چشم انداز بازار فله خشک شکننده اما رو به بهبود

چشم انداز بازار فله خشک شکننده اما رو به بهبود

اختصاصی مانا- نگاه کلی به بازار حمل‌و‌نقل فله خشک و برجسته‌ترین نکات آن شامل موارد زیر است:

تقاضا
 سازمان بین‌المللی پول پیش‌بینی می‌کند که تولید ناخالص داخلی چین- پس از رشد ۳.۰ درصدی در سال ۲۰۲۳، در طی سال‌های ۲۰۲۴- ۲۰۲۳  به طور میانگین ۴.۹ درصد رشد خواهد کرد.

برآورد و پیش‌بینی می‌شود که تقاضای جهانی برای فولاد در طول دوره سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴، ۴.۰ درصد رشد داشته باشد که باید منجر به افزایش حمل‌و‌نقل مواد اولیه فولادی مانند مس و آهن شود.

حمل‌و‌نقل زغال سنگ در سال ۲۰۲۴ میلادی نسبت به سال ۲۰۲۲ باید ۲.۳ درصد بیشتر باشد (بعد از افزایش ۵ تا ۶ درصدی در سال ۲۰۲۳ میلادی و پییش‌بینی روند کاهش ۲ تا ۴ درصدی در سال ۲۰۲۴). همچنین افزایش تولید برق از منابع تجدیدپذیر تقاضای زغال سنگ را کاهش می‌دهد.

در سال ۲۰۲۳ میلادی، عرضه ضعیف محصولات غلات می‌تواند به کاهش ۰.۹ درصدی در صادرات منجر شود. در سال ۲۰۲۴ میلادی، حجم صادرات باید بهبود یابد و به طور کلی ۵.۰ درصد افزایش یابد، که در نتیجه باعث افزایش ۴.۱ درصدی حمل‌و‌نقل غلات بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴ میلادی می‌شود.

عرضه
نسبت سفارشات جاری به نسبت کل ناوگان فله خشک ۶.۹ درصد است که نسبت به ۲۵ سال گذشته کمترین رقم است.

 با وجود رشد کم ناوگان و بازار پایدار، تنها ۱۴ میلیون DWT از ناوگان قابل بازیافت در طول سال‌های ۲۰۲۳-۲۰۲۴ پیش‌بینی شده است.

پیش‌بینی می‌شود که مقررات اقلیمی باعث کاهش سرعت حرکت کشتی‌ها به میزان ۱ تا ۲ درصد از سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴ شود.

تقاضا/عرضه
در کل، تقاضا برای رشد عرضه در سال ۲۰۲۳ به میزان ۱.۸ تا ۲.۳ درصد و در سال ۲۰۲۴ به میزان ۱.۱ تا ۱.۶ درصد پیش‌بینی می‌شود. محدود کردن سرعت حرکت کشتی‌ها باعث کاهش رشد عرضه می‌شود.

 در مجموع، تقاضا برای رشد در سال ۲۰۲۳ به میزان ۱.۵ تا ۲.۵ درصد و در سال ۲۰۲۴ به میزان ۱ تا ۲ درصد پیش بینی می‌شود. همچنین رشد در سال ۲۰۲۴ میلادی  ممکن است به دلیل کاهش حجم زغال سنگ کُند شود.
 عرضه / تقاضا تا پایان سال ۲۰۲۴ میلادی اندکی، تقویت خواهد شد. با این حال، توسعه بازیابی چین هنوز می‌تواند این تعادل را به هم بریزد.

