اشتیاق مالکان برای سفارش ساخت کشتی‌های جدید

اشتیاق مالکان برای سفارش ساخت کشتی‌های جدید

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از سایت hellenicshippingnews؛ در حالیکه عرضه بر تقاضا در ۱۰ ماه ۲۰۲۳ میلادی پیشی گرفته است، اما همچنان سفارش ساخت کشتی‌های کانتینری، حامل گاز و نفتی همچنان ادامه دارد.  

به گفتۀ کارشناسان و تحلیلگران یارد‌های کشتی‌سازی کره و چین تا سال ۲۰۲۶ و ۲۰۲۷ میلادی با انبوه کشتی‌های سفارشی مواجه هستند در واقع دفترچه سفارشات آن‌ها تکمیل شده است.  

در حالی این سفارشات به سفارشات قبلی اضافه می‌شود که به گفته «بنچرو کوستا»، کارگزار کشتی‌سازی قیمت‌های ساخت نیز به شدت بالا رفته است.

برای مثال برای ساخت دو کشتی ۷۵۰۰۰ DWT به ازای هر کدام ۵۷ میلیون دلار قرارداد منعقد شده است؛ در حالیکه در ۱۰ ماه گذشته این رقم ۴۴ میلیون دلار به ازای هر کشتی بود.  

در حال حاضر فقط کشتی‌هایی قیمت مناسبی دارند که از اسکرابر استفاده می‌کنند وگرنه کشتی‌هایی که با سوخت سبز و سوخت بدون کربن قرار است ساخته شوند روز به روز قیمت آن‌ها بالاتر می‌رود.  

برای مثال هفته گذشته یک کشتی ۱۸۱ هزار DWT با اسکرابر که در سال ۲۰۱۴ میلادی ساخته شده ۳۷ میلیون دلار خرید و فروش شد.  در بخش نفتکش‌ها نیز شاهد افزایش سفارشات و قیمت‌ها هستیم.

تعلل مالکان کشتی برای خرج ناوگان فرسوده

از سو‌ی دیگر گزارش کانتینر نیوز حاکی است از ابتدای سال ۲۰۲۳ میلادی تعداد ۸۲ کشتی در یارد‌های اسکراپ اسقاط شده‌اند که میانگین عمر کشتی‌های کانتینری که در سال جاری تاکنون تخریب شده‌اند ۲۸.۵ سال است و ظرفیت آن‌ها به طور متوسط ۱۴۵۵۰ TEU می‌باشد، در حالی‌که تعداد کشتی‌های تحویلی فقط در یک ماه ۲۴۷۴۴۱ TEU ظرفیت دارند.

در حالی این اتفاق می‌افتد که ۹ درصد ناوگان کانتینری بر‌اساس تحلیل کارشناسان باید به سمت یارد‌های اوراق اعزام شوند در همین حال میانگین کشتی‌هایی که MSC برخی از آن‌ها را به یارد‌های اوراق سپرده است بر‌اساس تجزیه و تحلیل Linerlytica، حدود ۳۲   سال است در حالیکه میانگین بازار برای سقف عمر کشتی‌های کانتینری برای بهره وری و بارگیری ۲۷ سال می‌باشد.

در ادامه این گزارش آمده است به گفته کارشناسان علت اینکه مالکان با اعزام کشتی‌های کهنه و قدیمی جهت اوراق مخالفت می‌کنند  پایین بودن قیمت فولاد کشتی‌های قدیمی است.  

برای مثال هر تُن فولاد کشتی در یارد‌های اوراق در حال حاضر  ۵۵۰ دلاردر هر تُن است در حالیکه در سال ۲۰۲۲ میلادی این رقم ۷۱۰ دلار در هر تُن بود.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

تحریم‌ها حریف صادرات و واردات در بنادر روسیه نشد

ش آبان ۲۷ , ۱۴۰۲
به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از پورت نیوز؛ در حالی محموله‌های صادراتی و وارداتی بنادر روسیه با افزایش مواجه شد که اکثر بنادر این کشور تحت تحریم هستند، اما هیچ مانعی در حال حاضر برای واردات و صادرات در این بنادر وجود ندارد. بر‌اساس این گزارش جابه‌جایی محموله‌ها […]