افزایش قدرت نرم هند در افغانستان از طریق بندر چابهار

افزایش قدرت نرم هند در افغانستان از طریق بندر چابهار

به گزارش گروه بین‌الملل مانا، پیش از این، کالا‌های تجاری هند از طریق پاکستان به افغانستان منتقل می‌شد، اما استفاده از بندر چابهار باعث تعریف نقش جدیدی برای ایران در تأمین کالا‌های افغانستان شد و جایگاه پاکستان را به حاشیه راند.

برای نمونه گندم هند از طریق ایران به استان هرات افغانستان منتقل می‌شود. همچنین، به دلیل بی‌ثباتی سیاسی و ضعف اقتصادی پاکستان جهت عبور کامیون‌های هند، بندر چابهار نقش محوری در انتقال این کالا‌ها به افغانستان دارد.

همچنین، انتقال گندم از طریق ایران نشان‌دهنده تغییر ژئوپلیتیک بزرگ در منطقه بوده و به میزان زیادی نفوذ پاکستان در افغانستان را کاهش می‌دهد، باید توجه داشت که سطح روابط دو کشور به دلیل اختلافات ارضی و اتهامات تروریستی متقابل در حال کاهش است.

در آوریل ۲۰۲۳ میلادی، هند موافقتنامه‌ای را با برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد (WFP) برای ارسال کمک‌های بشردوستانه شامل ۱۰ هزار تُن گندم به افغانستان را امضا کرد. این توافقنامه پنجمین کمک غذایی هند از زمان تعهدات خود در سال ۲۰۲۰ است. در این راستا، برنامه جهانی غذا اعلام کرد: «سال گذشته، دولت هند ۴۰ هزار تُن گندم به افغانستان صادر کرده که در راستای تلاش‌های این نهاد بین‌المللی برای کمک به کاهش ناامنی غذایی ۲۳ میلیون نفر است.»

 همچنین هند با تداوم کمک‌های خود به افغانستان، این پیام را ارسال می‌کند که آماده احیای روابط سازنده با اداره‌کنندگان افغانستان هستند. هرچند طالبان هنوز به رسمیت شناخته نشده است، اما هند اخیراً آموزش آنلاین به دیپلمات‌های افغان را آغاز و در سال ۲۰۲۲ میلادی یک تیم فنی را برای نظارت بر این کشور جنگ‌زده مستقر کرد.

هند در اجلاس هند و آسیای مرکزی در مارس ۲۰۲۲ که با محوریت منافع و معیشت مردم افغانستان برگزار می‌شد، ارسال ۲۰ هزار تُن گندم کمکی به افغانستان را اعلام کرد. در این اجلاس، نمایندگان کشور‌های برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد (UNWFP) و دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد (UNODC) حضور داشتند.

هند به دلیل نقش پیشرو کمک‌کننده در زمان وقوع بالایای طبیعی در جنوب آسیا، همیشه مورد ستایش قرار گرفته است. همچنین مأموریت کمک بشردوستانه و امدادرسانی به بلایای هند (HADR)  به طور گسترده در این منطقه مورد قدردانی قرار گرفته، زیرا از طریق ایجاد ظرفیت‌های معیشتی و آموزشی به سود مردم عمل می‌کند.

منبع: ایندیا نرتیو

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

توقیف پنج میلیارد ریال لوازم آرایشی قاچاق در ساحل هندیجان

ش خرداد ۲۰ , ۱۴۰۲
سردار لطفعلی پاکباز در گفتگو با خبرنگار مانا افزود: مأموران دریابانی در جریان عملیات گشت دریایی، به یک فروند شناور باری حامل کالای قاچاق مشکوک شدند که  پس از توقف این شناور و بازرسی از آن مقادیر زیادی لوازم آرایشی غیرمجاز و قاچاق کشف و ضبط کردند. وی گفت: این […]