دستورالعمل تخلیه پسماند به دریا به زودی ابلاغ می‌شود

دستورالعمل تخلیه پسماند به دریا به زودی ابلاغ می‌شود

مجتبی ذوالجودی در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به اهمیت حفاظت از محیط زیست دریایی کشور، اظهار داشت: در راستای کنترل آلودگی‌های دریایی اقدامات قابل توجهی طی سال‌های اخیر توسط سازمان حفاظت محیط زیست در سطح ملی و بین المللی صورت گرفته است.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه تخلیه پسماند و سایر آلاینده‌ها به دریا از جمله مهمترین دلایل آلودگی دریایی محسوب می‌شود، گفت: در این راستا تدوین دستورالعمل تخلیه پسماند و سایر موارد در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته است.

به گفته وی، دستورالعمل تخلیه پسماند و سایر موارد به دریا پس از تدوین و نهایی شدن به زودی به دستگاه‌های اجرایی کشور ابلاغ خواهد شد.

ذوالجودی با اشاره به قانون حفاظت از دریا و رودخانه‌های قابل کشتیرانی در مقابل آلودگی به مواد نفتی مصوب سال ۱۳۸۹، بیان داشت: بر‌اساس یکی از موارد ذکر شده در این قانون، تخلیه مواد غذایی در ۱۲ مایلی نزدیکترین ساحل مجاز است، زباله‌های آسیاب شده چنانچه از ۲۵ میلی متر بزرگتر نباشند می‌توان در ۱۲ مایلی نزدیکترین ساحل و تخته‌های زیر کالا‌ها با فاصله ۲۵ مایلی از نزدیکترین ساحل تخلیه شوند.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست، تاکید کرد: همچنین براساس قانون مذکور، تخلیه هر نوع زباله به غیر از ضایعات غذایی در مناطق ویژه ممنوع است.

وی در ادامه گفته‌های خود با اشاره به اینکه آب توازن کشتی‌ها و تخلیه آن در دریا‌ها یکی از مهمترین معضلات مهم محیط زیست دریایی در آب‌های جنوبی کشور محسوب می‌شود، اذعان داشت: به همین منظور از سوی سازمان حفاظت محیط زیست، آزمایشگاه‌های توانمند آنالیز آب توازن جهت اجرایی شدن الزامات کنوانسیون مدیریت آب توازن به سازمان بنادر و دریانوردی معرفی شده است.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست کشور در ادامه گفته‌های خود به گسترش همکاری‌ها و تعامل با دستگاه‌های اجرایی مسئول جهت رفع چالش‌های مهم زیست محیطی به ویژه کاهش آلودگی‌های دریایی شامل وزارت نفت و شرکت‌های تابعه، سازمان بنادر و دریانوردی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت کشور، وزارت نیر و … اشاره کرد.

ذوالجودی اظهار امیدواری کرد: با اقدمات مؤثر انجام شده و در حال انجام به زودی شاهد تحقق نتایج این اقدامات در راستای کاهش آلودگی دریا‌های کشور در جنوب و شمال کشور و در نهایت احیای هر چه بیشتر محیط زیست دریایی باشیم.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

هوای بندر ماهشهر در وضعیت قرمز

ی تیر ۱۸ , ۱۴۰۲
به گزارش خبرنگار مانا، بنابر گزارش سامانه پایش کیفی هوای کشور، شهر بندری ماهشهر با شاخص ۱۵۶ میکروگرم بر مترمکعب در وضعیت قرمز یا ناسالم برای همه گروه‌های سنی قرار گرفت. نشست یا سکون هوا و فعالیت صنایع پتروشیمی در افزایش میزان آلاینده‌های جوی در این شهر بندری مؤثر است. […]