سرانه مصرف آبزیان ایرانی‌ها به ۱۴ کیلوگرم رسید

سرانه مصرف آبزیان ایرانی‌ها به ۱۴ کیلوگرم رسید

سید حسین حسینی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: طبق آمار‌ها سرانه مصرف آبزیان برای هر نفر ۱۴.۱ کیلوگرم است که این رقم قبل از پیروزی انقلاب اسلامی یک کیلوگرم بوده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران ادامه داد: همچنین بر‌اساس آخرین آمار به دست آمده، سرانه مصرف پروتئین روزانه از طریق آبزیان ۷.۲ گرم است.

وی با اشاره به اینکه هنوز از میانگین سرانه مصرفی آبزیان در جهان فاصله داریم، بیان داشت: هم‌اکنون میانگین سرانه مصرفی آبزیان در جهان ۲۰ کیلوگرم است که امیدواریم در سال‌های آینده بتوانیم فاصله خود را با سرانه مصرف آبزیان در جهان کاهش دهیم.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، ادامه داد: طبق برنامه ریزی‌های کلان صورت گرفته در سازمان شیلات ایران، با تحقق برنامه هفتم توسعه در صنعت شیلات و آبزی پروری و ظرف پنج سال آینده، قصد داریم  ۲۵ درصد پروتئین ایرانیان را از طریق آبزیان تأمین کنیم.

حسینی یکی از پارامتر‌های مهم برای فرهنگ‌سازی مصرف آبزیان را ارزان سازی عنوان کرد و گفت: در ارزان سازی، مؤلفه‌های مختلفی مانند فراهم بودن محصول، تولید در واحد سطح و کاهش هزینه تمام شده و حذف واسطه‌ها و ایجاد بازار‌های تخصصی و ارائه مستقیم محصول از مزرعه به مشتری در دستور کار قرار گرفته است که در چند استان این کار شروع شده است.

وی همچنین فرهنگ سازی را عامل مهم دیگر در افزایش سرانه مصرف آبزیان دانست و تصریح کرد: در بخش فرهنگ سازی، رسانه‌ها می‌توانند کمک کنند و تطبیق ذائقه مردم با آبزیان باید مدنظر قرار بگیرد؛ در تنوع گونه و تنوع فرآوری و عمل آوری، بحث غذا‌های آماده آبزیان بر پایه دریایی و فست فود برپایه غذا‌های دریایی از ظرفیت‌هایی است که می‌توانیم غذا‌هایی که پایه پروتئین آبزیان است را در سفره مردم بگذاریم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان داشت: همچنین در موضوع عمل‌آوری اقدامات خوبی در حال انجام است که در نهایت منجر به افزایش اختصاص سهم سفره‌های ایرانی به غذا‌های دریایی می‌شود.

وی با اشاره به انجام اقدامات عمومی در خصوص فرهنگ سازی مصرف آبزیان اذعان داشت: با تفاهم نامه‌ای که با موضوع زیست فنّاوری به امضا رساندیم، برخی بازار‌های هدف مثل مدارس، دانشگاه‌ها و پادگان‌ها این محصول را معرفی و در چند نقطه به صورت اتومبیل‌های سیار و بوفه‌ها این موضوع انجام شده است.

به گفته حسینی، مدارس و دانشگاه‌هایی که علاقه‌مند به عرضه غذای سالم آبزیان هستند، می‌توانند با سازمان شیلات در ارتباط باشند و با اخذ تسهیلات مناسب، این محصولات را در بوفه‌های خود عرضه کنند.

منبع

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

تصویب آیین‌نامه تأسیس و فعالیت شرکت‌های بندری و دریایی

ش آذر ۱۸ , ۱۴۰۲
به گزارش بازار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، شهریار افندی زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی، مصوبات نشست ۲۲۸ شورای عالی هماهنگی ترابری کشور را تشریح کرد و گفت: در راستای سیاست‌های کلی توسعه دریا محور که آبان ماه امسال از سوی رهبر معظم انقلاب […]