تقاضای جهانی برای حمل و نقل فله خشک در سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴
به گزارش بیمکو، پیش‌بینی می‌شود که تقاضای جهانی برای حمل‌و‌نقل فله خشک در سال ۲۰۲۳ میلادی بین ۱.۵ تا ۲.۵ درصد و در سال ۲۰۲۴ بین ۱ تا ۲ درصد رشد خواهد کرد.
چشم انداز بازار فله خشک شکننده اما رو به بهبود
بر‌اساس این گزارش، همچنین میانگین حمل‌و‌نقل بار اندکی افزایش خواهد یافت و بین ۰ تا ۱ درصد از مسافت بار تُن در سال ۲۰۲۳ را تشکیل خواهد داد. فاصله حرکت کشتی‌ها برای زغال سنگ به دلیل تحریم‌ها علیه زغال سنگ روسیه که در ماه اوت ۲۰۲۲ میلادی به اجرا درآمد، افزایش یافت. بر این اساس میانگین حمل‌و‌نقل بار برای مواد اولیه فولادی مانند آهن و غلات هم می‌تواند با افزایش صادرات برزیل افزایش یابد.

به گفته صندوق بین‌المللی پول، رشد ناخالص داخلی جهانی در سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ میلادی به ترتیب به ۲.۸ و ۳.۰ درصد کاهش خواهد یافت. افزایش تورم، سیاست‌های پولی سخت و در نتیجه‌  کاهش شرایط مالی، برخی از عواملی هستند که رشد اقتصادی را محدود می‌کنند.
چشم انداز بازار فله خشک شکننده اما رو به بهبود
طبق گزارش صندوق بین‌المللی پول، رشد ناخالص داخلی چین در سال ۲۰۲۳ به میزان ۵.۲ درصد پیش‌بینی می‌شود که کمی بالاتر از هدف دولت چین ۵ درصد و بهبودی نسبی نسبت به رشد ۳ درصد در سال ۲۰۲۲ است. با این حال، نگرانی‌ها درباره قدرت و سرعت بازیابی اقتصادی چین همچنان وجود دارد. در حالی‌که تولید داخلی چین در فصل اول سال ۲۰۲۳ به میزان ۴.۵ درصد افزایش یافت، در دو ماه بعدی، تقاضای داخلی کشور کمی ضعیف شد.   با وجود این همچنان انتظار بهبود تدریجی در اقتصاد چین را داریم.

طبق پیش‌بینی‌های انجمن فولاد جهانی، چشم انداز جهانی برای تقاضای فولاد همچنان مثبت است و در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ به ترتیب ۲.۳ و ۱.۷ درصد افزایش پیدا خواهد کرد. در سال ۲۰۲۳، تقاضای فولاد چین به دلیل پروژه‌های زیرساختی و افزایش تولید خودرو باید بهبود یابد. تقاضای بخش ملکی همچنین می‌تواند در نیمه دوم امسال بهبود یابد که توسط اقدامات حمایتی دولت چین ایجاد خواهد شد. در سال ۲۰۲۴، در صورتی‌که دولت تحریم‌های اضافی را محدود کند، تقاضای فولاد چین ممکن است به سکون برسد.

به همان شکلی که در سال‌های گذشته رخ داده است، دولت چین ممکن است تولید فولاد را در سطح یا پایین‌تر از سطح سال ۲۰۲۲ محدود کند تا تولیدات صنعت را کاهش دهد. در این سناریو، واردات سنگ آهن چین کاهش می‌یابد.

در نیمه دوم سال ۲۰۲۳، واردات فولاد افزایش خواهد یافت تا با تقاضا همراه باشد. تأثیر چنین اقدامی بر روی رشد تقاضا، به مبدأ واردات جایگزین فولاد وابسته است. رشد تقاضا توسط فاصله ارسال و اینکه صادرکننده فولاد واردات مواد اولیه تولید خود (سنگ آهن، فولاد ضایعاتی و/یا زغال سنگ کُک) را دارد یا به جای آن به تأمین داخلی اعتماد دارد، تعیین می‌شود.

چشم انداز بازار فله خشک شکننده اما رو به بهبود
با اینکه تقاضای جهانی برای زغال سنگ تنها به طور کمی در سال ۲۰۲۳ رشد خواهد کرد، اما برآورد می‌شود که حمل‌و‌نقل زغال سنگ در سال ۲۰۲۳ میلادی ممکن است بین ۵ تا ۶ درصد افزایش یابد، اما در سال ۲۰۲۴ بین ۲ تا ۴ درصد کاهش یابد.

