مدیران کشتیرانی خواستار اقدام فوری حل بحران خشکسالی کانال پاناما شدند

مدیران کشتیرانی خواستار اقدام فوری حل بحران خشکسالی کانال پاناما شدند

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از ترید ویندز؛ در پی کاهش تعداد ترانزیت کشتی‌ها که از ۳۱ کشتی در روز به ۲۰ کشتی در روز رسیده و قرار است از اول فوریه ۲۰۲۴ میلادی به ۱۸ کشتی برسد، مدیر‌عامل کشتیرانی وان با نامه‌نگاری به رئیس جمهور خواستار اقدام قاطع برای حل مشکل ترانزیت کشتی‌ها شد.

در این نامه آمده است: نگرانی مدیران خطوط کشتیرانی به حدی رسیده که مجبوریم مسیر‌های جایگزین را که هرچند ما را با تأخیر حمل مواجه خواهد ساخت، انتخاب کرده و شاید از طریق کانال سوئز اقدام کنیم.

در ادامه این نامه آمده است: متأسفانه آنچه در حال حاضر مشاهده می‌شود هیچ پروژه زیر‌ساختی قابل‌توجهی در پاناما برای افزایش  میزان آب به حوضچه‌ها انجام نمی‌شود که این کار به وضعیت نامطمئن فعلی دولت پاناما دامن می‌زند.

در همین حال مالکان دیگر کشتی‌ها با اشاره به اینکه انتظار‌های طولانی برای عبور از کانال با پرداخت هزینه‌های میلیون دلاری انجام می‌شود، در صورت ادامه این  روند مجبوریم به تغییر مسیر‌های دریایی اقدام کنیم.

از سوی دیگر بلومبرگ در گزارشی با انعکاس انتقاد شدید مالکان و اپراتور‌ها نسبت به بحرانی بودن شرایط کانال پاناما یاد‌آور شده است: بر‌اساس داده‌های ردیابی کشتی‌ها نفتکش‌های بزرگ در ۱۰ مایلی کانال پاناما توقف کردند و با توجه به پایین بودن سطح آب معلوم نیست بتوانند از آن عبور کنند!

در ادامه این گزارش آمده است: ترافیک در کانال پاناما یک انحراف گسترده در سراسر خطوط کشتیرانی به وجود آورده است و ادامه این بحران  خسارت وهزینه‌های زیادی را بر تجارت دریایی تحمیل خواهد کرد.

براساس این گزارش تعداد کشتی‌هایی که در انتظار ترانزیت از کانال هستند از ۷۹ کشتی در ۶ نوامبر به ۹۹ کشتی در ۸ نوامبر رسید‌ه است.

در این راستا برخی از مالکان کشتی از هزینه بیش از حد ترانزیت کشتی‌ها به شدت انتقاد کرده و یاد‌آور شده‌اند که هزینه غیر قانونی و خارج از عرف عبور کشتی‌ها از یک میلیون دلار تا سه میلیون دلار و حتی برخی اوقات تا چها میلیون دلار برای دور زدن نوبت دهی کشتی‌ها در نوسان است که این هزینه‌ها کاملاً غیر‌قانونی دریافت می‌شود.

در پایان این گزارش آمده است: متأسفانه نامه مدیر‌عامل خط کشتیرانی وان در مطبوعات محلی پاناما انعکاس چندانی نداشتند و نه رئیس جمهور نه مشاوران و نه مدیر اداره کانال پاناما هنوز پاسخی به نامه نداده‌اند.   

شایان ذکر است: «ریکورت واسکز مورالس» مدیر اداره کانال پاناما در گفتگو با خبرگزاری‌ها اعلام کرده این بدترین بحرانی است  که در تاریخ ۷۳ ساله کانال پاناما ثبت شده و ۴۰ درصد از کل ترافیک کانتینری آمریکا سالانه از طریق کانال پاناما انجام می‌شود که در حال حاضر با وقفه بیش از حد مواجه شده  است. در مجموع تشدید بحران خشکسالی کانال پاناما  تجارت ۲۷۰ میلیارد دلاری ترانزیتی سالانه در این کانال را تحت الشعاع قرار داده است.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند کاهش تعداد ترانزیت کشتی‌ها از ۲۵ کشتی به ۱۸ کشتی نیز دردی را دوا نخواهد کرد.

به طور کلی از دید کارشناسان تمامی کشتی‌ها با تأخیر از این منطقه عبور می‌کنند و این باعث ضرر به صاحبان کالا است.  

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

اعمال تخفیف ۳۳ درصدی هزینه انبارداری کالا در بنادر استان بوشهر

ج آبان ۱۹ , ۱۴۰۲
به گزارش خبرنگار مانا از بوشهر،   محمد شکیبی نسب در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی  به تأکید استاندار مبنی بر کوتاه شدن فرایند ترخیص کالا در بنادر استان پرداخت و اظهار کرد: در این راستا برای کاهش زمان ترخیص کالا استاندار بوشهر بر تشکیل جلسه تخصصی با متولیان […]
اعمال تخفیف ۳۳ درصدی هزینه انبارداری کالا در بنادر استان بوشهر