ابتکار 《ایران راه》پیونده دهنده ترانزیتی کشورهای منطقه است

به گزارش خبرنگار مانا؛ مهرداد بذرپاش که در اجلاس مشترک ایران، روسیه و هند در خصوص توسعه همکاری‌های ترانزیتی سخن می‌گفت با اشاره به سخنرانی یک ماه قبل خود در سن‌پطرزبورگ روسیه و رونمایی از ابتکار 《ایران راه》 طی آن سخنرانی، تصریح کرد: این ابتکار در پیوند عمیق با مفاهیم مرتبط با کریدور شمال جنوب است که اصول حاکم بر آن را در ۸ اصل می‌توان شرح داد.
وی از جمله این اصول را چندجانبه‌گرایی دانست و ادامه داد: ابتکار ایران راه، حرکت به سمت همگرایی اقتصادی در حوزه کریدور‌ها و خنثی‌سازی یکجانبه‌گرایی و تحریم‌ها را فراهم می‌کند همچنین اصل‌دوم آن مشارکت جویانه بودن آن است که به معنای پاسخ به نیاز‌ها و تامین منافع مشترک ذی‌نفعان است.
وزیر راه و شهرسازی رویکرد همسایگی ترانزیتی را دیگر اصل ابتکار یاد شده اعلام کرد و افزود: این اصل به مفهوم ایجاد فرصت‌های ترانزیتی و لجستیکی برای کشور‌های همسایه و غیرهمسایه از طریق تقویت پیوند‌های ترانزیتی است.
وی رویکرد شبکه‌ای از جمله خصوصیات ابتکار ایران راه دانست و خاطر نشان کرد: رویکرد شبکه‌ای یعنی هم‌افزایی کلیه زیرساخت‌ها و تسهیلات ترانزیتی و لجستیکی ذی‌نفعان به منظور آزادسازی ظرفیت‌های بالقوه شرکای ترانزیتی که در این ابتکار زمینه آن فراهم می‌شود.
بذرپاش ایران راه را تسهیل گر ارزیابی کرد و گفت: این امر به معنای توجه به در هم‌تنیدگی ترانزیت، لجستیک، تجارت و امور مالی – بانکی و هماهنگ‌سازی رویه‌ها، قوانین در این حوزه‌ها است.
عضو کابینه دولت سیزدهم از دیگر ویژگی‌های ابتکار ایران راه را مبتنی بودن آن بر حافظه تاریخی اعلام کرد و ادامه داد: این ابتکار یادآور مناسبات تاریخی کشور‌ها در قرن‌های پیشین در مراودات تجاری جهانی است.
هوشمندانه و فناورانه بودن هفتمین اصلی بود که وزیر راه و شهرسازی برای ابتکار یاد شده برشمرد و تصریح‌کرد: این اصل به معنای تقویت جریان انتقال دانش، تجربیات و فناوری لجستیکی و ترانزیتی با تاکید بر فناوری‌های هوشمند و دیجیتال است.
وی هشتمین ویژگی ابتکار ایران راه را انعطاف پذیر و تاب آور بودن آن دانست و گفت: حفظ کارایی و کیفیت زیرساخت‌ها و خدمات حمل‌ونقلی و لجستیکی در شرایط گوناگون یکی از ویژگی‌های مهم این ابتکار است.
بذرپاش در ادامه اظهارات خود در راستای آنچه که بهره مندی حداکثری از پنجره فرصت بیان شده جهت رونق مبادلات و توسعه مسیر‌های مقرون به صرفه در کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب در چارچوب مشارکت‌جویانه، راهبرد‌های اساسی اعلام کرد، پیشنهاداتی را ارائه کرد.
نخستین پیشنهاد وی حمایت و تشویق فعالان و بازیگران تجارت، لجستیک، حمل و نقل و ترانزیت به منظور توسعه و تقویت حمل‌ونقل ترکیبی و چندوجهی بود.
وزیر راه و شهرسازی استفاده از ظرفیت شورای هماهنگی کریدور شمال-جنوب به منظور همسان‌سازی سازوکار‌های همکاری و پیاده سازی مفهوم پنجره واحد ترانزیت را نیز مهم ارزیابی کرد.
وی استفاده از ظرفیت سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای را مهم دانست و گفت: از جمله سازمان همکاری شانگهای، اتحادیه اقتصادی اوراسیا و سازمان همکاری‌های اقتصادی یا همان اکو در این خصوص اهمیت ویژه‌ای دارند.
پیشنهاد بعدی بذرپاش در خصوص ابتکار ایران راه و بهره‌مندی حداکثری از کریدور شمال-جنوب، مدیریت یکپارچه جریان حمل‌ونقل و توسعه حمل‌ونقل فناورانه، با تاکید بر اتصال پلتفرم‌های آنلاین و اشتراک‌گذاری اطلاعات و داده‌ها با تأکید بر امکان رصد محموله‌ها در مسیر کریدور بود.