با وجود تلاش چین و هند برای کاهش وابستگی به واردات با افزایش استخراج داخلی زغال سنگ، حمل‌و‌نقل زغال سنگ به این کشور‌ها در سال جاری افزایش یافته است.   در حالی‌که تقاضای برق در هر دو کشور به دلیل رشد فعالیت اقتصادی افزایش یافته است، با این حال دما‌های غیرفصلی و نابهنگام بیشترین تقاضا را ایجاد کرده‌اند. قیمت زغال سنگ نیز کاهش یافته است که جذابیت آن را برای واردکنندگان حساس به قیمت، افزایش داده است.

در سال ۲۰۲۴، حمل‌و‌نقل زغال سنگ به اتحادیه اروپا ممکن است به دلیل ترکیبی از تقاضای ضعیف و تلاش برای انتقال به انرژی تجدیدپذیر، کاهش یابد. افزایش تولید برق از منابع تجدیدپذیر و استخراج زغال سنگ داخلی بیشتر در هند و چین همچنین تقاضا را کاهش خواهد داد.

با توجه به آمار و اعداد وزارت کشاورزی ایالات متحده، برآورد می‌شود که حجم صادرات غلات در سال ۲۰۲۳، ۰.۹ درصد کاهش یابد و در سال ۲۰۲۴، ۵.۰ درصد رشد خواهد کرد. با توجه به افزایش صادرات از اتحادیه اروپا و روسیه، انتظار می‌رود صادرات گندم در هر دو سال کمی افزایش یابد. صادرات ذرت ممکن است در سال ۲۰۲۳ به میزان ۱۲.۰ درصد کاهش یابد.
چشم انداز بازار فله خشک شکننده اما رو به بهبود
ریسک کمتر خشکسالی در آرژانتین و ایالات متحده باید این بازیابی را پشتیبانی کند. در نهایت، صادرات سویا در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ به ترتیب می‌تواند به میزان ۱۰.۵ درصد  و ۴.۴ درصد افزایش یابد. انتظار می‌رود برزیل به صادرات خود ادامه دهد، در حالی‌که صادرات ایالات متحده به دلیل رقابت بیشتر با برزیل ممکن است کاهش یابد.

همانطور که می‌دانیم در تاریخ ۱۸ ماه مه، توافق‌نامه بارگیری غلات در دریای سیاه به مدت دو ماه دیگر تمدید شد. با توجه به شرایط فعلی به نظر می‌رسد برای طرفین سخت شده است تا بازه زمانی بیشتری را تعهد کنند. به عنوان یک نتیجه، پایان توافق‌نامه ممکن است یک خطر نزولی برای حمل‌و‌نقل غلات باشد.
چشم انداز بازار فله خشک شکننده اما رو به بهبودتاکنون، تقاضای بار‌های کم حجم در سال ۲۰۲۳ به دلیل کاهش رشد اقتصادی جهانی، ۱.۶ درصد کاهش یافته است. حمل‌و‌نقل سیمان و کلینکر (انواع محصولات آجری) بیشترین کاهش را داشته‌اند؛ زیرا فعالیت ساخت و ساز در چین کاهش یافته و زلزله در ترکیه باعث کاهش صادرات شده است. حمل‌و‌نقل کود نسبت به سال ۲۰۲۲ میلادی ثابت شده است، اما همچنان کمتر از سطح قبل از جنگ باقی مانده است. از طرف دیگر، حمل و نقل بوکسیت به دلیل افزایش تولید آلومینیوم در چین ادامه یافته است. در سال ۲۰۲۴، انتظار داریم که پیش بینی بهبود اقتصاد جهانی تقاضا را برای کالا‌های کم حجم افزایش دهد.

با توجه به نقش چین به عنوان بازار وارداتی کلیدی برای فله خشک بالا، تحولات اساسی در اقتصاد آن می‌تواند پیش‌بینی تقاضا را به شدت تغییر دهد. همانطور که پیش از این بحث شد، بهبود اقتصادی چین تاکنون خطی یا قابل پیش‌بینی نبوده است. از زمان به روزرسانی قبلی این گزارش، برخی نشانه‌های مثبت از بخش ملکی چین ظاهر شده‌اند، با این حال بحران هنوز حل نشده است و همچنان تقاضای فله خشک بالا را محدود می‌کند.

تغییر الگوی آب و هوا از لانینیا به النینیو نیز می‌تواند بر تقاضای فله خشک فوق تأثیر بگذارد. بارش بیشتر در آمریکا و آرژانتین می‌تواند باعث بهبود عملکرد محصولات غلات شود، در حالی که شرایط خشکی در هند، استرالیا و برزیل ممکن است صادرات غلات را تهدید کند. دما و خشکسالی در هند و جنوب شرق آسیا نیز ممکن است افزایش یابد. این عامل می‌تواند تقاضای واردات زغال سنگ را افزایش داده و باعث کاهش تولید برق از نیروگاه‌های آبی شود. در عین حال، احتمال وقفه معدنی به دلیل سیلاب در استرالیا و برزیل باید کاهش یابد.

چشم انداز بازار فله خشک شکننده اما رو به بهبود
عرضه جهانی برای حمل و نقل فله خشک در سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴

انتظار می‌رود ناوگان فله خشک در سال ۲۰۲۳، ۲.۸ درصد و در سال ۲۰۲۴، ۲.۱ درصد رشد کند؛ زیرا روند تحویل و بازیافت کشتی همچنان پایین است. با این حال، به دلیل تأثیر مقررات EEXI/CII (شاخص شدت کربن و شاخص کارایی انرژی کشتی) بر سرعت حرکت کشتی‌ها در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ باید ۰.۵-۱ درصد کمتر از ناوگان فله خشک باشد. در نسبتی کمتر از ۲۵ سال گذشته سفارشات جاری حدود ۶.۹ درصد از ناوگان فله خشک را تشکیل می‌دهد. در نتیجه، تحویل کشتی‌ها در سال ۲۰۲۳ میلادی باید به ۳۳.۷ میلیون DWT کاهش یابد و در سال ۲۰۲۴ به ۲۸.۴ میلیون DWT برسد. بازیافت کشتی در هر دو سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ زیر ۱۰ میلیون DWT باقی خواهد ماند و تنها محدود به کشتی‌های قدیمی است که به دلیل مقررات زیست محیطی، رقابت‌پذیری کمتری دارند.  
چشم انداز بازار فله خشک شکننده اما رو به بهبود
در طول پنج ماهه اول سال، سرعت میانگین حرکت بار کاهش ۲.۴  و ۱.۳ درصد نسبت به سال قبل داشته است. به دلیل ترکیبی از قیمت بالای سوخت، نرخ حمل‌و‌نقل کمتر و مقررات آب و هوایی، کشتی‌ها در طول دوازده ماه گذشته به تدریج کُندتر حرکت می‌کنند. انتظار می‌رود که این موضوع به کاهش ۱ تا ۲ درصد در سرعت حرکت کشتی‌ها کمک کند. برآورد می‌شود نصف تأثیر در سال ۲۰۲۳ و نصف دیگر در سال ۲۰۲۴، هنگامی که اولین امتیازات CII اعطا خواهند شد، خواهد بود. از سپتامبر ۲۰۲۲ میلادی، تراکم به تدریج افزایش یافته است و در حال حاضر در سطح سال ۲۰۲۲ قرار دارد. با توجه به افزایش معتدل حجم بار، تخمین زده می‌شود که تراکم در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ نزدیک به میانگین سال ۲۰۲۲ باقی خواهد ماند.
چشم انداز بازار فله خشک شکننده اما رو به بهبود

