صفری: چین علاقه‌مند به همکاری و تعامل با ایران در حوزه آبزیان است

معاون وزیر خارجه کشورمان گفت که چین یکی از کشورهای هدف ما در جهت توسعه اقتصاد دریا به طور کلی و به خصوص در سواحل مکران به ویژه در بحث آبزیان و بنادر است.

به گزارش راد، مهدی صفری در پیش نشست چهارمین همایش ملی توسعه سواحل مکران با محوریت حکمرانی و تاکید بر دیپلماسی و اقتصاد دریا محور که صبح روز دوشنبه در مرکز مطالعات سیاسی بین المللی وزارت خارجه برگزار شد، گفت: مکران مکانی است که می توانیم کشورهای خارجی را برای سرمایه گذاری در آن تشویق کنیم. وقتی با هند، چین و روسیه صحبت می‌کنیم می بینیم که علاقه زیادی به چابهار و بعد به جاسک برای سرمایه‌گذاری در خشکی ‌و آب دارند.

وی ادامه داد: امسال ۶۷ درصد در این مناطق افزایش صادراتی داشتیم که ۹۲ درصد آن به چین بوده است. اما متاسفانه بیشتر از ۳۲ درصد از ۹۰ درصد مورد تقاضای کشور چین را نتوانستیم تامین کنیم.
صفری اظهار کرد: کارهایی که شیلات ما در کیش و قشم انجام داده است به یک دهم نیاز چینی ها نمی رسد، در عین حال تلاش ما این است که با چینی ها صحبت کنیم؛ آنها بسیار علاقه‌مند به همکاری و تعامل با ایران به ویژه در حوزه آبزیان هستند از جمله ماهی در قفس را با روش های خاصی که دارند و یک نمونه از این ابزار را ما در کیش داریم که می توانند بیایند سرمایه گذاری کنند و همزمان تولید را شروع کنیم. الان شش ماه است که با شیلات کشور در جهت تولید و صادرات آبزیان از جمله ماهی و میگو به چین داریم کار می‌کنیم و این موضوع مهمی‌ برای کشور و توسعه سواحل مکران است.

معاون وزیر امور خارجه با اشاره به قرار نداشتن چابهار در تحریم گفت: قرار بود هندی ها در چابهار سرمایه گذاری کنند، البته مقصر ما بودیم که در جهتی حرکت نکردیم که بتوانیم آنها را به خوبی جذب کنیم. متاسفانه در قرارداد پایداری که قرار بود با هندی ها امضا شود مسایل و مواردی را تغییر دادیم که در کار تاخیر انداخت و الان داریم دوباره صحبت می‌کنیم که سرمایه‌گذاری هندی‌ها را تضمین کنیم.

صفری گفت: هند برای ما بسیار استراتژیک است و در کنار ‌هند، افغانستان هم برای ما مهم است. تنها کشوری که درباره سیاست های ما در افغانستان همراه است هند است. البته تاکید بر حضور هند به این معنا نیست که چین، عمان، امارات و قطر در چابهار با بندرعباس حضور نداشته باشند.
وی ادامه داد: درمورد بنادر با چینی ها صحبت کردیم در جاسک و چابهار در کنار هندی ها سرمایه گذاری کنند و در حوزه فراورده های نفتی هم می‌ توانند فعالیت کنند. در مورد جاسک متاسفانه ما در وزات خارجه هنوز نتوانستیم کشوری را برای سرمایه گذاری مطمئن تشویق کنیم. چند سال پیش دنبال تاسیس پالایشگاهی در جاسک بودیم اما بعد از خروج ترامپ از برجام هنوز سرمایه گذاری پیدا نکردیم.

صفری گفت: امیدواریم راه اهن چابهار زاهدان هرچه زودتر تمام شود تا از این طریق به آسیای شرقی متصل شویم.

وی‌ ادامه داد: با کوتاهی هایی که کردیم هند الان گندم هایی که برای کمک رسانی به افغانستان می فرستد را از پاکستان منتقل می‌کند، اما با تلاشی که شد اولین محموله های گندم را از چابهار به افغانستان منتقل کردیم. معتقدم اگر ‌مسیرهای‌ ترانزیت را شکل ندهیم کشورهای آسیایی مسیر دیگری‌ غیر از ایران را انتخاب می کنند. ما باید تعرفه تشویقی در مرزهای خشکی‌و دریایی مان بگذاریم تا اهداف مان از پرداختن به چابهار و منطقه مکران از دست نرود.

صفری در ادامه گفت: اگر امنیت در سواحل جنوبی و مکران ایجاد نشده بود که ما نمی‌توانستیم کار ‌کنیم. جاسک منطقه استراتژیک است و آمریکایی ها به عنوان مکانی برای استقرار و پهلوگیری زیردریایی ها آن جا را قبل از انقلاب انتخاب کرده بودند و بسیار اولویت دارد.

وی تاکید کرد که برگزاری همایش در شناساندن جاسک به کشورهای منطقه کمک می کند.

معاون وزیر امور خارجه ‌خاطرنشان کرد: انرژی مهم است اما امنیت انرژی هم مساله بسیار مهمی است و سعی داریم روی این قسمت هم کار کنیم.

صفری با بیان اینکه ما از توسعه مکران به دنبال توسعه اقتصادی هستیم گفت: اما این مساله روشن است که در زیر ساخت و توسعه اقتصادی، توسعه امنیتی هم رخ می دهد. اقتصاد، امنیت می آورد؛ اگر امروز آذری ها مرزهایشان را به روی ایران نبستند برای آن است که روزی ۳۰۰ کامیون دارند که باید از مرز ایران بگذرد از این رو این اقتصاد است که تضمین امنیتی هم می آورد. پس باید مدیریت کنیم تا اقتصاد جاسک و چابهار را با مسیر های ترانزینی گسترش دهیم.
وقتی داشتیم قرارداد بلندمدت با چینی ها می بستیم در بوق‌ کردند که کیش و قشم و جاسک و دادند رفت، حالا بیایند ببینند که باید برویم چانه بزنیم تو رو خدا بیایید در این مناطق سرمایه گذاری کنید.

معاون اقتصادی وزیر امور خارجه گفت: ما باید حواسمان به مسایل امنیتی باشد به ویژه با کاری که روی اقتصاد می کنیم. باید به لحاظ توسعه اقتصادی کاری کنیم که کشوری نتواند ما را بیخ دیوار بگذارد و تحت فشار قرار دهد.

وی در پاسخ به اینکه این دیدگاه در برخی ها وجود دارد که چین در ایران نفوذ کرده و اجازه نمی دهد هندی ها در چابهار توسعه پیدا کنند با رد این دیدگاه گفت: معتقدم آن چه احازه نمی دهد چابهار با ظرفیت کامل توسعه یابد بروکراتیک و برخی افراد غیر کارشناس و نااگاه در دستگاه ها و نهادهای خودمان است که با برخی تصمیمات موجب تاخیرهای طولانی در اجرای توافقات شدند.

منبع

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

تامین سوخت کم‌سولفور برای حفظ جایگاه ایران در حمل‌ونقل دریایی دنیا ضروری است

س اسفند ۲ , ۱۴۰۱
  به گزارش مرین‌پرس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، سیدعلی حسینی درباره اهمیت و ضرورت تأمین سوخت کم‌سولفور برای شناورهای ایرانی و خارجی متردد در بنادر کشور، اظهار داشت: اگر بخواهیم جایگاه حمل‌ونقل دریایی خود را در سطح بین‌المللی حفظ کنیم باید تابع مصوبات و […]