توسعه عملیات کانتینری، ضرورت اصلی بندر شهید بهشتی چابهار

معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: با اجرای طرح توسعه بندر شهید بهشتی و توسعه فیزیکی زیرساخت های بندری در کنار تامین تجهیزات استراتژیک تخلیه و بارگیری, امکان ارائه عملیات بندری و توسعه عملیات کانتینری برای طیف گسترده ایی از کالاها فراهم شده است.

به گزارش راد، حسین شهدادی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: طی سالهای اخیر شکل گیری پارادایم توسعه سواحل دریای عمان، رونق محور شرق و مزیت‌های ترانزیتی بندر چابهار موجب شده است و برنامه ها و اقداماتی برای افزایش ترافیک کالا و کشتی، رشد واردات کالاهای اساسی، توسعه صادرات غیرنفتی و ترانزیت کالا از مبادی و مقاصد کشور های منطقه از طریق بندر چابهار انجام شود.

وی افزود: قطعاً اقدامات خوب انجام شده شرط لازم برای رونق بندر چابهار به عنوان نقطه کانون سواحل مکران خواهد بود اما شرط کافی نیست. آنچه اهمیت و نقش بندر چابهار را در فرآیند یکپارچه سازی فعالیت های بندری با شبکه حمل و نقل بین المللی کالا پررنگ خواهد نمود. تلاش برای افزایش ضریب دسترسی بندر از طریق ایجاد شبکه حمل و نقل کانتینری در بندر چابهار است.

وی ادامه داد: مزایای اصلی حمل و نقل کانتینری از قبیل «استاندارد بودن» با قابلیت حمل و نقل کانتینر در هر نقطه ای از جهان با هر وسیله حمل و نقل، «انعطاف پذیری کانتینر» برای حمل طیف گسترده‌ایی از کالاها، «هزینه کم» «صرفه جویی در اقتصاد مقیاس»  سرعت بالای جابجایی و انتقال، «استفاده از کانتینر به عنوان انبار» و «امنیت و ایمنی» و از همه مهمتر، امکان استفاده طیف وسیعی از ذینفعان از فضای کانتینر برای جابجایی؛ موجب شده است که حمل و نقل کانتینری به عنوان زنجیره تامین واقعی جهانی در نظر گرفته شود و بیش از ۵۰ درصد تجارت جهانی توسط کانتینر انجام گردد.

معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: آنچه بر اهمیت و نقش یک بندر جهت افزایش عملیات کانتینری تاثیر گذار خواهد بود علاوه بر موقعیت جغرافیایی و زیرساخت‌های بندر؛ تردد منظم خطوط مختلف کشتیرانی، اشتیاق فرستندگان و دریافت کنندگان کالا در استفاده از بندر، تجهیزات مناسب تخلیه و بارگیری و صفافی  و برقراری شبکه ایی از ارتباط مالکان کانتینر، شرکت های حمل و نقل دریایی، فورواردرها و تجار از عوامل اصلی توسعه شبکه حمل و نقل بین المللی بندر هستند.

شهدادی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تلاش های مشترک سازمان بنادر و دریانوردی و گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران  منجر به ایجاد سرویس های حمل کانتینری از مبدأ و مقصد بندر چابهار به برخی از بنادر کشورهای  هند، چین و کشورهای حوزه خلیج فارس شده است و در حال حاضر نیز تردد شناورهای بزرگ کانتینری با ظرفیت ۶۵۰۰ TEU به بندر چابهار در حال انجام است، افزود: قطعا در صورت استمرار همکاری مشترک با حمایت مدیران عالی در گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و سازمان بنادر و دریانوردی شبکه حمل و نقل کانتینری در بندر چابهار رونق خواهد گرفت.

وی افزود: رویکرد اولیه برای ایجاد سرویس منظم حمل کانتینری فراهم نمودن بستر مناسب  تجارت دریایی برای ذینفعان تجاری به مقاصد پر تکرار تردد کالا و کانتینر برای تمام رویه های گمرکی و توسعه فعالیت‌های تجاری با کشورهای همسایه در راستای برنامه های دولت خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه البته پر واضح است که گزاره کاهش زمان و هزینه پایین انتقال کالا فاکتور تعیین کننده برای استقبال صاحبان کالا، تجار و فعالین اقتصادی است، گفت: اقدام قابل تقدیر و حمایت‌های مجموعه مدیران سازمان بنادر و دریانوردی و کشتیرانی جمهوری اسلامی در ایجاد خط کانتینری  با  تشدید تشریک مساعی و معطوف شدن اهتمام به حفظ، استمرار و توسعه  خدمات حمل و نقل کانتینری در حال انجام، مطمئنا از اقدامات برجسته و ماندگار در توسعه تجارت ملی و منطقه ای در راستای اسناد بالادستی از قبیل توسعه سواحل مکران و رونق محور شرق  خواهد بود.

معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: تلاش برای کاهش زمان و هزینه‌های انتقال دریایی کانتینر، احصای نیازمندی های صاحبان کالا، صادر کنندگان و وارد کنندگان کالا و فراهم نمودن بستر مناسب در ارائه خدمات تحویل به موقع کانتینر در مقصد، انعطاف پذیری و افزایش سرعت در ارائه خدمات اسنادی حمل و نقل دریایی کانتینر، فراهم نمودن بستر ارائه خدمات به صورت رقابتی برای کانتینرهای SOC و کانتینرهای متعلق به سایر خطوط کشتیرانی، فراهم نمودن بستر لازم برای خدمات کانتینری Door to Door برای کالاهای ترانزیتی و تامین و توسعه تجهیزات تخلیه و بارگیری و صفافی کانتینر  در بندرچابهار از ضرورتها است.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

امکان تولید سالانه ۴.۵ میلیون تن انواع آبزیان در دریا‌های کشور

چ اسفند ۱۰ , ۱۴۰۱
سید حسین حسینی در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به اینکه آبزی پروری در دریا از طریق پرورش انواع ماهیان در قفس یکی از مهمترین سیاست‌های سازمان شیلات ایران جهت توسعه آبزی پروری کشور محسوب می‌شود، بیان داشت: در همین راستا طی سال‌های اخیر شاهد رشد چشمگیر تولید در […]