مرین‌پرس > انرژی و فراساحل > دزدان نفتی به نزدیک آب‌های آمریکا رسیدند
کد خبر: 13902 تاریخ انتشار: آذر 7, 1399

دزدان نفتی به نزدیک آب‌های آمریکا رسیدند

در پی رشد دزدی دریایی در دوران همه گیری ویروس کرونا، دزدان دریایی به نزدیک سواحل آمریکا رسیده و تهدید جدیدی برای صنعت این کشور ایجاد کرده اند.

زمان مطالعه: 2 دقیقه

به گزارش مرین‌پرس، دزدی دریایی یک مشکل قدیمی در صنعت انرژی است که معمولا در غرب آفریقا و سایر مناطق جهان مشاهده شده است اما در پی رشد این پدیده در دوران همه گیری ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰، دزدان دریایی به نزدیک سواحل آمریکا رسیده و تهدید جدیدی برای صنعت نفت این کشور ایجاد کرده اند.

نفتکش‌هایی که به آرامی در این منطقه حرکت می کنند، به منزله هدف آسانی برای دزدان دریایی هستند که به دنبال فرصتهای باج گیری می گردند. این پدیده در خلیج کامپچه مکزیک که بخش قابل توجهی از تولید نفت آمریکا معادل ۱۷ درصد از تولید نفت و پنج درصد از تولید گاز طبیعی این کشور را تشکیل می دهد، در حال تبدیل شدن به یک رویداد متداول است.

راکفورد وایتس، مدیر مطالعات دریایی در مدرسه فلچر دانشگاه تافتس به فوربس گفت: حملات اخیر دزدی دریایی در خلیج مکزیکو، پدیده جدیدی در نزدیک آب‌های آمریکا محسوب می شود. صدها نفتکش حامل نفت و فرآورده های نفتی برای ترانزیت نفت به پالایشگاههای تگزاس و لوییزیانا و انتقال و فرآورده های نفتی از آنها، سالانه از خلیج مکزیکو عبور می کنند.

تهدیدهای دزدی دریایی در کامپچه اوایل امسال به رکورد بالایی رسید و وزارت خارجه آمریکا را وادار کرد در آوریل برای بخش جنوبی خلیج مکزیکو هشدار رسمی درباره دزدی دریایی صادر کند. با این همه توجه رسانه ای اندکی به این موضوع شده است. پیش از این آب‌های ونزوئلا و پرو به عنوان کانونهای فعالیت دزدان دریایی شناخته شده بودند اما به نظر می رسد کانون فعالیت آنها در حال گسترش است.

این روند جدید در پی افزایش دزدی دریایی در واکنش به شیوع کووید ۱۹ روی داده است. دزدی دریایی جهانی در سال ۲۰۱۹ به پایینترین میزان در ۲۵ سال اخیر سقوط کرد و تنها ۴۱ مورد در کشتیهای بزرگ با تناژ بالای ۱۰۰ گزارش شد اما همه گیری کووید ۱۹ باعث ذخیره بیشتر نفت در دریا شده و گزارشها از دزدی دریایی افزایش پیدا کرده است.

همزمان با گسترش کانون فعالیت دزدان دریایی به مناطق جدید، دزدی دریایی در آسیا در نیمه اول سال ۲۰۲۰ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دو برابر شد. کانونهای قدیمی دزدی دریایی مانند خلیج گینه در غرب آفریقا که ۹۰ درصد از دزدی دریایی جهانی را تشکیل می دهند، مناطق دارای ریسک بالا برای شرکتهای انرژی محسوب می شوند. پاییز امسال چندین گزارش از موارد دزدی دریایی در غرب آفریقا گزارش شده است که شامل حمله به نفتکش اتحادیه دریانوردی انگلیس و نفتکش دانمارکی تورم الکساندرا بوده است.

اگرچه دزدی دریایی در منطقه غرب آفریقا مشکل شناخته شده ای است اما تهدید گسترش این پدیده به مناطق دیگر باید مورد توجه بخش انرژی قرار گیرد. در حال حاضر صدها سکو و کشتیهای تامین تجهیزات و حفاری و نفتکشها در آمریکا فعالیت دارند. اگر شرکتهای خصوصی و گارد ساحلی آمریکا استراتژیهای پیشگیرانه را به کار نبندند ممکن است امنیت صنعت انرژی کاملا تضمین نباشد.


منبع: اویل پرایس

شکیلا لشکری

کارشناسی ارشد فیزیک دریا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

نیروی دریایی در دوران دفاع مقدس

ج آذر 7 , 1399
اسکورت کاروان‌ها از زمان آغاز جنگ تا خاتمه آن ادامه داشت و در حقیقت یک مأموریت کلان و مستمر محسوب می‌شد که بیش از ۱۰۰ عملیات دریایی تا پایان جنگ برای تحقق آن انجام گرفت. این مجموعه عملیات همانند عُرف موجود در نیروی زمینی نام‌گذاری شد و شاید یکی از دلایل مهمی که افکار عمومی جامعه به اهمیت اسکورت کاروان در طول مدّت دفاع مقدس پی نبرده، معرفی نشدن مناسب بوده است.