واگذارى هاى سازمان بنادر بر اساس فرآیندهاى قانونى است/ لزوم بهره گیرى از حداکثر توان بخش خصوصى داخلى در حوزه دریایى و بندرى/ علاقمندى کشورهاى همسایه به مبادلات تجارى با ایران از مسیر دریایى

زمان مطالعه: 2 دقیقه



یک سرمایه گذار بخش خصوصى در بنادر ایران با اشاره به اینکه واگذارى هاى سازمان بنادر؛ به بخش خصوصى بر اساس فرآیندهاى قانونى صورت مى گیرد، گفت: بهره گیرى از حداکثر توان بخش خصوصى داخلى در حوزه دریایى و بندرى با توجه به تحریم های ظالمانه ضرورت دارد.

فرهاد شوقى در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانى سازمان بنادر و دریانوردى، در باره اهمیت مقوله سرمایه گذارى بخش خصوصى در حوزه دریایى و بندرى و تاثیر این اتفاق بر اقتصاد ایران، اظهار داشت: با توجه به فشارهاى بى سابقه اقتصادى بر ایران، فعالیت در حوزه بندرى و دریایى و ایجاد زیرساخت هاى لازم براى تعامل با کشورهاى همسایه از این مسیر یکى از مهم ترین زمینه ها براى پویایى اقتصاد ایران است.

 

وى ادامه داد: ظرفیت هاى گسترده اى در حوزه دریایى و بندرى وجود دارد که سرمایه گذاران بخش خصوصى در شمال و جنوب ایران نسبت به فعالیت اقتصادى در این راستا مبادرت کنند.

 

این سرمایه گذار بخش خصوصى در بنادر ایران عنوان کرد: باید از حداکثر پتانسیل بخش خصوصى داخلى به منظور بهره گیرى از ظرفیت هاى دریایى و بندرى کشور استفاده کرد.

 

شوقى با اشاره به اینکه کشورهاى همسایه علاقمند هستند که در حوزه صادرات و واردات از مسیر دریایى با ایران مراوده داشته باشند، گفت: به منظور تحقق این مسئله باید زیرساخت هاى بندرى و دریایى توسعه یابند و بتوانیم با ایجاد مسیر ترانزیتى موازى و مطلوب از طریق بندر و دریا، در شرایط مختلف اعم از تحریم و دیگر مقاطع زمانى که در تنگنا قرار داریم نیاز خود و بازار هدف را تامین کنیم.

 

وى وجود مشکلات ارزى را یکى از مشکلات سرمایه گذاران بخش خصوصى عنوان کرد و افزود: با توجه به مدل BOT قراردادها و وجود بازه زمانى، در این راستا به دلیل تغییرات نرخ ارز مشکلات عدیده مالى به وجود مى آید و باید با دستور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردى در این خصوص اقدام جهادى صورت گیرد تا شاهد تغییر رویه باشیم.

 

شوقی در خصوص واگذاری پروژه هاى به بخش خصوصى از سوى سازمان بنادر و دریانوردى، بیان کرد: واگذارى ها در این زمینه بر اساس فرآیندهاى قانونى صورت مى گیرد و در تمامى دستگاه ها، چنین روالى وجود دارد؛ خوشبختانه تاکنون در رابطه با واگذارى ها از سوى سازمان بنادر شاهد حاشیه و مشکل خاصى نبوده ایم.

 

این سرمایه گذار بخش خصوصى با تاکید بر اینکه حضور و فعالیت بخش خصوصى در بنادر ایران یک مقوله برد-برد اقتصادى براى هر دو طرف است، اظهار داشت: منفعت این اتفاق براى کشور رقم مى خورد، اما در این رابطه ذکر یک نکته ضرورى است که با توجه به مشکلات ارزى و افزایش هزینه ها باید فعالیت در حوزه دریایى و بندرى به عنوان یک بخش تخصصى، به صورت ویژه مورد حمایت دولت قرار گیرد و اینگونه شاهد به حرکت درآمدن پروژه هاى اقتصادى و رونق بنادر باشیم.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

تهدیدات سایبری در کمین صنعت حمل و نقل دریایی

چ بهمن 29 , 1399
زمان مطالعه: 2 دقیقه به گزارش گروه بین‌الملل مرین‌پرس، کاپیتان “سیمون هاجکینسون” تحلیلگر ارشد دریایی در گزارشی که در سایت‌های دریایی منتشر شده، یاد‌آور شده است اگرچه سیستم مدیریت ایمنی (safety management system) به منظور مقابله با حملات سایبری براساس دستورالعمل سازمان IMO  از ابتدای ژانویه الزامی شده اما دامنه […]

همچنین بخوانید: