امکان جذب ۳۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در منطقه مکران

به گزارش مانا به نقل از روابط عمومی دبیرخانه شورای توسعه مکران، حسین دهقان، به تشریح فعالیت و راهبرد‌های دبیرخانه شورای توسعه مکران در منطقه مکران پرداخت و گفت: ۶۰ درصد جمعیت کشور‌های بزرگ و پیشرفته دنیا در نوار ساحلی قرار دارند و باید با توجه به ظرفیت سواحل کشور در جنوب بایستی به سمت اقتصاد دریا محور حرکت کنیم.

وی با اشاره به تأکیدات رهبری معظم انقلاب اسلامی نسبت به توسعه منطقه مکران، گفت: دبیرخانه شورای توسعه مکران در سال ۹۱ شکل گرفت و این موضوع همواره محل بحث است که برای تحول در این منطقه نیاز داریم که مدل حکمرانی متفاوتی از سرزمین مادری ایجاد و اعمال کنیم به گونه‌ای که این نظام مدیریت متفاوت بتواند در حوزه جذب سرمایه‌گذاری و توسعه‌ای گام‌های عملیاتی بردارد.

وی اضافه کرد: زمین‌های خوبی در منطقه مکران وجود دارد و برای همین مدیریت زمین و نحوه بهره برداری آن در این منطقه مسأله مهمی است که مورد توجه دبیرخانه شورای توسعه مکران است.

وی با اشاره به اینکه در محیط پیرامونی ایران مناطقی نظیر صحار در عمان، جبل علی در امارات درحال فعالیت هستند؛ گفت: این مناطق کاملاً به شکل دولت محلی با حدود اختیارات خاص خود اداره می‌شود و هنوز در ایران با این نقطه فاصله داریم.

نماینده ویژه رئیس جمهور تصریح کرد: یک موضوع مهم دیگر سرمایه‌پذیر و جمعیت‌پذیر کردن منطقه مکران است و برای این مهم نیازمند تحول در جذب سرمایه و فعالسازی ظرفیت‌های اقتصاد دریامحور هستیم.

وی گفت: در حوزه شیلات کل کاری که در منطقه انجام می‌شود با داشتن ۸۰۰ کیلومتر صید ماهی در حدود ۳۵۰ هزار تُن است این در حالی است که در قطر، امارات، پرورش میگو، ماهی در قفس و مزارع بزرگی در این حوزه شکل گرفته است.

دهقان گفت: در زرآباد هر هکتار باغ موز ۳۰ تن محصول می‌دهد؛ براساس مطالعات کارشناسی ظرفیت رسیدن به ۱۰۰ تن است و همچنین در میوه استوایی منطقه حامل ظرفیت‌های بزرگ سرمایه گذاری است.

دبیرشواری توسعه مکران در خصوص دیگر ظرفیت مهم منطقه یعنی آب هم گفت: اگر روان آب‌های فصلی را در منطقه مهار کنیم به خوبی نیاز‌های کشاورزان منطقه را پوشش می‌دهیم.

وی افزود: میانگین دمایی منطقه مکران به گونه‌ای است که در همه فصول امکان کشت وجود دارد. همچنین در حوزه پرورش شتر امکان پرورش خوبی است که هر کدام ظرفیت سرمایه‌گذاری بالا دارد.

دهقان به سهم اقتصاد دریا در برنامه هفتم اشاره داشت و گفت: تحقق این برنامه‌ها به الزامات خاص خودش نیاز دارد و باید برای تحقق آن گام‌های عملیاتی برداریم.

وی به جایگاه منطقه مکران در اقتصاد کلی کشور اشاره داشت و تصریح کرد: کریدور شمال- جنوب مهم‌ترین کریدور ارتباطی ایران در حوزه تجارت منطقه‌ای است و در این کریدور بنادر منطقه مکران اهمیت جدی دارند.

دهقان با بیان اینکه بنادر چابهار، کنارک و کوه مبارک بنادر اقیانوسی ایران هستند؛ گفت: این بنادر به خاطر عمق مناسب امکان پهلوگیری کشتی‌های بزرگی دارند که در نوع خود ظرفیت خوبی است و باید برای جلب سرمایه‌گذاری در این حوزه گام‌های جدی برداریم.

