جانمایی استقرار آب شیرین‌کن‌ها در سواحل خلیج فارس و دریای عمان/ کاهش ۵۰ درصدی بارندگی در کشور

زمان مطالعه: 5 دقیقه

به گزارش خبرنگار مرین‌پرس، احمد رضا لاهیجان زاده در نشست خبری که امروز به صورت آنلاین برگزار شد به کاهش ۳۸ درصدی بارندگی‌ها و نیز کاهش ۵۰ درصدی مخازن سد‌های کشور اشاره کرد و بیان داشت: این امر بدون شک نقش مهمی در آبگیری تالاب‌های کشور در سال ۱۴۰۰ ایفا خواهد کرد.

معاون محیط زیست دریایی و تالابی سازمان حفاظت محیط زیست، افزود: آخرین رقمی که از بارندگی‌های کشور اعلام شد تا ۱۸ اردیبهشت ماه است که نشان می‌دهد تمام بارش کشور ۱۴۱.۳ میلیمتر بوده که این میزان نسبت به بارش‌های میانگین در بلند مدت که ۲۲۶ میلیمتر بود حدود ۳۸ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی سال گذشته که ۳۰۱.۳ میلیمتر بود حدود ۵۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، تاکید کرد: این یک عدد بزرگی است و از همین جا است که بحث‌های مربوط به خشکسالی مطرح می‌شود.

وی با اشاره به اینکه  برنامه ما این است که حق‌آبه تالاب‌ها را مورد به مورد از وزارت نیرو پیگیری کنیم، اذعان داشت: برای تامین حق‌آبه همواره با وزارت نیرو در حال مذاکره و رایزنی هستیم، اما حق‌آبه تالاب‌ها با حق‌آبه کشاورزی که قدمتی چند ده ساله در کشور دارد قابل مقایسه نیست

به گفته وی، بخش زیادی از تالاب‌های ما به ویژه تالاب‌هایی که عمده منبع آبیِ آن‌ها بارندگی است، به محض اینکه بارندگی‌ها کاهش می‌یابد آن تالاب‌ها را از دست می‌دهیم، اما تالاب‌هایی که در پایان رودخانه‌ها قرار گرفته مانند بختگان که در فاصله ۱۶۰ کیلومتری رودخانه “کر” قرار دارد تا حدودی به رها سازی آب وابسته است.

لاهیجان زاده با تاکید بر اینکه حق‌آبه تالاب‌ها مشخص شده است، اظهار داشت: این حق‌آبه به وزارت نیرو ابلاغ شده و باید در کارگروه سازگاری با کم آبی تصویب شود و سپس  به عنوان مصوبه دولت به دستگاه‌های مرتبط ابلاغ خواهد شد.

وی در ادامه گفته‌های خود به دریاچه ارومیه اشاره کرد و بیان داشت: بر اساس مدلی که تهیه شده، مشخص شده بود که اگر شرایط دریاچه ارومیه همان شرایط منتهی به سال ۹۲ و ۹۳ ادامه می‌یافت تالاب تا سال ۱۳۹۹ به طور کامل خشک می‌شد، اما با ایجاد ستاد احیای دریاچه در فاز اول روند خشک شدن متوقف شد.

وی خاطرنشان ساخت: در مرحله دوم افزایش راندمان آبیاری در دستور کار قرار گرفت که بر این اساس ۳۵ تا ۳۹ درصد مصرف آب کشاورزی کاهش یافت در حالی که با این کاهش حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد بهره وری کشاورزی افزایش یافت.  

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، یادآور شد: این اقدامات باعث شد در قدم اول بحث خشکی دریاچه متوقف شود،   قدم دوم بحث افزایش تراز آب بود که ۱۳۰ سانتی متر افزایش تراز اتفاق افتاد، شواهد نشان می‌دهد که از سال ۹۲ و ۹۳ تاکنون هم خشکسالی و هم ترسالی داشتیم بنابراین خشکسالی فعلی دلیل بر این نیست که شرایط دریاچه به وضعیت سال ۱۳۹۲ برگردد، چون مدیریت آب و اجرای برخی پروژه‌ها باعث شد تراز افزایش یابد.