وی همچنین بر توسعه همکاری‌ها در حوزه بیمه‌های حمل ونقل و افزایش گردش پول در مبادلات و تسویه‌های مالی در مناسبات حمل و نقل و ترانزیتی بر اساس پیمان‌های پولی دوجانبه جهت دفع ریسک‌های مالی و رقابتی‌تر شدن مسیر‌های کریدور شمال-جنوب تاکید کرد.
وزیر راه و شهرسازی تعمیق همکاری‌های راهبردی در زمینه سرمایه‌گذاری مشترک در توسعه زیرساخت‌های کلیدی حمل و نقل و لجستیکی جهت تسریع در تکمیل و توسعه آن‌ها را نیز مهم ارزیابی کرد.
وی ایران-راه (IRAN-RAH) را به عنوان پنجره فرصتی برای استفاده کشور‌های ذینفع و کلیه بازیگران عرصه تجارت، لجستیک و ترانزیت، از قلمروی جمهوری اسلامی ایران به عنوان سرزمین فرصت‌های لجستیکی و ترانزیتی مطرح کرد و ادامه داد: واژه راه در زبان فارسی، همزمان هم به معنای راه و هم راه حل است؛ لذا، ایران-راه به این معنی است که ایران، هم به عنوان راه و هم راه حل، برای پیوند‌های امن، ایمن، سهل، سریع و مقرون به صرفهی اقتصادی، برای رقابت سازنده و مشارکتِ بازیگران ذینفع در عرصه ترانزیت و لجستیک نقش آفرینی خواهد کرد.
بذرپاش افزود: کشور‌های منطقه و فرامنطقه‌ای این فرصت را خواهند داشت که با استفاده از مسیرها، امکانات و ظرفیت‌های ایران، بخش عمده‌ای از مسائل ترانزیتی و لجستیک خود را حل کنند.
وی یادآور شد: از منظر تاریخی، سرزمین ایران قرن‌ها به عنوان گذرگاه بین قاره‌ای، نه تنها نقشی کلیدی در تجارت و مبادلات کالا ایفا کرده، بلکه دریچه‌های تعامل را میان انسان‌ها گشوده و فصلی با شکوه را در تاریخ بشریت رقم زده است.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در آن عصر طلایی، در مسیر‌های باستانی که از قلمروی ایران می‌گذشتند، روح صلح و همکاری و سود متقابل بر مبنای تشریک مساعی نژادها، اقوام و تمدن‌ها و ادیان گوناگون و نیز جریان‌های پایدار مبادله فرهنگ، دانش و تجربه موج میزد، و این چنین شد که میراث بزرگ بشریت در این تعاملات و تبادلات شکل گرفت، که آثار باستانی به جا مانده از آن دوران، نظیر کاروانسراها، مؤید این واقعیات انکار ناپذیر است.
وی در بخش پایانی اظهارات خود اصول حاکم بر ابتکار ایران-راه را کاملا همسو با مفاهیم بنیادین کریدور شمال-جنوب آزادکننده ظرفیت‌های عظیم ناشی از مزیت‌های متعدد نسبی و رقابتی جغرافیایی و اقتصادی ارزیابی کرد و گفت: اهمّ این مزیت‌های نسبی و رقابتی عبارتند از نخست، همجواری «کریدور شمال-جنوب»، با قطب‌های تولید و مصرف انرژی جهان، همچنین ایجاد ائتلاف‌های جدید ترانزیتی بر مبنای تجارت و توسعه زنجیره تامین نوین و پیوند و دسترسی کشور‌های حوزه غرب آسیا، قفقاز، آسیای میانه و خلیج فارس.
وزیر راه و شهرسازی ایران را به عنوان پلی با ثبات، امن، مقرون به صرفه و بهینه برای ترانزیت اعلام و تصریح کرد: فرصت‌های جذب سرمایه‌گذاری مشترک کشور‌های ذی‌نفع در کریدور شمال-جنوب در زیرساخت‌های کلیدی و امکان تعریف و توسعه مسیر‌های ترانزیتی ترکیبی و چند وجهی فراهم شده است.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

توسعه ظرفیت لجستیک کانتینری بنادر ایران تا ظرفیت 9.5 میلیون TEU

س تیر ۱۳ , ۱۴۰۲
به گزارش خبرنگار مانا؛ علی‌اکبر صفایی که در نشست سه جانبه جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری هند پیرامون تسهیل ترانزیت در مسیر کریدور شمال-جنوب که با حضور مقامات عالی رتبه کشور‌های روسیه و هند، سفرای مختلف کشور‌های حوزه خلیج فارس، دریای عمان و کشور‌های شرق و غرب دریای […]