وی گفت: ظرف سه سال با ۹ میلیارد دلار همه کاستی‌ها و نیاز‌های توسعه‌ای منطقه مکران نظیر ساخت بندر جاسک،   فرودگاه بین‌المللی چابهار و تکمیل کریدور شمال- جنوب و سایر نیاز‌های توسعه‌ای انجام می‌گیرد.

دهقان گفت: با تحقق این امر، زمینه ۲۰۰ الی ۳۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری را در منطقه فراهم می‌شود. با تکمیل زیرساخت‌ها، منطقه مکران با توجه به ظرفیت‌های داخلی‌اش به منطقه کاملاً سرمایه‌پذیر تبدیل می‌شود.

وی همچنین گفت: اختصاص فروش ۱۰۰ هزار بشکه در روز برای توسعه منطقه پیشنهاد دیگری برای تقویت زیرساخت‌های منطقه بود که به دولت داده شده است.

دهقان گفت: ارائه مشوق‌ها به سرمایه گذاران دیگر راهبرد دبیرخانه شورای توسعه مکران است و البته با توجه به فقدان زیرساخت‌ها نظیر فقدان کارگر ماهر، نبود زیرساخت‌های جاده‌ای هزینه سرمایه‌گذار در این منطقه بالا می‌رود و باید برای همین مشوق‌ها را در منطقه مکران لاجرم باید تقویت کنیم.

دبیر شورای توسعه مکران با بیان اینکه اولویت اول صاحبان سرمایه در کشور، سرمایه گذاری در داخل فضای سرزمینی کشور است؛ گفت: اینکه سرمایه‌گذار بیرون از کشور سرمایه‌گذاری می‌کند به دلیل فقدان زیرساخت‌ها و مشوق‌های لازم است و در این خصوص در نظر داشته باشیم که سرمایه گذار خارجی با سرمایه گذار داخلی همراه  می‌شود و تا زمانی که سرمایه گذار داخلی قوی نباشد امکان جذب سرمایه‌گذاری خارجی هم دشوار است و باید ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش دهیم.

دهقان در ادامه صحبت‌های خود گفت: رئیس جمهور کشور علاقه‌مند به توسعه و پیشرفت همه جانبه منطقه مکران با توجه به ظرفیت‌های بالای منطقه است و هماهنگی و همراهی همه ظرفیت‌ها برای تحقق این امر ضرورت جدی دارد.

دبیر شورای توسعه مکران به ماده ۶۸ قانون احکام دائمی توسعه کشور اشاره داشت و گفت: براساس این ماده قانونی تشکیل سازمان توسعه مکران با اختیارات قانونی مشخص پیش بینی شده است و اجرای آن قدم در مسیر تسهیل بخش توسعه مکران است.

وی گفت: به دنبال  عملیاتی کردن ماده ۶۸ قانون احکام دائمی توسعه کشور در اساسنامه سازمان توسعه مکران هستیم و خوشبختانه اساسنامه در دولت تصویب و در روز یکشنبه در مجلس شورای اسلامی مطرح خواهد شد.

دهقان از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست با رأی به دو فوریت اساسنامه سازمان توسعه مکران به سهم خود به  توسعه ملی کشور کمک کنند و  البته یکی از جنبه‌های نشان دادن انقلابی بودن مجلس هم  است که کار مانده چند ساله را کلید می‌زنند تا بنیان خوبی در کشور زده شود.

وی به اظهارات سخنگوی دولت در زمان تصویب اساسنامه در هیئت دولت اشاره کرد و گفت: جمله سخنگوی دولت این بود که  ما نوع جدیدی از حکمرانی را در اساسنامه سازمان توسعه مکران تجربه خواهیم کرد و تمام ایده سازمان هم همین امر است که حکمرانی جدید و متحولی در منطقه مکران شکل گیرد.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

رطوبت ۹۰ درصدی در ماهشهر/هشدار سطح زرد هواشناسی در مناطق ساحلی خوزستان

ش مرداد ۲۸ , ۱۴۰۲
محمد سبزه‌زاری در گفتگو با خبرنگار مانا افزود: براساس بررسی نقشه‌های هواشناسی، هوای گرم و مرطوب در مناطق ساحلی خوزستان به علت استقرار سامانه کم فشار جنب حارّه‌ای و نسیم دریا به خشکی تا اواسط هفته جاری ادامه خواهد داشت. وی گفت: هم‌اکنون میزان رطوبت در ماهشهر ۹۰ درصد، هندیجان […]