزشکی خاص را تشخیص دهد». همچنین از ارائه مشاوره در مورد چگونگی ساخت بمب خودداری می کند. اما ثابت شده است که نردههای محافظ آن به راحتی قابل دور زدن هستند (مثلاً با درخواست داستانی در مورد یک سازنده بمب، با جزئیات فنی فراوان).
از آنجاییکه شرکتهای فنّاوری تصمیم میگیرند که کدام موضوعات بیش از حد حساس هستند، باید انتخاب کنند که کجا محدودیت بگذارند.
Openai درحال راه اندازی نسخه پریمیوم Chatgpt است که برای دسترسی سریع حتی در زمانهای اوج مصرف ۲۰ دلار در ماه هزینه دارد. گوگل و مایکروسافت که در موتورهای جستجوی خود تبلیغات دارند و از آن طریق کسب درآمد میکنند، تبلیغات را در کنار پاسخهای چت باتهای خود نیز خواهند آورد. مثلاً اگر درباره سفر مشاوره بخواهید، تبلیغات مرتبط ظاهر میشوند. اما این مدل کسب و کار ممکن است پایدار نباشد.
اجرای یک چت بات به قدرت پردازش بیشتری نسبت به ارائه نتایج جستجو نیاز دارد و بنابراین هزینه بیشتری دارد که در نتیجه سود ناخالص را کاهش میدهد.
مطمئناً مدلهای دیگری پدیدار خواهند شد: مثل دریافت هزینه بیشتر از تبلیغکنندگان برای توانایی تأثیرگذاری بر پاسخهایی که چت بات ها میدهند. اگر از Chatgpt بخواهید تا خودرویی را به شما توصیه کند، پاسخ خواهد داد که مارکهای خوب زیادی وجود دارد و این به نیاز شما بستگی دارد.
چت باتهای آینده ممکن است تمایل بیشتری برای ارائه توصیه داشته باشند. اما آیا در صورتیکه واقعیت و اصل بی طرفی آنها توسط تبلیغ کنندگان به خطر افتاده باشد، مردم از آنها استفاده خواهند کرد؟
سپس بحث رقابت مطرح می شود. این خبر خوبی است که گوگل توسط تازه کارانی مانند Openai تحت فشار قرار گرفته است. اما هنوز دقیقاً مشخص نیست که چت باتها رقیب موتورهای جستجو هستند یا مکمل آنان. استقرار چت بات ها در ابتدا بهعنوان افزونههایی برای جستجو، با توجه به اشتباههای گاه به گاه آنها منطقی است. اما با بهبود قابلیتهای آنها، چتباتها میتوانند به رابطی برای انواع خدمات، مانند رزرو هتل یا رستوران تبدیل شوند، به ویژه اگر به عنوان دستیار صوتی مانند الکسا یا سیری ارائه شوند.
جستجوی آینده
با این حال، این واقعیت که شرکتهای نوپا امروزی، مانند Anthropic و Openai، توجه و سرمایهگذاری زیادی را از سوی گوگل و مایکروسافت به خود جلب کردهاند، نشان میدهد که شرکتهای کوچکتر فرصتی برای رقابت در این حوزه جدید دارند. آنها برای فروش تحت فشار زیادی قرار خواهند گرفت. اما اگر یک شرکت نوپای چت بات یک فناوری برتر و مدل کسب و کار جدیدی را توسعه دهد و به عنوان یک غول جدید ظاهر شود، چه؟ به هر حال، این همان کاری است که گوگل زمانی انجام داد. چتباتها سؤالات سختی را ایجاد میکنند اما در عین حال فرصتی برای مفیدتر کردن و آسان تر کردن دسترسی به اطلاعات آنلاین را ارائه میدهند. همانطور که در دهه ۱۹۹۰، زمانی که موتورهای جستجو برای اولین بار ظاهر شدند ، این کار را کردند.