وی با اشاره به افتتاح سد کانی سیب در بهمن ماه سال گذشته بیان داشت: با آبگیری سد، آب از طریق تونل به دریاچه می‌رسد که با تکمیل شدن تونل و آبگیری سد حدود ۶۰۰ تا ۶۵۰ میلیون متر مکعب آب وارد دریاچه می‌شود.

وی گفت: علاوه بر این تصفیه خانه ارومیه نیز حدود ۹۵ درصد و تصفیه خانه تبریز ۸۰ تا ۸۵ درصد پیشرفت داشته که با اتمام این دو پروژه پساب این دو شهر نیز وارد تالاب می‌شود که با این حساب در مجموع  حدود ۷۰۰ میلیون متر مکعب آب وارد دریاچه ارومیه می‌شود.

معاون محیط زیست دریایی و تالابی سازمان حفاظت محیط زیست، یادآور شد: در حال حاضر سازمان حفاظت محیط زیست به دنبال انجام مطالعات طرح‌های جامع مدیریت و احیای تالاب‌ها است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر این مطالعات برای ۳۴ تالاب درحال انجام است، تاکید کرد: از این بین مطالعات مربوط به ۱۹ تالاب به اتمام رسیده و علاوه بر آن طرح جامع تالاب میانکاله، طرح جامع تالاب انزلی و طرح جامع تالاب زریوار به تصویب رسیده است.

لاهیجان زاده در ادامه در خصوص توسعه پرورش گونه مهاجم تیلاپیا در کشور اظهار کرد: سازمان شیلات معتقد است که گونه‌ای از ماهی تیلاپیا غیرمهاجم و البته اقتصادی است و از این‌رو شیلات اصرار بر پرورش این گونه از تیلاپیا را دارد.

وی خاطرنشان ساخت: از سویی دیگر سازمان حفاظت محیط زیست مجوزی را به‌صورت مشروط برای چهار استان کویری کشور صادر کرده است و قرار بود که سازمان شیلات با دریافت این مجوز گزارش ارزیابی ریسک پرورش اینگونه از تیلاپیا را به سازمان محیط زیست ارائه دهد تا بر این اساس درخصوص پرورش یا عدم پرورش تیلاپیا در کشور تصمیم بگیریم.

به گفته این مقام مسئول در سازمان محیط زیست از آنجایی‌که سازمان شیلات هنوز نتیجه مطالعات خود را به سازمان محیط زیست ارائه نداده است، ما هیچ گونه مجوز جدیدی برای پرورش گونه تیلاپیا در کشور صادر نکرده‌ایم.

معاون محیط زیست دریایی و تالابی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به جانمایی پهنه‌هایی جهت استقرار آب شیرین کن‌ها در سواحل خلیج فارس و دریای عمان، افزود: به این ترتیب در صورت اجرای پروژه‌های توسعه‌ای و سرمایه گذاری در کشور، می‌توان از مکان‌های مشخص شده در سواحل برای ایجاد آب شیرین کن‌ها استفاده کرد.

لاهیجان‌زاده در ادامه درخصوص حفاظت از محیط زیست دریای خزر با اشاره به اینکه محیط زیست دریای خزر همواره به‌عنوان یکی از نگرانی‌های سازمان حفاظت محیط زیست بوده است، بیان داشت: از این‌رو در سال ۱۳۸۲ کنوانسیون تهران با اصرار سازمان محیط زیست برای حفاظت از محیط زیست دریای خزر به تصویب رسید و پنج کشور حاشیه خزر نیز عضو آن هستند.

وی با اشاره به اینکه قرار است به زودی دریای خزر توسط یک کشتی پایش و مسائل مرتبط با محیط زیست آن بررسی شود، یادآور شد: از سویی دیگر این کشتی به سمت هر پنج کشور حاشیه خزر خواهد رفت تا آن‌ها را نیز همراه کند. حرکت این کشتی نیز از کشور آذربایجان آغاز می‌شود.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

از بحران مالی کشتیرانی عبور کردیم

س اردیبهشت 21 , 1400
زمان مطالعه: 5 دقیقه مرین‌پرس مدیر عامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: خوشبختانه از بحران مالی سال ۹۹ عبور کرده‌ایم و امیدواریم در سال ۱۴۰۰ با تلاش کل گروه به رکوردهای جدیدی در حمل ونقل کالا دست پیدا کنیم. به گزارش مرین‌پرس به نقل از کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، محمدرضا […]

همچنین بخوانید: