ارز‌های محلی جایگزین دلار در مبادلات دریایی می‌شود

ارز‌های محلی جایگزین دلار در مبادلات دریایی می‌شود

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از خبرگزاری‌ها؛ این موضوع که چندی پیش در اجلاس بریکس آفریقای جنوبی و در بیست و ششمین مجمع سن پترزبورگ  روسیه مورد موافقت قرار گرفت تا کنون ۲۰ کشور به منظور پیوستن به این واحد پولی ابراز تمایل کرده‌اند.

به گفتۀ «مهدی صفری» معاون دیلپماسی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، ایران جزو اولین اولین کشورهاییی است که تقاضای خود را برای عضویت در گروه بریکس مطرح کرده است.

وی افزود: ما می‌توانیم با روسیه، چین، برزیل، آفریقای جنوبی و هند معاملات خود را بدون دلار و با ارز‌های ملی انجام دهیم.

براساس این گزارش واژه بریکس برگرفته از حروف اول کشور‌های برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی می‌باشد که از سال ۲۰۰۹ میلادی  به مرور شکل گرفت و در حال حاضر تمرکز خود را بر همکاری اقتصادی و چند جانبه گرایی متمرکز کرده است. کشور‌های عضو این گروه تصمیم دارند به منظور مقابله با سلطه دلار جایگزینی برای “مدل برتون وودز” (توافقی است که در سال ۱۹۴۴ میان کشور‌های بزرگ جهان امضا و به موجب آن دلار به عنوان ارز ذخیره جهانی به رسمیت شناخته شد) ایجاد کرده و اقتصاد‌های نوظهور علاقمند را جهت پیوستن به آن ترغیب کنند.

کشور‌های اصلی که در حال حاضر آمادگی خود را برای پیوستن به این گروه پولی اعلام کردند شامل الجزایر، آرژانتین، بحرین، مصر، اندونزی، ایران، پاکستان، عربستان سعودی و امارات می‌باشند که اهمیت اقتصادی در اقصی نقاط جهان دارند.

بر‌اساس ارزیابی کارشناسان و تحلیلگران در صورت تحقق پیشنهاد پنج کشور پیشگام در این عرصه، واحد پولی بریکس در خیلی از کشور‌ها جایگزین دلار در مبادلات تجاری خواهد شد.

یکی از تحلیلگران سایت wire معتقد است: بریکس به عنوان یک سازمان در حال تکامل است و برای توسعه نهاد ها‌ی حاکمیتی به زمان نیاز دارد. در این ارتباط اجزای آن در سطح ملی در حال تکامل هستند.

هم اکنون شاهد مبادله ارز‌های محلی در مبادلات تجاری و دریایی هستیم که توسط کشور‌های مختلف شروع شده است.  در صورت تحقق چنین ایده‌هایی بانک توسعه جدید توسط این گروه  تحت عنوان (NDB) تأسیس خواهد شد.  

وی در ادامه می‌گوید: یک ارز مشترک می‌تواند تجارت و سرمایه گذاری را در کشور‌هایی که مخالف سیاست‌های سلطه طلبانه آمریکا باشند شکل دهد و هزینه‌های مبادله  نیز کاهش می‌یابد.  

براساس سایت اسپوتنیک «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه در اجلاس سن پترزبورگ اعلام کرد: حدود ۲۰ کشور آمادگی خود را برای پیوستن به بریکس اعلام کردند.

وی افزود: تعداد کشور‌هایی که در این ارتباط ابراز تمایل می‌کنند در حال گسترش است.  

در ادامه این گزارش آمده است: «جیمز ریکاردز» مشاور سابق CIA در مورد تهدید هژمونی دلار طی مقاله‌ای در نشریه the daily riconing نوشت این موضوع یعنی  معرفی ارز اصلی جدید می‌تواند نقش جهانی دلار را تضعیف کند و در نهایت آن را به عنوان ابزار اصلی پرداخت، ذخیره و جایگزین کند.

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه نیز در اجلاس سن پتیرزبورگ گفت: روسیه خواهان گسترش بریکس است و تصمیم دارد آن را در مبادلات تجاری جایگزین دلار کند؛ همانگونه که در اجلاس سران آفریقای جنوبی هم مطرح شد قرار است در اجلاس بعدی بریکس در ماه اگوست ۲۰۲۳ میلادی کارشناسان نظرات خود را ارائه کنند.

«والری ریاکوف» رئیس بخش کارگروه خدمات مالی شورای بازرگانی بریکس نیز در این زمینه گفت: کشور‌های عضو بریکس در حال برنامه ریزی برای انجام آزمایشات اولیه  تسویه حساب بین کشور‌های عضو انجمن بازار‌های مالی بریکس هستند.

وی که در مجمع اقتصادی سن پترزبورگ سخن می‌گفت یاد‌آور شد: تصمیم داریم به زودی در جهت ایجاد یک واحد پولی بریکس با هدف تسویه حساب‌های فرامرزی اقدام کنیم.

«دکتر علی احمدی»  کارشناس اقتصادی  اوراسیا و استاد دانشگاه  آزاد هم در زمینه حذف دلار از سیستم مالی کشور‌ها  گفت: بدون شک به مرور زمان این اتفاق خواهد افتاد و ارز‌های محلی جایگزین هژمونی دلار خواهند شد. اعتقاد راسخ دارم که در بخش کشتیرانی و  تجارت دریایی نیز  شاهد این معاملات خواهیم بود. همان‌گونه که اخیراً اعلام شد پاکستان پول نفت دریافتی از روسیه را به ارز چینی پرداخت کرده است. این خبر بسیار مهمی بود که متأسفانه در میان سایر اخبار گم شد و کمتر به آن پرداخته شد؛ در حالی‌که این کار زمینه ورود کشور‌ها  به حذف سیستم دلار بود.

وی تأکید کرد: آنچه باعث تعجب همگان شده گرایش کشور‌هایی مانند عربستان سعودی و امارات به سمت و سوی کشور‌های عضو بریکس است که تصمیمات این قبیل کشور‌ها در آینده بسیار تأثیر‌گذار می‌شود.

وی افزود: اشاره به آمار و ارقامی که در اجلاس اخیر سن پترزبورگ روسیه مطرح شد خالی از لطف نیست. در این اجلاس گفته شد در سال ۲۰۰۱ میلادی سهم دلار در ذخایر ارزی ۷۳ درصد بود که این رقم در سال ۲۰۲۱ به ۵۵ درصد و در سال ۲۰۲۲ به ۴۷ درصد رسید‌ه است که درصورت اعلام آمار‌های جدید مطمئن باشید این ارقام پایین آمده است.

در این ارتباط سایت cointelegraph  اطلاعاتی  درباره کشور‌های عضو گروه بریکس آمده است این انجمن یکی از انجمن‌های توسعه یافته اقتصاد ملی در حال ظهور ۱۰ کشور است که جمعیتی  بیش از  ۳.۵ میلیارد نفر  یعنی ۴۰ درصد جمعیت جهان را در اختیار دارد.

تولید ناخالص داخلی این کشور‌ها  بیش از ۵۰  تریلیون دلار است که بیش از  ۲۰ درصد تولید ناخالص داخلی جهان را شامل می‌شود؛ در این میان چین از نظر جمعیت تولید ناخالص داخلی و صادرات بزرگترین عضو بریکس است.

به منظور معرفی واحد پولی بریکس و تأثیر گذاری آن گردهمایی‌های مختلفی تا‌کنون در جهان برگذار شده که اولین اجلاس سران بریکس در سال ۲۰۰۹ میلادی در روسیه، ۲۰۱۷ در چین،   ۲۰۱۸ در آفریقای جنوبی و ۲۰۲۳ میلادی در آفریقای جنوبی و روسیه  برگزار شده است.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

عزم دولت سیزدهم در احیای تالاب بین المللی انزلی جدی است

د خرداد ۲۹ , ۱۴۰۲
  به گزارش مانا، دکتر اسدالله عباسی در جلسه کارگروه احیای تالاب بین‌المللی انزلی با بیان اینکه برای این تالاب باید از شعار و اقدامات غیر‌عملی پرهیز شود، اظهار کرد: از ابتدای ورودم به گیلان به عنوان نماینده دولت در استان اعلام کردم که به عنوان فرزند این دیار در […]