اجرای سند آمایش سرزمین سواحل و دریا‌ها مطابق اصول محیط زیستی

اجرای سند آمایش سرزمین سواحل و دریا‌ها مطابق اصول محیط زیستی

مجتبی ذوالجودی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: برنامه اجرای کامل سیاست‌های کلی نظام در حوزه محیط زیست دریایی و تالاب ها، شامل تعیین شاخص‌های تخصصی دستگاه‌های مختلف حوزه شیلات، نفت و گاز، بنادر و دریانوردی و تهیه برنامه زمان‌بندی اجرای کامل بخش‌های مختلف سیاست‌های ابلاغی با همکاری دستگاه‌های اجرایی مربوطه است.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: با اجرای کامل سیاست‌های کلی حوزه محیط زیست و مدیریت اصولی و توسعه پایدار سواحل و دریا‌ها و تالاب‌های کشور، چالش‌های زیست محیطی کشور به ویژه در حوزه دریا‌ها برطرف خواهد شد.

وی در ادامه به اجرای مفاد و الزامات سند آمایش سرزمین در تمامی برنامه‌های کلان توسعه‌ای و عمرانی کشور در حوزه سواحل و دریا‌ها و حوضه‌های آبریز و آب‌های داخلی شامل تالاب‌ها و رودخانه‌های کشور به منظور تضمین توسعه متوازن و پایدار سواحل و دریا‌ها با محوریت توسعه پایدار اقتصاد دریامحور با همکاری سازمان برنامه بودجه و دستگاه‌های اجرایی و مراکز علمی کشور اشاره کرد.

وی یادآور شد: ایران با برخورداری از سه دریای بسیار مهم و منحصر به فرد شامل دریای خزر در شمال و خلیج فارس و دریای عمان در جنوب با بیش از پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر خط ساحلی و ارتباط با آب‌های باز اقیانوسی، یکی از کشور‌های مهم دریایی محسوب می‌شود.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست، افزود: ایران به واسطه برخورداری از محیط‌های دریایی منحصر به فرد و ارتباط با آب‌های باز اقیانوسی از طریق دریای عمان از موقعیت بسیار برجسته استراتژیک، ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک برخوردار است و به این ترتیب شرایط بی‌نظیری در منطقه و حتی جهان برای کشور ایجاد شده است.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست، اذعان داشت: بر همین اساس وضعیت محیط زیست دریایی خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر و نیز چالش‌ها و ظرفیت‌های زیست محیطی این مناطق بسیار حائز اهمیت و مورد توجه است.

به گفته ذوالجودی، محیط زیست دریایی خلیج فارس و دریای عمان مشترک بین ایران و  هفت کشور عربی همسایه با تنوع  زیستی و نیز برخورداری از جزایر بی نظیر و ارزشمند، زیستگاه‌های حساس ساحلی مانند جنگل‌های حرا، آبسنگ‌های مرجانی، بستر‌های علفی، مناطق تخم گذاری لاک پشت‌ها، پهنه‌های جزر و مدی، خوریات و مصب‌های متنوع و ذخایر عظیم آبزی، بیش از ۹۰۰ گونه ماهی و ده‌ها گونه حمایت شده شامل پستانداران دریایی و … یکی از اکوسیستم‌های دریایی منحصر به فرد آب‌های گرمسیری جهان محسوب می‌شود و نقش بسیار مهمی در اقتصاد کشور و معیشت مردم بومی منطقه دارد.

وی در خصوص محیط زیست دریای خزر نیز گفت: دریای خزر با بیش از ۱۴۹ گونه ماهی شامل ۷۸ گونه ماهی در آب‌های ایرانی و به ویژه ارزشمندترین گونه‌های ماهی جهان شامل پنج گونه ماهیان خاویاری و سایر ماهیان تجاری و فوک خزری به عنوان تنها پستاندار این دریا، یک اکوسیستم منحصر به فرد محسوب می‌شود. دریای خزر به لحاظ زیست محیطی و ذخایر ژنتیکی و منابع تجدید پذیر، ظرفیت‌های عظیمی دارد که نقش بسیار مهمی در اقتصاد کشور و معیشت جوامع محلی دارد.

منبع

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

انجام ممیزی مؤسسه آموزشی کشتیرانی بدون هیچ‌گونه عدم انطباق

د شهریور ۱۳ , ۱۴۰۲
به گزارش مانا به نقل از روابط عمومی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، ممیزی بدون عدم انطباق از سوی سازمان بنادر و دریانوردی برای دومین بار در تاریخ  مؤسسه آموزشی کشتیرانی اتفاق افتاده است و این  اولین باری است که این مؤسسه موفق شده است در طی دو سال متمادی […]