اجرای طرح توسعه در بندر گناوه/ قطب تجاری و گردشگری رونق می‌گیرد

به گزارش راد، شهرستان گناوه دارای ظرفیت‌ها و قابلیت‌های فراوان و گاه بی‌نظیر در زمینه‌های مختلف است اما تا کنون علیرغم تلاش‌هایی که صورت گرفته آن گونه که شایسته آن است توسعه نیافته است.

این شهرستان دارای دو بندر بسیار مهم، بندر گناوه مرکز شهرستان و بندر ریگ است که نقش مهمی در داد و ستد و تجارت دریایی و صید و صیادی و گردشگری و اقتصاد دریا محور دارند و از بنادر شناخته شده در کشور و در منطقه محسوب می‌شوند.

بندر گناوه یکی از مهمترین بنادر گردشگری و تجاری کشور و استان بوشهر است که با توجه به موقعیت‌های تجاری و گردشگری هر سال میزبان میلیون‌ها هموطن از اقصی نقاط کشور است.

علیرغم همه موقعیت‌ها و ویژگی‌های منحصر به فرد این بندر زیبا، ولی از لحاظ زیرساخت‌های اساسی که پایه پیشرفت هستند دچار مشکلات فراوان است.

از ویژگی‌های مهم گناوه موقعیت بندری و ساحلی آن است که بیشتر مردم از این طریق ارتزاق می‌کنند و شغل آبا و اجدادی و بیشتر مردم این منطقه وابسته به آن است.

با وجود آنکه دریا و دریانوردی چه به صورت تجارت و چه صید و صیادی در زندگی مردم منطقه و حتی در کشور بسیار حائز اهمیت است اما آنگونه که باید زیرساخت‌های بندری در این شهرستان فراهم نشده است.

از جمله مشکلات این آن در زمینه زیرساخت‌های بندری و دریانوردی، بوده که توسعه بندر و فراهم شدن این زیرساخت‌های خواسته دیرینه مردم به خصوص دریانوردان آن است.

توسعه زیرساخت‌های اساسی بندر گناوه و توجه ویژه به ظرفیت‌ها در آن نه تنها در رونق اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی شهرستان بلکه در کشور و استان نیز با توجه به موقعیت آن بسیار اثرگذار خواهد بود.

بنادر این شهرستان در حال حاضر فاقد اسکله و خور مناسب برای پهلوگیری و استقرار شناورها هستند و قرار گرفتن شناورها در خور با توجه به وضعیت نامناسب کنونی و تعداد زیاد شناورها و وضعیت خور بنادر در شهرستان مناسب نیست.

اجرای طرح توسعه در بندر گناوه/ قطب تجاری و گردشگری رونق می‌گیرد

بندر گناوه دارای بیشترین شناور سنتی در بین بنادر کشور است و توسعه زیرساخت‌های بندری، استقرار تجهیزات مدرن و مورد نیاز در بندر و گمرک نقش اساسی در توسعه این منطقه ساحل نشین و رونق زندگی مردم و اقتصاد منطقه دارد.

امروز و همزمان با دور دوم سفر رئیس جمهور و هیئت دولت استان بوشهر، فاز نخست طرح جامع توسعه بندر گناوه کلید خورد و کلنگ عملیات اجرایی آن بر زمین زده شد تا نوید بخش آینده‌ای روشن برای توسعه این بندر و مردم سخت کوش و نجیب آن باشد.

توسعه فعالیت‌ها در گناوه

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در آئین افتتاح و اجرایی شدن طرح‌های بندری شهرستان گناوه که به صورت ویدئو کنفرانس انجام شد اظهار داشت: احداث بندر جدید گناوه با تقویت ایمنی در این بندر، احتمال بروز حادثه برای پهلوگیری شناورهای را به حداقل می‌رساند.

وی اظهار داشت: در قالب این طرح یک میلیون متر مکعب لایروبی صورت می‌گیرد و یکهزار و ۷۰۰ متر مکعب دیوار پیرامونی و ۲ هزار و ۲۰۰ متر موج شکن اجرا می‌شود که عملیات قابل توجهی است و می‌توان گفت بندر جدیدی در این سایت احداث می‌شود.

بذرپاش افزود: اجرا و بهره‌برداری از این پروژه نوید خوبی برای مردم و فعالان تجاری گناوه است که می‌تواند فرصت استثنایی را برای توسعه اقتصادی این بندر رقم بزند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ شناور سنتی کشور که در حوزه خلیج فارس تردد دارند افزود: هزار و ۸۰۰ مورد آن در بنادر استان بوشهر تردد و پهلوگیری می‌کند و از این شمار نیز ۵۰۰ فروند آن مربوط به بندر گناوه است.

