پل متحرک بر روی شط العرب احداث می‌شود

وزیر راه و شهرسازی: پل متحرک بر روی شط العرب احداث می‌شود

به گزارش خبرنگار مانا، دکتر مهرداد بذرپاش در مراسم آغاز احداث خط ریلی شلمچه به بندر بصره که با حضور محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور و محمد شیاع السودانی انجام شد افزود: این پل متحرک که مهمترین بخش پروژه ریلی شلمچه به بصره است امکان اتصال ریلی دو سوی شط العرب را فراهم خواهد کرد.

وی گفت: توافقات اولیه طی چند ماه گذشته بین وزرای دو کشور به سرانجام رسید و خوشبختانه مقدمات اجرایی شدن این پروژه فراهم شد.

بذرپاش ابراز امیدواری کرد این پروژه در کوتاه‌ترین مدت که دو سال تعیین شده به سرانجام برسد.

وی طول خط آهن شلمچه به بصره را ۳۲ کیلومتر بیان کرد و افزود: ۱۶ کیلومتر از حریم این خط راه آهن در خاک عراق، توسط جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود.

بذرپاش اظهار امیدواری کرد: تا در زمان مقرر این مسیر ریلی حائز اهمیت برای جمهوری اسلامی ایران تکمیل شده و به بهره‌برداری برسد.

وی گفت: با بهره برداری از این پروژه مسیر جدیدی برای تردد زائران اربعین حسینی فراهم خواهد شد.

نخست‌وزیر عراق در آیین شروع عملیات اجرایی راه آهن شلمچه – بصره گفت: این پروژه یک تکیه‌گاه مهم برای ما جهت افزایش زیرساخت‌های اقتصاد ملی کشور عراق است.

محمد شیاع السودانی با بیان اینکه ما به دنبال ایجاد یک زیربنای مناسب برای تسهیل ورود زائران به عراق در سال‌های آینده هستیم و  پروژه خط آهن شلمچه – بصره در همین راستا است اظهار داشت: در واقع ما به دنبال این هستیم که شرایطی را فراهم کنیم که زائران بتوانند تحت هر شرایطی به عراق سفر کنند.

السودانی با بیان این‌که این پروژه یک تکیه‌گاه مهم برای افزایش زیرساخت اقتصاد ملی عراق است، تصریح کرد: این پروژه باعث افزایش قدرت عراق برای ارتباط با کشور‌های همسایه و استقبال از مسافران و زائران ایرانی و همچنین کشور‌های آسیای میانه از طریق پروژه راه‌آهن و ریلی است.

وی ادامه داد: اجرای این پروژه چندین سال بین دو کشور مطرح بود و بحث‌های مختلفی در دولت‌های قبل در ارتباط با آن مطرح شده بود و نهایتاً در سال ۲۰۲۱ میلادی دو کشور موافقت کردند که این پروژه راه‌اندازی شود.

نخست‌وزیر عراق ادامه داد: در همین ارتباط شورای نخست وزیری عراق به وزارت راه و همچنین به استاندار بصره تاکید کرد که زمینه‌های لازم را برای اجرای این پروژه فراهم کنند و با شرکت اجرا کننده نیز توافق حاصل شد و ما از ایران نیز به خاطر این‌که بخشی از این مناطق تحت پوشش پروژه را مین‌زدایی کرد، تشکر می‌کنیم.

وی با تاکید بر این‌که بحث راه‌آهن و ایجاد خط ریلی جزء مهم‌ترین بخش‌ها در زمینه اقتصادی است، تصریح کرد: ایجاد راه‌آهن امتیازاتی دارد از جمله این‌که هزینه‌ها را کمتر و امنیت بیشتری را برای مسافران فراهم می‌کند.

نخست‌وزیر عراق با بیان این‌که اجرای خط راه‌آهن شلمچه – بصره راه را برای اجرای پروژه‌های بعدی هموار می‌کند، افزود: ما تلاش می‌کنیم از طریق این پروژه، پروژه اتصال به نجف اشرف و بعد اتصال به کربلای معلا را اجرا کنیم.

محمد شیاع السودانی با بیان اینکه ما براساس نگاه اقتصادی که داریم به دنبال اجرایی کردن چنین پروژه‌های استراتژیک هستیم گفت: ما همچنین به دنبال اجرایی کردن پروژه بندر فاو هستیم.

نخست‌وزیر عراق با بیان این‌که هرچه فعالیت‌ها و مشارکت‌های اقتصادی بین کشور‌های همسایه و منطقه بیشتر باشد ما شاهد افزایش بیشتر استقرار و ثبات در منطقه خواهیم بود، در ادامه تأکید کرد: روابط ایران و عراق یک روابط راهبردی است و این یک توصیف دقیقی است که برپایه مشترکات زیاد بین دو کشور بیان می‌شود.

وی همچنین با بیان این‌که اجرای چنین پروژه‌هایی در اوضاع معیشتی و اقتصادی مردم تأثیرگذار است، تصریح کرد: ما به دنبال پیش بردن پروژه‌های صنعتی مرزی و حمل‌و‌نقل مشترک مرزی هستیم و به تلاش‌های خود در این زمینه ادامه می‌دهیم.

همچنین میعاد صالحی مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران در حاشیه این مراسم به خبرنگاران گفت: اتصال خط آهن شلمچه به بصره، راهبردی‌ترین پروژه‌ای است که پس از حدود سه دهه اجرایی می‌شود.

وی افزود: موانعی به لحاظ سیاسی و امنیتی برای احداث خط راه‌آهن شلمچه به بصره عراق بود که یکی پس از دیگر برطرف شد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: تلاش دولت آیت الله رئیسی احداث خط ریلی شلمچه به بصره طی دو سال است و تلاش خواهیم کرد این پروژه طی مدت تعیین شده به بهره‌برداری برسد.

با ساخت این خط آهن، ترانزیت کالا از عراق به کشور‌های منطقه از طریق بندر امام خمینی محقق می‌شود و خط آهن جمهوری اسلامی ایران نیز از طریق خط آهن به کشور‌های شرقی مدیترانه متصل می‌شود.

به گفته کارشناسان سیاسی اتصال خط آهن خرمشهر – شلمچه – بصره در تعمیق صلح و امنیت منطقه بسیار حائز اهمیت است و روابط اقتصادی و تجاری دو کشور را به صورت قابل ملاحظه‌ای افزایش خواهد داد.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

صید ۷۳۰ تن میگوی دریایی خلیج فارس طی ۲۳ روز / کاهش ۲۹ درصدی صید میگوی دریایی خلیج فارس

ش شهریور ۱۱ , ۱۴۰۲
دکتر رضا عباسپور نادری در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: مقدار کل صید میگوی دریایی در آب‌های استان بوشهر از تاریخ ۱۷ مرداد تا تاریخ ۱۰ شهریور ماه حدود ۷۳۰ تن گزارش شده است. مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، ادامه داد: با توجه به […]