پیش بینی تعادل عرضه / تقاضا

متوسط نرخ حمل و نقل در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ کاهش یافت، اما در طی سه ماه گذشته شروع به بهبود کرد. از سه ماهه اول سال، درآمد‌های کشتی‌های فله‌بر کیپ‌سایز به طور چشمگیری افزایش یافته‌اند، اگرچه درآمد شرکت‌های فله‌بر کوچکتر، اندکی کاهش یافته است. با این حال، نرخ‌های روز برای همه اندازه‌های کشتی، بالاتر از سطح قبل از کووید باقی مانده است. حمل‌و‌نقل ضعیف غلات و بار‌های فله خُرد، به بدترشدن نرخ حمل‌و‌نقل در بخش کوچکتر کمک کرده‌اند. حمل‌و‌نقل بیشتر زغال‌سنگ به کشتی‌های پاناماکس و سوپراماکس کمک کرده است، اما افزایش نرخ حمل‌و‌نقل کم بوده و نرخ‌ها همچنان پایین‌تر از سال گذشته در همان زمان باقی مانده‌اند.

نرخ‌های روز ممکن است به دلیل عوامل فصلی، مانند: افزایش تقاضای زغال سنگ در ماه‌های تابستان و شروع برداشت محصولات کشاورزی در نیمکره شمالی در ماه ژوئیه، در ماه‌های آینده افزایش یابند.

تقاضای قوی‌تر چین نیز می‌تواند با تقویت اقتصاد و ادامه کار دولت برای کاهش ریسک برای حمل‌و‌نقل غلات ظاهر شود.
چشم انداز بازار فله خشک شکننده اما رو به بهبود
در سال ۲۰۲۴، افزایش تقاضای غلات و بار‌های فله خُرد می‌تواند به افزایش نرخ‌های پاناماکس، سوپراماکس و هندی‌سایز کمک کند. با این حال، اگر توقعات برآورده شود و حمل‌و‌نقل زغال سنگ شروع به کاهش نماید، هنوز هم نرخ پاناماکس ممکن است تحت فشار قرار گیرد. از بین تمام بخش‌ها، کشتی‌های پاناماکس بیشترین میزان را در برابر کاهش حمل‌و‌نقل زغال سنگ دارند، زیرا زغال سنگ بیش از نیمی از باری است که آن‌ها حمل می‌کنند.

در کل، انتظار می‌رود تا پایان سال ۲۰۲۴ تعادل تأمین / تقاضا کمی تنگ و دچار یک انقباض حاشیه‌ای شود. پیش‌بینی می‌شود که عرضه در سال ۲۰۲۳ به میزان ۱.۸ تا ۲.۳ درصد و در سال ۲۰۲۴ به میزان ۱.۱ تا ۱.۶ درصد افزایش یابد، در حالی‌که رشد تقاضا در سال ۲۰۲۳ به میزان ۱.۵ تا ۲.۵ درصد و در سال ۲۰۲۴ به میزان ۱ تا ۲ درصد پیش‌بینی می‌شود. با این حال، برای برهم زدن این بهبود نیازی به چیز زیادی نخواهد بود و همان‌طور که پیش‌تر توضیح داده شد، چندین خطر در بخش تقاضا وجود دارد، به خصوص بازگشت و بهبود بالقوه ضعیف‌تر در چین.

منبع: بیمکو

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

افزایش ۲ برابری صادرات فولاد از بندر خرمشهر

د مرداد ۱۶ , ۱۴۰۲
به گزارش خبرنگار مانا، علی عسکری در گفتگو با خبرنگاران رسانه‌های جمعی افزود: در چهار ماه نخست پارسال حدود ۷۰ هزار تُن فولاد از بندر خرمشهر به کشور‌های همسابه به خصوص عراق صادر شده بود که این رقم در چهار نخست امسال به ۱۴۲ هزار تُن رسیده است. به گفته […]