بذرپاش اضافه کرد: در حالی که بندر فعلی ظرفیت پهلو دهی به این حجم شناور را ندارد و هر لحظه ممکن است مخاطراتی در آن رخ دهد؛ بنابراین وزارت راه و شهرسازی موظف است از این حوادث احتمالی پیشگیری کند.

وی با اشاره به اینکه مدت زمان اجرای این طرح سه سال در نظر گرفته شده است گفت: باید با همت بیشتر این طرج در پایان دولت بهره‌برداری شود چرا که کشور و استان بوشهر به آن نیاز دارد و از وقوع حادثه نیز جلوگیری می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به افتتاح پایانه مسافری گناوه با ارزش ۹۰ میلیارد تومان، گفت: وظیفه وزارت راه و شهرسازی ایجاد زمینه‌هایی برای توسعه گردشگری است که پایانه مسافری گناوه قابلیت فعال کردن گردشگری داخلی بین بنادر جنوبی کشور را دارد.

وی با بیان اینکه این طرح دریایی ۱۶ سال متوقف بوده، تاکید کرد: بهره برداری از این طرح پیش از هفته دولت سال آینده انجام شود.

اجرای طرح توسعه در بندر گناوه/ قطب تجاری و گردشگری رونق می‌گیرد

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر در این آئین اظهار داشت: طرح توسعه بندر گناوه با ۱۶ هزار میلیارد ریال اعتبار در سه فاز پیش بینی شده است که فاز نخست در مدت ۳۶ ماه اجرا می‌شود.

وی یادآور شد: این طرح شامل ساخت موج شکن، دایک حفاظتی، احداث دیوار پیرامونی، عملیات لایروبی حوضچه تا عمق منفی پنج متر است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بیان کرد: احداث موج شکن، دایک حفاظتی و دیواره پیرامونی در طرح جامع توسعه بندر گناوه است.

معیشت مردم گناوه به دریا وابسته است

فرماندار گناوه گفت: اجرای طرح توسعه بندر گناوه از خواسته‌های و درخواست‌های مهم مردم این شهرستان بوده است که با پیگیری‌های مجدانه استاندار بوشهر و مدیرکل بنادر و دریانوردی و همکاری مسئولان تلاش فراوانی انجام شد و امروز این طرح با حضور رئیس جمهور و در دور دوم سفر پرخیر و برکت ایشان به استان آغاز می‌شود.

محمد تقی صفری با بیان اینکه مردم پرتلاش و سخت کوش این شهرستان شایسته و سزاوار بهترین خدمات هستند، اظهار داشت: این طرح از چند لحاظ برای این شهرستان حائز اهمیت است که از جمله آنها اینکه شغل بیشتر مردم این بندر به دریا و دریانوردی وابسته است و از این طریق امرار معاش می‌کنند لذا توسعه بندر در رونق زندگی انها نقش مؤثری دارد.

وی گفت: بر اساس نیاز مبرمی مردم برای توسعه این بندر و زیرساخت‌های آن پیگیری‌هایی انجام شده است تا بتوان از ظرفیت‌های دریایی حداکثر استفاده و بهره وری را برد.

وی تصریح کرد: اجرای توسعه بندر باعث توسعه تجارت، افزایش صادرات، اشتغال جوانان و بهره مندی از این ظرفیت برای اشتغال و استفاده بهتر صیادان از این ظرفیت خدادادی می‌شود.

فرماندار گناوه گفت: خوشبختانه طرح توسعه این بندر امروز با زمانبندی مشخص و سرمایه گذاری هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان با همت پیمانکاران ایرانی آغاز شده است.

وی بیان کرد: زمانبندی تعیین شده برای اجرای طرح ۳۶ ماه است و تمامی نیازمندی‌های مختلف و امکانات و زیرساخت‌ها لازم بندری و دریانوردی در این طرج پیش بینی شده است و تلاش بر این است که بتوان این زمان را کاهش داد.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

احداث اولین و بزرگترین ترمینال ذخیره و جابه‌جایی گاز LNG در چین

ش اسفند ۱۳ , ۱۴۰۱
به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از خبرگزاری چاینا‌دیلی؛ با احداث این ترمینال یک اسکله جدید ۱۵۰ هزارتُنی ایجاد می‌شود که می‌تواند حامل‌های LNG را تا میزان ۲۱۷ هزار مترمکعب را در خود جای دهد. در این ترمینال سه مخزن ذخیره ۲۲۰ هزار مترمکعب LNG را نیز ساخته خواهد […]