چین در صدر بازار صادرات آبزیان کشور قرار گرفت

چین در صدر بازار صادرات آبزیان کشور قرار گرفت

علی اکبر خدایی در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به صادرات انواع آبزیان ایران به ۷۹ کشور جهان، گفت: در این میان چین در صدر بیشترین میزان صادرات آبزیان کشور قرار گرفته است.

دبیر اتحادیه تولید و تجارت آبزیان، روسیه را یکی از مهمترین بازار‌های صادراتی جدید کشور دانست و بیان داشت: با برنامه ریزی‌های در حال انجام، سال به سال شاهد افزایش صادرات آبزیان کشور به ویژه میگو و قزل آلا به این کشور خواهیم بود.

وی تاکید کرد: طی سال‌های اخیر شاهد افزایش چشمگیر صادرات به کشور روسیه بوده‌ایم و هم‌اکنون این کشور بعد از چین یکی از کشور‌های بزرگ هدف صادرات آبزیان ایران محسوب می‌شود.

وی اذعان داشت: در البته در بخش صادرات میگوی پرورشی، هم اکنون بیشترین میزان صادرات این محصول به کشور روسیه انجام می‌شود.

خدایی یادآور شد: بر‌اساس آمار صادرات آبزیان بعد از چین و روسیه بیشترین میزان صادرات به امارات و قطر صورت می‌گیرد.

این فعال بخش خصوصی در صنعت شیلات کشور  با اشاره به افزاش ۵۸ درصدی رشد صادرات آبزیان امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، گفت: طی سه ماهه نخست سال گذشته ۳۲ هزار تن انواع آبزیان به ارزش ۵۶ میلیون دلار صادر شده بود.

وی در خصوص ۵۱ هزار تن انواع آبزیان صادر شده طی سه ماهه نخست امسال گفت: این میزان شامل صادرات ۱۹ هزار تن انواع آبزیان حرام گوشت، هفت هزار و ۵۰۰ تن میگو، هفت هزار و ۵۰۰ تن ماهیان گرمابی، دو هزار و ۴۰۰ تن ماهی قزل آلا، ۱۴ هزار تن خوراک و مکمل و مابقی انواع ماهیان زینتی، کنسرو و خاویار به کشور‌های هدف بوده است.

این فعال بخش خصوصی در صنعت شیلات کشور، اذعان داشت: صادرات آبزیان به کشور‌های هدف صادرات به طور مداوم توسط صادرکنندگان بخش خصوصی در حال انجام است، این میزان آبزیان به کشور‌های زیادی صادر شده‌اند که عمدتاً مقصد اصلی صادرات آبزیان به کشور‌های جنوب شرق آسیا، کشور‌های عربی و نیز کشور‌های اروپایی بوده  که روند صادرات همچنان ادامه خواهد داشت.

دبیر اتحادیه تولید و تجارت آبزیان اعلام کرد: آمار‌ها طی سال‌های اخیر حاکی از رشد سالانه قابل توجه در بخش صادرات آبزیان است که امیدواریم این روند همچنان ادامه داشته باشد.

خدایی با اشاره به اینکه بر‌اساس برنامه کلان تدوین شده باید تا سال ۱۴۰۴ در‌آمد سالانه صادرات آبزیان به ۶۰۰  میلیون دلار برسد، گفت: امیدواریم با برنامه‌ریز‌یهای در حال انجام شاهد افزایش چشمگیر صادرات و به دنبال آن ارز‌آوری در بخش صنعت شیلات کشورمان باشیم.

وی با اشاره به افزایش چشمگیر سالانه تولیدات آبزیان در کشور بر ضرورت ورود به بازار‌های جدید صادراتی تاکید کرد و گفت: در همین راستا رایزنی‌های جدی از سوی اتحادیه تولید و تجارت آبزیان با سایر کشور‌ها جهت صادرات آبزیان در حال انجام است.

دبیر اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران از شناسایی و جذب بازار‌های جدید در کشور‌هایی اروپایی، آسیایی و آفریقایی به منظور صادرات آبزیان کشور خبر داد.

وی همچنین از انجام تدارکات لازم جهت افزایش صادرات آبزیان به کشور‌های اروپایی با رفع محدودیت‌های گذشته خبر داد و گفت: اسپانیا، آلمان، انگلیس و ایتالیا در بین کشور‌های اروپایی در صدر فهرست بازار‌های صادراتی کشورمان قرار دارند.

دبیر اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران، بیان داشت: سال‌های گذشته در ۹ ماه از سال برای صادرات به اروپا با محدودیت روبه‌رو بودیم که با رایزنی‌های انجام گرفته این مشکل برای صادرات آبزیان برطرف شده است.

خدایی در ادامه گفته‌های خود کشور‌های جنوب شرق آسیا به ویژه چین و کشور‌های عربی به ویژه امارات را همچنان به عنوان اصلی‌ترین بازار‌های صادراتی آبزیان ایران عنوان کرد و گفت: ذکر این نکته ضروری است که صادرات آبزیان به کشور‌های اروپایی در مقایسه با صادرات به سایر کشور‌ها از ارزش افزوده بسیار بیشتری برخوردار است.

این فعال بخش خصوصی در صنعت شیلات کشور، یادآور شد: ماهیان غیرمأکول صید شده در خلیج فارس و دریای عمان، میگوی پرورشی، کپور پرورشی، قزال آلا، پودر ماهی، کنسرو و خاویار پرورشی از جمله مهمترین آبزیان صادر شده به کشور‌های هدف محسوب می‌شوند.

وی همچنین یادآور شد: در حال حاضر کشور‌های هلند و اسپانیا، مهمترین بازار‌های صادراتی خاویار پرورشی در میان سایر کشور‌های اروپایی محسوب می‌شوند؛ همچنین بخشی از میگوی پرورشی نیز طی سال‌های اخیر علاوه بر کشور‌های عربی و کشور‌های جنوب شرق آسیا که بازار اصلی صادرات میگو محسوب می‌شوند به فرانسه و انگلستان صادر می‌شود.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

اعزام هیئت تجاری به نمایشگاه دریایی نوا در روسیه

س مرداد ۳ , ۱۴۰۲
به گزارش مانا‌، نمایشگاه و کنفرانس بین­‌المللی دریایی نوا (NEVA) هر دو سال یک بار در حوزه های زیر برگزار می شود: کشتیرانی کشتی­ سازی صنایع فراساحل تحقیقات اقیانوسی این نمایشگاه یکی از سه نمایشگاه برتر دریایی در جهان به شمار می رود و امسال در تاریخ ۱۸ تا ۲۱ […]