لایروبی اروندرود در نشست سران قوا بررسی می‌شود

لایروبی اروندرود در نشست سران قوا بررسی می‌شود

به گزارش خبرنگار مانا، سیدمحمد مولوی در نشست خبری با خبرنگاران رسانه‌ها افزود: لایروبی اروندرود برای امنیت کشتیرانی و تردد کشتی‌های بزرگ یک ضرورت است.

وی گفت: لایروبی اروند رود به عنوان یکی از اولویت‌های مهم ملی و بین‌المللی در سطح نشست سران قوا مطرح خواهد شد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی آمادگی دارد لایروبی اروند‌رود را شروع کند افزود: طرف عراقی تاکنون وفق قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر  آمادگی خود را برای شروع لایروبی اعلام نکرده است.

مولوی افزود: عدم لایروبی اروندرود به عنوان تنها مسیر دریایی بنادر آبادان و خرمشهر مشکلات زیادی برای تردد کشتی‌ها ایجاد کرده است و میزان آبخوری این آبراه بر اثر رسوبات به شدت کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه مسئولیت لایروبی اروندرود بر‌اساس قرارداد ۱۹۷۵ برعهده دو کشور ایران و عراق است افزود: تاکنون طرف عراقی نسبت به اجرای تعهدات بین‌المللی خود جدی نیست.

مولوی افزود: موضوع لایروبی اروندرود قرار است به‌زودی در نشست سران قوا برگزار شود.

آخرین بار لایروبی اروندرود در سال ۱۳۵۶ به صورت مشترک توسط ایران و عراق انجام شد و از آن زمان تاکنون لایروبی انجام نشده است.

گفته می‌شود میزان رسوب در برخی نقاط اروندرود تا ۱۵ متر نیز رسیده است.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

تجارت گمرکات مازندران با اوراسیا از ۱۱۶ میلیون دلار گذشت

ش تیر ۱۷ , ۱۴۰۲
به گزارش مانا، ناظر گمرکات مازندران و مدیر کل گمرک نوشهر با اعلام این مطلب گفت: به کشو‌های مذکور به ترتیب فدراسیون روسیه با ۱۲ میلیون و ۲۱۰ هزار دلار؛ قزاقستان با ۳ میلیون و ۱۸۲ هزار دلار، ارمنستان با ۵۱۲ هزار دلارو قرقیزستان با ۲۶۲ هزار دلار کالا صادر […]